Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 45

Onderwerp: 3x400 naar 3x230?

3x400 naar 3x230?

Ik heb hier thuis dus 3x400 (3f+N) liggen maar ik kan een machine kopen met 3x220(verkoper vertelde dit, veronderstel dat dit 3x230 is?), kan ik dit aansluiten of wat moet er hiervoor gebeuren? En is dit wel intressant of pas ik hiervoor beter?
    De reden dat ik vraag of dit intressant is is na even googlen dat je minder kracht hebt en hoger elektriciteitsverbruik ten opzichte van een 400v?
    Ik ken er dus niet zoveel van, ook al ff bezig met googlen maar kom niet zoveel wijzer!

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2013
    Even meten, tussen fase en nul zou 230 moeten zijn, en tussen twee fasen 400

Ja dat begrijp ik, dit is de situatie bij mij thuis maar ik kan een machine kopen met "3x220", hoe gaat dit in zijn werk en is dit mogelijk?
    Ook even melden dat dit blijkbaar iets apart is in belgie maar hier hebben we 3x400, 3x230 en 1x230. (waar in NL ik denk alleen 3x400 en 1x230 is?)

Waarom zou je een hoger verbruik hebben?

Als je volgens de normen (Nederland) werkt gaat dit niet lukken, je komt aders tekort. Je zal dan dus 3f + 3N nodig hebben om er 3x 230v van te maken. Het combinere van 1 N over 3f is niet toegestaan.

Het kan wel als het apparaat een aansluiting heeft voor 3f +1N (zie je vaak bij fornuiscombinatie oven+inductie), dan wordt het in het apparaat zelf onderverdeeld. Heb je een aansluitschema van de machine?

Is verder in Nederland en België gelijk, verschil zit hem meer in regels en draadkleuren.
    Laatst gewijzigd door svenskapelsin; 31-12-15 om 17:16.

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2013
    Natuurlijk wel, je sluit de machine aan in ster aansluiting, met 1 nul. Dan heb je 3x230 met 1 nul, er loopt geen stroom door de nul, de drie fases heffen elkaar op

Wat voor machine is het eigenlijk?

Dat zal in België niet anders zijn neem ik aan.

Om antwoord te geven op je vraag, meet je tussen 1 van de drie fase, en de nul, 230v dan kan je de machine aansluiten. Google naar ster aansluiting. Meet je minder, 135 ofzo dan moet je in driehoek aansluiten

Laatst gewijzigd door Sang; 31-12-15 om 17:27.

Senior Member
    Ingeschreven
    Feb 2015
    Sang,

interessant, maar hoe sluit je de draadjes dan in de stekker aan?
    La Passione Passa dal Cuore

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sang Bekijk Berichten
    Natuurlijk wel, je sluit de machine aan in ster aansluiting, met 1 nul. Dan heb je 3x230 met 1 nul, er loopt geen stroom door de nul, de drie fases heffen elkaar op
    Dat bedoelde ik met: "Het kan wel als het apparaat een aansluiting heeft voor 3f +1N"

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gobert Bekijk Berichten
    Sang,

interessant, maar hoe sluit je de draadjes dan in de stekker aan?
    Dan zal je op het betreffende apparaat moeten kijken wat de fasen zijn de nul en aarde is en dan zorgen dat je de goede draden aansluit.

Nogmaals je mag niet buiten het apparaat om losse 3x 230v ervan maken.
    Laatst gewijzigd door svenskapelsin; 31-12-15 om 17:25.

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2013
    Dat doe je inderdaad in het aansluit kastje van de motor, de stekker is altijd hetzelfde, 3xfase 1xnul 1xaarde

In de handleiding staat het altijd vermeld

Dezelfde stekker als bij krachtstroom dus. Wel opletten dat de fasen op de juiste plek zitten!

3x220 of 230 is voor zover ik het nog weet van de mts niet gelijk aan 380 of 400 volt.
    Er werd destijds niet heel ver op ingegaan omdat het Nederland toen al bijna niet meer voorkwam. In België dus nog wel?
    Vragen om een foto van het typeplaatje op de motor.
    sometimes you just need a bigger hammer

Forum Rechten