Mini puzzelkistje

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Tot mijn schrik ontdekte ik afgelopen week dat ik al meer dan een jaar niet in de werkplaats bezig ben geweest met een eigen project. Dus... hoog tijd om de schuur weer te vullen met de geur van vers bewerkt hout. In het schap lag nog een onafgemaakt bouwpakket van een klein kistje. Van het vorige puzzelkistje was nog een stukje inlegwerk over, en ik vond het zonde om dit weg te doen... dus dan maar een mini kistje ervan maken.

Omdat ik destijds niet wist wat ik met het puzzelmechaniek aan moest is het project stil te komen liggen. Het formaat was hierbij een grote beperking (of moet ik klein zeggen?)

IMG_20150820_123006.jpg

Het bergje onderdelen wat ik tegenkwam. Helaas heb ik erg weinig foto's van het proces gemaakt, was zo enthousiast om weer bezig te zijn dat er geen tijd was om de camera te pakken ;)

Wel kan ik zeggen dat er bij het maken van dit kistje geen elektrische machines aan te pas zijn gekomen! (en nee, ook niet op brandstof of kernenergie of iets dergelijks). Voor zulke kleine werkstukjes vind ik het toch prettiger om alleen maar met de hand te werken.

Gebruikte houtsoorten:
Amerikaans noten
Esdoorn
Grenen
Meranti

IMG_20151227_125606.jpg

IMG_20151227_125627.jpg
Inlegwerk sluit naadloos aan, het zat er zo strak in dat het zonder lijm prima bleef zitten :)

IMG_20151227_125712.jpg

Het mechaniek is uiteindelijk niet echt een puzzel geworden... maar voor diegene die niet weet hoe het er van binnen uit ziet, kan het nog knap lastig zijn om het kistje te openen. Het notenhouten balkje in het midden van het kistje is verbonden met een veer, en schuift op slot als het deksel dicht wordt geklapt. Om het kistje te openen is een klein voorwerp nodig, waarmee je het balkje terug kan drukken. Het werkt perfect!

Waarvoor heb je nou zo'n klein kistje nodig? nou ehm... ehh... tja...
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Mooi om weer wat van je te zien Douwe! Niet alle werkstukken hoeven een (economisch) nut of rendement te hebben. Gewoon de lol om te maken en de schoonheid van het object zijn al zingevend.

Fons
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Ik heb even zitten spelen met willekeurige voorwerpen, er passen nog wel een paar dingen in:
2 ringen
2 oorbellen
2 knikkers
20 erwten

Misschien nog leuk voor kleine cadeautjes in de toekomst. Zat ook te denken aan vroeger, toen hadden ik en mijn broer ieder een doosje voor de melktanden, die passen er ook makkelijk in!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.