Tolletje

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Het zou inderdaad al kunnen door wat zwaardere armpjes op te plaatsen dat het perfect zal werken. Ik probeer eens met 2 andere armpjes te draaien en op het prototype te plaatsen. We zien wel en ik laat het zeker weten.

Didier, balletdansers of kunstschaatsers die een pirouette uitvoeren starten met gestrekte armen en naarmate de armen dichter bij het lichaam komen wordt de draaisnelheid verhoogd. Hogere draaisnelheid = langer draaien. Gestrekte armen remmen de draaisnelheid af en dat zal er niet beter op worden met zwaardere armpjes.
Of zie ik dit verkeerd
:confused::confused::confused: ik hoor het graag.

Na Pinocchio met de langer wordende neus zit hier een nieuwe uitdaging in om de armen omlaag te brengen eenmaal de tol op gang is.
Lijkt mij niet zo simpel ;)
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Heel geinig tolletje!
Zeker de moeite van het maken waard.
Wat me wel opvalt Didier, is dat u zich echt aan de maten houdt!
Dat kan ik niet altijd zeggen:cool:
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Da's een puik tolletje. Leuk idee met die armpjes. Ik heb een tijd lang geen tolletjes gedraaid....krijg ik ineens zin om de draaibank aan de slingeren.......
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Moest het toch even proberen.
Maar lopen voor geen meter.
Denk dat je moet werken met een trektouwtje.IMG_0402.jpg
 

Stief

Nieuw lid
16 jan 2015
16
0
Walem (Mechelen)
Hoi Didier, ook voor jou de beste wensen.

Super gemaakt. Ik zat laatst nog te denken om ook eens een paar tolletjes te maken voor de kinderen maar ik moet zeggen dat dit toch wel nog een stukje verder gaat. Super leuk met de armen. (Ik hou het voorlopig nog bij de eenvoudige tollen).

Mvg,

Steven
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Beste forumleden, het tolletje werkt.
Mijn geheim is namelijk bij moeilijke gevallen eens de Belgische truc uithalen.
Wat is nu de oplossing daarvan?
Heel eenvoudig.
Je bekijkt uw vrouwtje eens poeslief in de ogen en je krijgt het warmpjes.
Dan moet je aan de slag gaan met, ja hoor het tolletje.
Na twee keer proberen lukte het.
Zie hier het filmpje, maar niet met mijn vrouwtje erbij.

Ik heb dus niets gaan veranderen qua gewicht naar armpjes noch aan de nagel onderaan en noch aan het geheel.
Je moet eerst wat naar links draaien tussen de duim en wijsvinger om daarna met volle kracht naar rechts te doen draaien.
Zo zweven de armpje al wat voor je het volledig loslaat en dat is wat ik ervaar.
Opgelet, terwijl je op volle kracht met de vingers draait naar rechts, moet je het tolletje mooi loodrecht houden langs alle kanten plus goed drukken bovenaan dat de punt krachtig op het ondervlak steunt.
Het lukt al behoorlijk, maar met oefenen zal het zeker nog verbeteren.
Voor kleinere kinderen zal dit moeilijk gaan denk ik aangezien er veel kracht moet worden gegeven.
Ik kan enkel nog zeggen, succes bij het oefenen als je er ééntje maakt.
Voor mij is het raadsel nu opgelost en je hebt het bewijs met mijn filmpje.
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Didier, zoals wij van u gewoon zijn is het tolletje zeer mooi gemaakt en prachtig afgewerkt. Proficiat!!

Heb je al eens geprobeerd zonder armpjes? Hoelang blijft het dan draaien? Daar ben ik heel benieuwd naar:cool:
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Heb er in middels een touwtje aangemaakt
Werkt toch iets makkelijker.:cool:
Door de aartjes remt hij/zij wel behoorlijk af.
IMG_0404.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Didier, zoals wij van u gewoon zijn is het tolletje zeer mooi gemaakt en prachtig afgewerkt. Proficiat!!

Heb je al eens geprobeerd zonder armpjes? Hoelang blijft het dan draaien? Daar ben ik heel benieuwd naar:cool:

Paul, zonder armpjes heb ik de indruk dat het gemakkelijker zou draaien. Het evenwicht is direct stabieler, maar met armpje sis natuurlijk unieker en ja, zoals je kan zien op het filmpje is het een truc.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Kun je hiervan eens een filmpje plaatsen met het touwtje?

Didier, ik ben niet zo goed met filmpjes:eek:.
Maar het werkt wel.
Je geeft het tolletje meer snelheid en je kunt het makkelijker recht houden.
Zonder armpjes zal hij best beter draaien, maar die armpjes maakt nou net het leuke.
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Met belangstelling alle bijdragen gevolgd. Heel mooi ding. De constructie met het touwtje kende ik nog niet. Heel handig en het geeft bovendien een extra dimensie. Lijkt mij een leuk idee om enkele na te maken en te schenken aan een goed doel.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Het lag me wat op de maag dat je enorm veel moet gaan oefenen om het tolletje in evenwicht te krijgen en in een draaiende beweging.
Mijn vrouwtje hamerde erop om er ééntje te maken zonder metalen pinnetje.
Wel, ze had nog gelijk ook
Door de onderkant iets schuiner te maken en een gewone ronding aan te draaien gaat het nu stukken beter en kinderen kunnen er nu ook gemakkelijker mee omgaan.
Dit vind ik nu heel positief. Eén nadeeltje is nu misschien dat het onderste rondingetje zal slijten na enige tijd.
Hier een filmpje ervan.

Ik ga er toch nog één proberen zoals Wimmel heeft aangegeven, namelijk met een bil van een kogellager.
De bil maag zeker niet te klein zijn. het vervolg komt hier nog van.

Soms moeten we toch luisteren naar vrouwen.
Ik heb nu het bewijs, maar of dit altijd zo is, !!!! .
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Ook al hebben ze gelijk, nooit zeggen, aye?

Mijn tolletje ging van 30 seconden draaitijd maximaal naar 1 minuut en 17 seconden door het ijzeren kogeltje. Succes Didier :).
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Geweldig tolletje heren!

Ik zie wel wat in de theorie van het kogeltje van Wimmel. Zo'n kogeltje is kei-hard en vervormd niet. Een nageltje o.i.d. is nooit 100% rond en is zacht.

Didier schrijft dat je moet drukken terwijl je het aanzet om te draaien.
Ik heb nogal de neiging om dingen die rond zijn te laten tollen. Vooral op het werk omdat velen zich irriteren aan het geluid :cool:
Denk aan het geluid van een muntstuk wat op zijn eind raakt van het draaien;)
Maar mijn ervaring is toch juist dat iets makkelijker recht te houden is juist wanneer je het boven het oppervlak houdt. En het dan op moment supreme loslaat zodat het draiend op tafel komt. ( Ik val nu door de mand, maar inderdaad de kleuterschool is de enige school dat ik nog op zat letten)
Voor wie wel verder geleerd heeft: een boormachine laat je ook draaien voor je 'm op het werkstuk zet.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Geweldig!
Wat erg leuk was, ik heb een koptelefoon om het filmpje te kijken, en aan het eind zei ik: 'wauw' En dat leek als een echo door mijn koptelefoon tekomen omdat het filmpje ook met 'wauw' eindigde.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.