3x400 naar 3x230?

KevinD

Actieve deelnemer
11 apr 2013
71
0
Ik heb hier thuis dus 3x400 (3f+N) liggen maar ik kan een machine kopen met 3x220(verkoper vertelde dit, veronderstel dat dit 3x230 is?), kan ik dit aansluiten of wat moet er hiervoor gebeuren? En is dit wel intressant of pas ik hiervoor beter?
De reden dat ik vraag of dit intressant is is na even googlen dat je minder kracht hebt en hoger elektriciteitsverbruik ten opzichte van een 400v?
Ik ken er dus niet zoveel van, ook al ff bezig met googlen maar kom niet zoveel wijzer! :confused:
 

KevinD

Actieve deelnemer
11 apr 2013
71
0
Ja dat begrijp ik, dit is de situatie bij mij thuis maar ik kan een machine kopen met "3x220", hoe gaat dit in zijn werk en is dit mogelijk?
Ook even melden dat dit blijkbaar iets apart is in belgie maar hier hebben we 3x400, 3x230 en 1x230. (waar in NL ik denk alleen 3x400 en 1x230 is?)
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Waarom zou je een hoger verbruik hebben?

Als je volgens de normen (Nederland) werkt gaat dit niet lukken, je komt aders tekort. Je zal dan dus 3f + 3N nodig hebben om er 3x 230v van te maken. Het combinere van 1 N over 3f is niet toegestaan.

Het kan wel als het apparaat een aansluiting heeft voor 3f +1N (zie je vaak bij fornuiscombinatie oven+inductie), dan wordt het in het apparaat zelf onderverdeeld. Heb je een aansluitschema van de machine?

Is verder in Nederland en België gelijk, verschil zit hem meer in regels en draadkleuren.
 
Laatst bewerkt:

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Natuurlijk wel, je sluit de machine aan in ster aansluiting, met 1 nul. Dan heb je 3x230 met 1 nul, er loopt geen stroom door de nul, de drie fases heffen elkaar op

Wat voor machine is het eigenlijk?

Dat zal in België niet anders zijn neem ik aan.

Om antwoord te geven op je vraag, meet je tussen 1 van de drie fase, en de nul, 230v dan kan je de machine aansluiten. Google naar ster aansluiting. Meet je minder, 135 ofzo dan moet je in driehoek aansluiten

driester.gif
 
Laatst bewerkt:

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Natuurlijk wel, je sluit de machine aan in ster aansluiting, met 1 nul. Dan heb je 3x230 met 1 nul, er loopt geen stroom door de nul, de drie fases heffen elkaar op

Dat bedoelde ik met: "Het kan wel als het apparaat een aansluiting heeft voor 3f +1N"

Sang,

interessant, maar hoe sluit je de draadjes dan in de stekker aan?

Dan zal je op het betreffende apparaat moeten kijken wat de fasen zijn de nul en aarde is en dan zorgen dat je de goede draden aansluit.

Nogmaals je mag niet buiten het apparaat om losse 3x 230v ervan maken.
 
Laatst bewerkt:

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Dat doe je inderdaad in het aansluit kastje van de motor, de stekker is altijd hetzelfde, 3xfase 1xnul 1xaarde

In de handleiding staat het altijd vermeld
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
3x220 of 230 is voor zover ik het nog weet van de mts niet gelijk aan 380 of 400 volt.
Er werd destijds niet heel ver op ingegaan omdat het Nederland toen al bijna niet meer voorkwam. In België dus nog wel?
Vragen om een foto van het typeplaatje op de motor.
 

Gobert

Actieve deelnemer
12 feb 2015
170
0
Omgeving Arnhem
Ik heb geen technische opleiding, maar wel een schuur met een gewoon 230 stopcontact.
nu wil ik hier 3 x 230 op aansluiten. Hoe doe ik dat?
 

Kris75

Actieve deelnemer
21 okt 2012
72
41
******
In België komt 3x230v (of 3x220v is hetzelfde) nog regelmatig voor.
Ook hier bij ons is dit zo, en het is een fabeltje dat 3x400v krachtiger is en minder stroom verbruik geeft.
Voor stroom verbruik telt er enkel hoeveel kilowat (KW) je verbruikt of deze KW nu verbruikt worden op een 3x230(220)volt net of op een 3x400(380)volt net maakt niets uit.
Wat wel een verschil geeft zijn de ampere's die door je kabels en zekeringen lopen.
Een voorbeeld een motor van 2.2KW of 3PK zal bij 3x230volt rond de 8 ampere trekken en dezelfde motor op 3x400 zal slechts rond de 4.6 ampere zitten.
Je hebt dus zwaarder kabels en zekeringen nodig bij 3x230v maar je machine zal even sterk zijn.
Wij hebben hier een schrijnwerkerij met een totaal vermogen aan machines van meer dan 100KW en dit alles zonder problemen op 3x230volt.

Veel van onze machine's zijn 3x400v machine's die aangesloten zijn op 3x230v , bij sommige machine's is dit eenvoudig te doen bij andere moet het electrisch circuit in de machine aangepast worden (maar het kan altijd zonder omvorm trafo).
Onze nieuw aangekochte machine's zijn in de fabriek naar 3x230v gebouwd.

Om welke machine gaat het?
 

KevinD

Actieve deelnemer
11 apr 2013
71
0
veel begrijp ik er niet van maar we proberen:

Net even hier gemeten, tussen de fasen heb ik 410v, tussen iedere fase en N heb ik 235.
Als ik het goed begrijp moet deze machine dan in ster aangesloten worden (krijg je 3x verbinding van fase naar N waardoor je 3x230 verkrijgt?)
Ik ga zaterdag eens kijken, ik zal proberen de schema's/fotos te nemen van de verbindingen en hier dan posten.
Maar is het nu beter om eventueel verder te zoeken naar een 3x400 machine? Zijn er nadelen aan de machine van 3x230 ten opzichte van 3x400?

edit: het betreft een machine die waarschijnlijk van de fabriek uit naar 3x230v is omgezet zoals bij u, het betreft een robland NLXTZ
Is dit dan veel werk (voor iemand met kennis, niet voor mij) om dit electrisch circuit aan te passen?
Ook is het hier omgekeerd, jij hebt 3x220 terwijl ik 3x400 heb en naar 3x220 moet?
 
Laatst bewerkt:

Kris75

Actieve deelnemer
21 okt 2012
72
41
******
Je kan de machine niet gewoon aansluiten op 3x400v, je kan op jou stroomnet nooit 3x230v krijgen door iets anders aan te sluiten.
Je moet dus wijzigingen uitvoeren aan het elektrisch circuit van de machine, maar dit kan meevallen!
Grote vraag is wat staat er op het typeplaatje van de motoren in de machine?
Een manier om dit snel te weten is hoe word de machine ingeschakeld?
Is dit met directe start of moet je manueel starten in ster en doorschakelen naar driehoek?
Het kan ook nog een automaat zijn, deze hoor je dan doorschakelen eens de machine op toeren is.
Algemeen gezien zijn er 2 type's motoren je hebt de 230/400v en de 400/660v versie, als er 230/400v motoren in zitten en het is een directe start zal je enkel de motoren moeten anders aansluiten en de thermische veiligheden lager instellen (in het slechte geval een nieuwe plaatsen met een lager instelbare waarde)

Naar mijn mening zijn er nadat de machine omgeschakeld is geen nadelen aan de machine toz een originele 400v machine.
Uiteraard moet iemand met kennis van zaken deze aanpassing doen.
 

KevinD

Actieve deelnemer
11 apr 2013
71
0
Ok bedankt allemaal!
Ik zal als ik ga kijken eens foto's nemen maar ik denk dat het met 1 knop indrukken is en de machine start. (dus niet met een 'draaiknop' van 0 -> ster -> driehoek)

De goede feesten en bedankt voor alle reacties!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.