3x400 naar 3x230?

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Qua onzin is dit ook niet mis, mijn gedacht:rolleyes:

De juiste term is True-RMS meter.
Om een zuivere sinus-vormige spanning te meten is een eenvoudige multimeter meer dan voldoende.
In een industriële omgeving met veel harmonischen is een True-RMS meter inderdaad veel beter geschikt, maar dan enkel voor diegenen die weten waar ze mee bezig zijn. Zomaar blind vertrouwen op hetgeen een digitale multimeter aangeeft zonder te weten wat men meet of verwacht te meten is vragen om moeilijkheden. Voor thuis gebruik maakt het echt niks uit of de meter 227V of 232,5V aangeeft, men weet dat er spanning aanwezig is, en hiervoor is een simpele meter meer dan voldoende.


Zucht. Ik was eigenlijk niet meer van plan om te reageren.Klaarblijkelijk zijn er hier meerdere mensen die hun gelijk moeten halen. Dat is prima. Maar dan moeten ze mij niet betichten van het verkopen van onzin.

Om te beginnen. Leg me svp het verschil uit tussen RMS en true-RMS. (spoiler: marketing term waarmee ze AC+DC bedoelen. DC op het lichtnet?)
Het magische woord is goed. Bij houtbewerking is -/+ een paar cm ook prima?
Je zegt zelf al wat het verschil is in de meting, Dat JIJ vind dat ongeveer goed genoeg is doet niks af aan een goede meting. en bij de weg: harmonische in de meting heeft er niks mee te maken. Het is Vaverage fout ook van de grondfrequentie.

en maar weer eens een wiki pagina:
https://en.wikipedia.org/wiki/Root_mean_square

En verder:
Volgens mij zijn er internatonale afspraken hoe het lichtnet is opgebouwd. Klaarblijkelijk zijn ze in sommige gebieden in Belgie nog niet "bij". Mocht je in zo'n gebied wonen dan zou ik zeker iemand laten komen.

Ook daar is een Wiki pagina van: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lichtnet

Mocht je het beter weten, doe dat dan svp met een bron verwijzing. Daar wordt iedereen wijzer van.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ook daar is een Wiki pagina van: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lichtnet
Sorry, maar dit is echt wel Wikipedia. Deze pagina bevat verschillende halve waarheden en onjuistheden.
Eerlijk gezegd heb ik geen document gevonden dat een heldere en eenvoudige uitleg over deze materie geeft.
 
Laatst bewerkt:

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Beste evs, lezen wat er te lezen staat aub ;) mijn opmerking over onzin sloeg hierop
quote_icon.png
Oorspronkelijk geplaatst door evs
...............
3x220 is 3 Fase + null en 3x400 is alleen 3 fase
...............



quote_icon.png
Oorspronkelijk geplaatst door evs
Zucht. Ik was eigenlijk niet meer van plan om te reageren
Was ik eigenlijk ook niet van plan
 

Kris75

Actieve deelnemer
21 okt 2012
72
41
******
Kris75, op pagina 35 van de handleiding van de NLXTZ staat wel degelijk vermeld dat de freesmotor (Motor toupie) bij de 400V machines twee snelheden heeft . De schema's op pagina's 36 en 37 spreken voor zich. De NLXTZ is de machine waarover deze topic gaat, toch?

Trouwens, de volledige Brugse binnenstad en een deel van de randgemeentes (waar ik woon) hebben ook een 3x230V net.

PaulRT, als de machine een motor heeft me 2 snelheden heb je helemaal gelijk!
Maar zoals ik al schreef ben ik er 99% zeker van dat dit niet zo is, er loopt namelijk iets mis met de handleiding van de NLXTZ op de site van Robland.
Je krijgt namelijk een handleiding te zien van de NX-NXL-310 machine's gebouwd vanaf 2001, hier gaat het over een combinatie machine met cirkelaag/topie/vlakschaaf/vandikteschaaf/langatboortafel.
Dit is dus een kompleet andere machine dan diegene die KevinD zou kopen (paneelzaag/topie machine).
Als je kijkt op de pagina van de NLXTZ http://www.robland.com/nl/details-houtbewerkingsmachine?prod=21
staat er zelfs een foto' van de freesas poulie's met een beschrijving dat er 4 snelheden zijn (zelfs bij een machine in mono)
En inderdaad de trafo van het 24v circuit moet ook anders aangesloten worden , dit is normaal geen probleem bijna alle trafo's kun je op 2 spanningen aansluiten (wij hebben hier al veel machine's omgezet van 3x400 naar 3x230v en nog nooit was er een trafo bij waarbij dit niet kon)
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Kris75, bedankt voor de verduidelijking, ik ging er vanuit dat de website van Robland de juiste info zou geven :eek:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.