3x400 naar 3x230?

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Net even hier gemeten, tussen de fasen heb ik 410v, tussen iedere fase en N heb ik 235.
Als ik het goed begrijp moet deze machine dan in ster aangesloten worden (krijg je 3x verbinding van fase naar N waardoor je 3x230 verkrijgt?)
Nee de motor heeft 3 spoelen elke spoel is 1 fase, tussen deze spoelen zit de nul (zou ook zonder moeten werken in theorie).

Maar is het nu beter om eventueel verder te zoeken naar een 3x400 machine? Zijn er nadelen aan de machine van 3x230 ten opzichte van 3x400?
edit: het betreft een machine die waarschijnlijk van de fabriek uit naar 3x230v is omgezet zoals bij u, het betreft een robland NLXTZ
Op zich niet als de motoren voor ster zijn gemaakt, zijn ze omgebouwd dan zijn ze minder krachtig omdat je niet zomaar het amperage omhoog kan gooien om een gelijk aantal kW te halen.

De NLXTZ is als mono (2f +n) en als krachtstroom (3f +n) aan te sluiten voor zover ik in de handleiding zie staan (pagina 11, 16 en 17).
 
Laatst bewerkt:

Kris75

Actieve deelnemer
21 okt 2012
72
41
******
Vraagje aan Kris75: Hoe zit het nu ook al weer: bij 3x230 meet je tussen de fasen dan 230 volt en tussen de fase en de aarde 110 volt?

Ik meet 235v tussen de fase's en 135 tussen fase en aarde.
Nog interessant om weten is dat er bij een 3x230v stroom net geen N is.
 

Kris75

Actieve deelnemer
21 okt 2012
72
41
******
Nee de motor heeft 3 spoelen elke spoel is 1 fase, tussen deze spoelen zit de nul (zou ook zonder moeten werken in theorie).


Op zich niet als de motoren voor ster zijn gemaakt, zijn ze omgebouwd dan zijn ze minder krachtig omdat je niet zomaar het amperage omhoog kan gooien om een gelijk aantal kW te halen.

De NLXTZ is als mono (2f +n) en als krachtstroom (3f +n) aan te sluiten voor zover ik in de handleiding zie staan (pagina 11, 16 en 17).

Een 230/400v motor dient op 230v aangesloten te worden in driehoek en op 400v dient deze in ster te worden aangesloten.
Als het een zwaardere motor is word deze ingeschakeld met een ster driehoek schakelaar de motor kan op deze manier enkel 230v krijgen.
Wil je een motor aansluiten op 3x400v en laten aanlopen in ster en dan doorschakelen naar driehoek (ster driehoek schakelaar) moet je een 400/660v motor hebben.
Wat bedoel je met omgebouwd?
Bij mijn weten kan je wel een motor laten herwikkelen naar een ander voltage en als dit goed is gedaan is deze motor even krachtig dan voordien.


Deze machine zal gewoon op 3x230v besteld zijn.
Al je een machine nieuw besteld bij Robland kan je deze altijd bestellen op 3x230v, wij hebben dit al 2x zo gedaan en dit ging telkens zonder aandringen en zelfs zonder meerprijs!
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
........

Deze machine zal gewoon op 3x230v besteld zijn.
Al je een machine nieuw besteld bij Robland kan je deze altijd bestellen op 3x230v, wij hebben dit al 2x zo gedaan en dit ging telkens zonder aandringen en zelfs zonder meerprijs!

Als de machine, die KevinD op het oog heeft voor 3x230V geschikt is (zoals de verkoper beweerd), dan kun je deze niet zomaar omschakelen naar 3x400V omdat het 3fasen model van Robland een freesmotor met 2 snelheden heeft. Standaard 3fasen motoren met 2 snelheden kunnen slechts op 1 spanning werken, ofwel 3x230V ofwel 3x400V, nooit op beiden.

De machines op 1x230V hebben een freesmotor met slechts 1 snelheid omdat 1fase motoren met 2 snelheden niet verkrijgbaar zijn in standaard uitvoering.

Dergelijke 1fase motoren met 2 snelheden bestaan echter wel en worden gebruikt in bv wasmachines, maar eigenlijk zijn dit 2 aparte motoren in 1 behuizing.
Helaas krijg je zoiets met een vermogen van 2,2kW nooit in een standaard behuizing.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik lees zoveel onzin. Dat ik me er ook maar tegenaan ga bemoeien.

220V vs 230V Het licht net is 230V -20% +10%. Beide vallen binnen de tolerantie
3x220V vs 3x400V. Het is beide hetzelfde! 3x220 is 3 Fase + null en 3x400 is alleen 3 fase. Oftewel het lichtnet is tussen fase en 0 -> 230V en tussen 2 fase -> 400V.

edit: Je hebt een RMS multimeter nodig om goed AC te kunnen meten.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Driefasenspanning


 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik lees zoveel onzin. Dat ik me er ook maar tegenaan ga bemoeien.

220V vs 230V Het licht net is 230V -20% +10%. Beide vallen binnen de tolerantie
3x220V vs 3x400V. Het is beide hetzelfde! 3x220 is 3 Fase + null en 3x400 is alleen 3 fase. Oftewel het lichtnet is tussen fase en 0 -> 230V en tussen 2 fase -> 400V.

edit: Je hebt een RMS multimeter nodig om goed AC te kunnen meten.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Driefasenspanning


Bij een net van 3 X 220 kan je een nulleider hebben, maar niet noodzakelijk. Hangt af van de configuratie van de trafo in de cabine. Is deze in driehoek aangesloten, dan heb je zogenaamd zwevend net zonder nulleider. Tussen fase en aarde meet je een onbepaalde spanning en in theorie kan je zelfs geen schok krijgen als je een fase aanraakt. Is de trafo in ster, dan heb je een nulleider, maar die wordt niet gebruikt wegens slechts 130 V tss nul en fase. Dit is ook de spanning tss aarde en fase, want in de cabine is het sterpunt van de trafo, wat de nulleider is geaard.
Bij een net van 3 x400 (of voor wie het wil 3 x 380) is de configuratie van de cabine/trafo gelijk aan die van een net van 220 V met trafo in ster.
Bij sommige machines wordt de nul helemaal niet gebruikt en wordt voor de stuurkring een trafo in de aansluitkast van de machine bijgeplaatst naar bijvoorbeeld
24 Volt.
 
Laatst bewerkt:

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Bij een net van 3 X 220 kan je een nulleider hebben, maar niet noodzakelijk. Hangt af van de configuratie van de trafo in de cabine. Is deze in driehoek aangesloten, dan heb je zogenaamd zwevend net zonder nulleider. Tussen fase en aarde meet je een onbepaalde spanning en in theorie kan je zelfs geen schok krijgen als je een fase aanraakt. Is de trafo in ster, dan heb je een nulleider, maar die wordt niet gebruikt wegens slechts 130 V tss nul en fase. Dit is ook de spanning tss aarde en fase, want in de cabine is het sterpunt van de trafo, wat de nulleider geaard.
Bij een net van 3 x400 (of voor wie het wil 3 x 380) is de configuratie van de cabine/trafo gelijk aan die van een net van 220 V met trafo in ster.
Bij sommige machines wordt de nul helemaal niet gebruikt en wordt voor de stuurkring een trafo in de aansluitkast van de machine bijgeplaatst naar bijvoorbeeld
24 Volt.

Wat probeer je nu precies te vertellen, je brengt mensen alleen maar nog meer in de war. In europa(vasteland) is er een 230/400V lichtnet en dat werkt allemaal op de zelfde manier.
zie hier: http://www.landenkompas.nl/elektriciteit
of
http://www.wereldreis.net/reistips/meenemen-op-reis/wereldstekker/elektriciteit-wereldwijd/


En als ik deze regel lees: "maar die wordt niet gebruikt wegens slechts 130 V tss nul en fase. Dit is ook de spanning tss aarde en fase, want in de cabine is het sterpunt van de trafo, wat de nulleider geaard" Dan heb ik zelf niet eens de indruk dat je zelf echt begrijpt hoe een (3 fase) trafo werkt.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
evs, mathieu schrijft vanuit Vlaanderen. Ik heb hier op het forum al eens vaker gelezen dat daar nog gebieden zijn met een verouderd net met 220V tussen de fasen. Die netten voldoen dan ook nog niet aan de geldende standaard. Ik denk dat daar het misverstand vandaan komt.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik vertel wat er achter het stopcontact zit. En dat is niet overal hetzelfde. In België heb je drie types van distributienet, zoals hierboven beschreven.
De 220 of 230 in België kan tussen een fase en aarde of tussen twee fases zijn.
De link die je hierboven geeft zegt enkel of je als toerist je electrische toestellen zoals een scheerapparaat in het stopcontact kan steken.
Niet of je een driefasige machine kan gebruiken op dat zelfde net.
In Nederland is het daarentegen simpel. Daar heb je, op enkele uitzonderingen na, enkel 3 x 400 met nul en aarde.
Maar dit is inderdaad geen simpele materie. Tijdens mijn opleiding in de Technisch Hogeschool was dit een buisvak (wat voor mij gelukkig niet het geval was:eek:).
@Houten klaas: je was me net voor met je verduidelijking!
 
Laatst bewerkt:

Kris75

Actieve deelnemer
21 okt 2012
72
41
******
Als de machine, die KevinD op het oog heeft voor 3x230V geschikt is (zoals de verkoper beweerd), dan kun je deze niet zomaar omschakelen naar 3x400V omdat het 3fasen model van Robland een freesmotor met 2 snelheden heeft. Standaard 3fasen motoren met 2 snelheden kunnen slechts op 1 spanning werken, ofwel 3x230V ofwel 3x400V, nooit op beiden.

De machines op 1x230V hebben een freesmotor met slechts 1 snelheid omdat 1fase motoren met 2 snelheden niet verkrijgbaar zijn in standaard uitvoering.

Dergelijke 1fase motoren met 2 snelheden bestaan echter wel en worden gebruikt in bv wasmachines, maar eigenlijk zijn dit 2 aparte motoren in 1 behuizing.
Helaas krijg je zoiets met een vermogen van 2,2kW nooit in een standaard behuizing.

PaulRT,
Je hebt inderdaad gelijk een motor met 2 snelheden ook dahlander genoemd is ofwel een 3x230v of een 3x400v motor en kan niet anders aangesloten worden.
In dat geval is het ofwel herwikkelen of een nieuwe motor met ander voltage.

Nu ben ik voor 99% zeker dat de machine in questie niet is voorzien van zo'n motor, aangezien de freesas meer dan 2 snelheden kan draaien.
Volgens de huidige technische info van Robland kan je dmv de riem te verleggen (gebruikelijk systeem bij freesmachine's) werken op 2900/4000/6000/7500t/min.
De zaagas heeft een vast toerental van 4500t/min.
Het is volgens mij nog steeds mogelijk dat je de betreffende machine op 3x400v kan aansluiten, aangezien KevinD al gemeld heeft dat de machine gestart word dmv een drukknop.
We moeten enkel nog weten of dat na het starten de machine nog automatisch doorschakelt (automatische sterdriehoekschakelaar) helemaal zeker zijn we als KevinD kan vertellen wat er op de type plaatjes van de motoren staat, of hier een foto van posten.
 

Kris75

Actieve deelnemer
21 okt 2012
72
41
******
evs, mathieu schrijft vanuit Vlaanderen. Ik heb hier op het forum al eens vaker gelezen dat daar nog gebieden zijn met een verouderd net met 220V tussen de fasen. Die netten voldoen dan ook nog niet aan de geldende standaard. Ik denk dat daar het misverstand vandaan komt.
Klopt inderdaad, in vlaanderen (Oost en West) en ook in het Mechelse komt een 3x230v net nog regelmatig voor.
In het gewoon stopcontact zitten dan 2 fasen aangesloten ipv 1fase en de N.
Als je een mono aansluiting hebt in je woning krijg je gewoon 2 fasen binnen in je meterkast zodat je gewoon ook 230v in je stopkontakten hebt.
In ons geval komen er 3 fasen zonder N binnen in de meterkast.
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
PaulRT,
Je hebt inderdaad gelijk een motor met 2 snelheden ook dahlander genoemd is ofwel een 3x230v of een 3x400v motor en kan niet anders aangesloten worden.
In dat geval is het ofwel herwikkelen of een nieuwe motor met ander voltage.

Nu ben ik voor 99% zeker dat de machine in questie niet is voorzien van zo'n motor, aangezien de freesas meer dan 2 snelheden kan draaien.
Volgens de huidige technische info van Robland kan je dmv de riem te verleggen (gebruikelijk systeem bij freesmachine's) werken op 2900/4000/6000/7500t/min.
De zaagas heeft een vast toerental van 4500t/min.
Het is volgens mij nog steeds mogelijk dat je de betreffende machine op 3x400v kan aansluiten, aangezien KevinD al gemeld heeft dat de machine gestart word dmv een drukknop.
We moeten enkel nog weten of dat na het starten de machine nog automatisch doorschakelt (automatische sterdriehoekschakelaar) helemaal zeker zijn we als KevinD kan vertellen wat er op de type plaatjes van de motoren staat, of hier een foto van posten.

Kris75, op pagina 35 van de handleiding van de NLXTZ staat wel degelijk vermeld dat de freesmotor (Motor toupie) bij de 400V machines twee snelheden heeft . De schema's op pagina's 36 en 37 spreken voor zich. De NLXTZ is de machine waarover deze topic gaat, toch?

Trouwens, de volledige Brugse binnenstad en een deel van de randgemeentes (waar ik woon) hebben ook een 3x230V net.
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Kris75, op pagina 35 van de handleiding van de NLXTZ staat wel degelijk vermeld dat de freesmotor (Motor toupie) bij de 400V machines twee snelheden heeft . De schema's op pagina's 36 en 37 spreken voor zich. De NLXTZ is de machine waarover deze topic gaat, toch?

Trouwens, de volledige Brugse binnenstad en een deel van de randgemeentes (waar ik woon) hebben ook een 3x230V net.

Regio kortrijk ook nog veel 3X230V .. Zwevegem bij mijn schoonbroer ook zo ( heb daar alle elektriciteit vernieuwd ) .
Hier thuis in harelbeke/bavikhove .. wijk van 76 .. heb ik 3X400+N 25A .. de HS cabine staat ier ook op de wijk .. en veel HS masten ..
Denk in gebieden waar het 3X220V is dat nie zo snel gaat veranderen ... is nie zo simpel ..
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Ik lees zoveel onzin. Dat ik me er ook maar tegenaan ga bemoeien.

220V vs 230V Het licht net is 230V -20% +10%. Beide vallen binnen de tolerantie
3x220V vs 3x400V. Het is beide hetzelfde! 3x220 is 3 Fase + null en 3x400 is alleen 3 fase. Oftewel het lichtnet is tussen fase en 0 -> 230V en tussen 2 fase -> 400V.

edit: Je hebt een RMS multimeter nodig om goed AC te kunnen meten.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Driefasenspanning



Qua onzin is dit ook niet mis, mijn gedacht:rolleyes:

De juiste term is True-RMS meter.
Om een zuivere sinus-vormige spanning te meten is een eenvoudige multimeter meer dan voldoende.
In een industriële omgeving met veel harmonischen is een True-RMS meter inderdaad veel beter geschikt, maar dan enkel voor diegenen die weten waar ze mee bezig zijn. Zomaar blind vertrouwen op hetgeen een digitale multimeter aangeeft zonder te weten wat men meet of verwacht te meten is vragen om moeilijkheden. Voor thuis gebruik maakt het echt niks uit of de meter 227V of 232,5V aangeeft, men weet dat er spanning aanwezig is, en hiervoor is een simpele meter meer dan voldoende.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Regio kortrijk ook nog veel 3X230V .. Zwevegem bij mijn schoonbroer ook zo ( heb daar alle elektriciteit vernieuwd ) .
Hier thuis in harelbeke/bavikhove .. wijk van 76 .. heb ik 3X400+N 25A .. de HS cabine staat ier ook op de wijk .. en veel HS masten ..
Denk in gebieden waar het 3X220V is dat nie zo snel gaat veranderen ... is nie zo simpel ..
Beroepshalve kom ik in gans België als electrotechnieker. Grosso modo staat 1/3 van de huisaansluitingen nog op 3 x 220. Zeker in de oude stadskernen is dit meer regel dan uitzondering. Enkel in Limburg en de Antwerpse Kempen is alles omgeschakeld naar 3 x 400V.
En zoals Wim al aangaf, haal er bij twijfel iemand bij die er echt iets van kent.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
@PaulRT: Beide termen zijn even juist hoor :). Er worden alleen niet precies dezelfde soort meters mee bedoeld.


(Ik las al de reacties nog eens en dacht toen: Van belang is ons af te vragen waarmee de itemstarter het beste is geholpen; ik geloof dat hij ondanks al de reacties nog niet veel verder is).


mvg
klaas0639
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
@klaas063,

De vraag van KevinD was: kan ik een 3x230V machine gebruiken op een 3x400V net

Er zijn drie mogelijkheden:
- de freesmotor heeft 1 snelheid --------------> waarschijnlijk wel (de motor typeplaatjes moeten dit bevestigen/ontkennen)
- de freesmotor heeft 2 snelheden ------------> zeker niet
- de machine is een 1x230V type -------------> ja

Hopelijk is alles duidelijk nu :cool:

edit:
Dit nog vergeten :eek:
-bij een 3fasen machine moet aan de primaire kant van de transfo 1 draadje omgelegd worden van 230 naar 400V.
-bij een 1fase type is dit niet nodig

Klinkt ingewikkeld maar een plaatje zegt meer dan duizend woorden

14kfqtj.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.