zonnehoutdroger zelf bouwen

Pjerke

Nieuw lid
Een heleboel informatie in deze lead. Maar ook van vrij ver terug.

Ik heb een woodland zaag gekocht en wil de planken en balken zelf gaan drogen.Ik zaag rond de 4 m lengte tot 75cm dik.

Ik had eerst in gedachten een container te kopen en deze matzwart te maken en een geforceerd ventilatiesysteem aan te brengen. De elektriciteit te produceren met een windmolen.

Nu ben ik toch weer terug naar de kiln zoals hiervoor behandeld.

Is er iemand in deze groep die er een gebouwd heeft die verplaatsbaar is dmv een plateau of op aanhanger? Die te laden is aan de kant van het raam?
 

Pjerke

Nieuw lid
Ik ben bezig mijn boomverzorgingsbedrijf steeds meer te verduurzamen. In plaats alles te verzagen tot brandhout of weg te brengen naar een stortplaats, heb ik nu ook een woodland 130max om planken te zagen.
Stap 2 is het drogen van het hout. Dit wil ik in een te bouwen zonnedroger doen. (Virginia solar kiln principe)

Ik zaag tot ongeveer 4mtr met een max diameter van 70cm.

Ik wil de kiln aan de doorzichtige zijde kunnen openen zodat ik deze kan laden met mijn Skidster. Daarnaast wil ik hem verplaatsbaar hebben zodat ik eventueel op een andere locatie deze gemakkelijk kan neerzetten.

Wie heeft foto's en/of tekeningen als voorbeeld?
 
  • Leuk
Waarderingen: Mbeldman en Bijtel

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Een windmolen voor elektriciteit op te wekken is geen goed idee, tenzij je aan de kust of op een eiland woont. Of de toestemming krijgt om een hoge mast te plaatsen. PV panelen werken veel beter. Voor de verwarming zou ik dan kijken naar een warmtepomp die je geforceerd kan omschakelen tussen verwarmen en koelen. Dan kan je perfect de temperatuur en relatieve vochtigheid in je droogkamer regelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pjerke

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.