De houtquiz deel I

Welke houtsoort is dit?

  • Bocote

    Stemmen: 0 0,0%
  • Zebrano

    Stemmen: 74 92,5%
  • Olijf

    Stemmen: 5 6,3%
  • Beuk met slaap

    Stemmen: 0 0,0%
  • Anders namelijk...

    Stemmen: 1 1,3%

  • Totaal aantal stemmers
    80

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Toen ik nog niet ingelogd was kon ik de stemresultaten al zien. Is dit de bedoeling?
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Hallo Lars,
Ook ik vind het een erg leuk idee.
Of er nu wel of niet een prijs aan vastzit interesseert mij niet zo.
Het gaat mij er vooral om om meer kennis van houtsoorten te verwerven.
Daarom is het misschien een idee om bij het antwoord het een en ander over de houtsoort te vertellen (herkomst, gebruik, specifieke eigenschappen,...)
Ik weet dat er in de hout database al veel geschreven is, maar dit is een wat meer speelse manier om wat bij te leren.

Kortom,
Prachtig idee, ga vooral door.

Groet,
Hans
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
850
63
Thuis
Bedankt voor de reactie Hans, volgende week vrijdag komt er weer een nieuwe vraag en ik daar zet ik dan ook het antwoord erbij met zo veel mogelijk nuttige informatie wat ik weet en kan vinden over die bepaalde houtsoort. Dat leert iedereen er ook nog wat van!
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.055
62
Het is leuk om eens per maand een quiz te organiseren met diverse houtsoorten via foto's of soms een klein stukje beschrijving. Staat de soort niet in de database dan gelijk toevoegen.
 
P

Pel

Guest
Ik denk als je close up foto's van hout maakt dat het dan moeilijker maakt, want zoals nu schijnt het vooral voor de cracks onder ons makkelijk te raden?

Groet Pel.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
850
63
Thuis
Komende woensdag komt er weer een nieuwe houtquiz. Een aantal dingen zullen een beetje worden aangepast. Ik heb inmiddels een lijst gemaakt van houtsoorten die leuk kunnen zijn voor de houtquiz.

-Daarbij komen er meer close up foto's om het wat lastiger te maken.

-De prijs wordt waarschijnlijk iets van een kado bon van Baptist bijvoorbeeld. Ligt eraan in hoeverre bedrijven mee willen werken.

-Een paar dingen kunnen niet verandert worden zoals de uitslag van de poll. Deze kan naar mijn weten niet ''onzichtbaar'' worden gemaakt. Maar niet getreurd ik hoop er voor te zorgen dat de komende houtsoorten aanzienlijk moeilijker te raden zijn. De eerste was misschien wat te makkelijk maar ik hoop dat de volgende wat meer verdeling krijgt over de antwoorden.

-Graag alleen een comment plaatsen indien er inhoudelijk over de quiz wordt gepraat. In de poll staat het juiste antwoordt en alleen als er ''anders namelijk..'' staat mag er in de comments een gok worden gedaan naar de juiste houtsoort. Wie waarop stemt is toch al duidelijk dus het zou niet meer verraden dan de poll antwoorden zelf. Daarbij worden antwoorden die later zijn aangepast of bewerkt niet meegenomen.

-Het volgende dat ik wil aanpassen is dat de poll maar een aantal dagen open blijft en daarna wordt gesloten. Anders kan er achteraf nog worden gestemd op alle houtvragen. De poll sluit op de dag dat er een nieuwe houtvraag komt.

-Daarnaast is het mogelijk om de namen van de leden zichtbaar te maken zodat het duidelijk is wie waarop gestemd heeft. Dit kan ik niet voorkomen omdat ik anders niet kan controleren wie waarop heeft gestemd.

-Bij elke nieuwe houtquiz komt het antwoordt van de vorige keer te voorschijn met wat info over die houtsoort. Dat kan je er nog wat van leren :)

-Ik houd dus elke houtvraag bij of die persoon het goed heeft of niet. Aan het einde van de rit kijk ik wie de meeste goede antwoorden heeft en die is dus de winnaar. Iedereen kan dit dus controleren wat het geheel ook transparanter maakt. Het is dus ook niet erg als je een vraag mist omdat je bijvoorbeeld op vakantie bent, of omdat je de eerste aantal vragen hebt gemist.

-Maar de vraag is wanneer is de quiz voorbij? Na hoeveel maanden of na hoeveel vragen is er een winnaar? Heeft iemand daar suggesties voor? Als het te lang duurt haken leden misschien af? Duurt het te kort is wat minder spannend en dan zijn er wel veel prijzen nodig? Alle input is welkom!
 
Laatst bewerkt:

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Het idee is leuk, maar van een plaatje kan je nooit met 100% zekerheid zeggen welke houtsoort het is, maar aangezien het hier toch wel de gangbare handelshoutsoorten zal gaan zal het toch wel een stimulans zijn voor mensen om wat proberen te herkennen.
Op de vraag hoelang je hier mee door wil gaan.... de tegenvraag hoeveel houtssoorten heb je hiervoor. Bij 1000 soorten en 1 keer per week kan je toch iets van 20 jaar vooruit :D
 
P

Pel

Guest
@Lars. Een quiz per week, een winnaar per kwartaal meeste goed, zijn vier winnaars per jaar?

Groet Pel.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
850
63
Thuis
Het idee is leuk, maar van een plaatje kan je nooit met 100% zekerheid zeggen welke houtsoort het is, maar aangezien het hier toch wel de gangbare handelshoutsoorten zal gaan zal het toch wel een stimulans zijn voor mensen om wat proberen te herkennen.
Op de vraag hoelang je hier mee door wil gaan.... de tegenvraag hoeveel houtssoorten heb je hiervoor. Bij 1000 soorten en 1 keer per week kan je toch iets van 20 jaar vooruit :D

Ik heb denk ik iets van 50 houtsoorten heb waarvan de meeste houtmonsters zijn die ik heb ik gekregen van de broer van mijn opa. Behoorlijk oud al dus! Daar zitten wel een paar aparte houtsoorten bij die de meeste niet kennen. En ja hoe lang ik er door mee wil gaan... tja zo lang het leuk blijft denk ik. Zelf heb ik het idee dat ik het wel redelijk lang vol kan houden:)
 
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Hey Lars, pas geleden had je zelf nog een vraag over een stuk hout waar je een foto van plaatste en ook toen waas er geen zekerheid wat het was. (die balk die nog gezaagd moet worden bij iemand)
Dus wie zegt dat jouw antwoord wat voor hout het is wel juist is.
Zoals Piet Groeneweg al zegt; van een foto is lastig zat.
Of we komen allemaal bij je langs om even te ruiken en vast te houden. :p
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
850
63
Thuis
Terechte vraag, ik gebruik natuurlijk alleen het hout waarvan ik 100% zeker weet welke houtsoort het is. Oftewel die balk zal er voorlopig niet bij staan.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.055
62
op een apparte site een pol maken die mensen inkunnen vullen en daar hun forum naam bij doen. of een mailtje sturen naar een bepaald email adres. Met in het onderwerp naam en antwoord en quiz nummer.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ik ben ook voor de Zebrano gegaan.

Inderdaad een leuk idee zo'n quiz.
Als ik mee mag stemmen over het onderwerp prijs, stem ik tegen prijzen.
Tuurlijk is dat leuk, maar volgens mij is een ongedwongen quiz veel gezelliger.
Komt ook bij dat we niet allemaal leden in Nee-derland hebben maar ook in het buitenland. Even wat opsturen naar Amerika, Canada of nog erger Noorwegen is duur.
Afhankelijk van het land zou er ook nog invoer-problemen kunnen komen. ( theoretisch, in praktijk zal dat vermoedelijk meevallen)


Toevallig heeft mijn vrouw regelmatig wedstrijden/uitdagingen op haar forum die nergens over gaan en dan is de prijs dat je een week een hoedje op je avatar krijgt of iets anders meligs.
De dingen waar wel prijzen in te winnen zijn, komen er altijd mensen die gaan zeuren dat het oneerlijk gaat enz.

Prijzen bij leveranciers 'bedelen' zou beter bewaard kunnen worden voor bv een open houtdag waar iets van een wedstrijd gehouden wordt.
Het snelst een spijker inslaan met de punt van een bankhamer ofzo.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Om het voor iedereen wat makkelijker te maken :D
Hierbij nog een plaatje van een houtje, nee het is geen zebrano. Wat het dan wel is laat ik nog even in het midden tot na de uitslag van de quiz of als Lars het later nog voor zijn quiz wil gaan gebruiken.

houtje.jpg
 

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
Hmmm

Olijfhouten-plankje-klein-zijkan.jpg


F612-4-Beuken-met-slaap-77x15cm.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.