Vlak- en vandiktebank

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ik ben op zoek naar een vlak- en vandiktebankje om o.a. snijplanken te gaan maken. De minimale schaafbreedte moet 300 mm (12") zijn.
Kent iemand van jullie deze machine c.q. fabrikant: http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/gereedschap-overige-machines/m1005947887-vd-laar-someren-vlak-en-vandiktebank.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer?
Wellicht is ook ook een forumlid die zoiets in deze grootte te koop heeft? Hij moet wel verplaatsbaar zijn omdat mijn garage helaas niet van elastiek is.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ken het merk niet, maar lijkt me een mooi ding en makkelijk te beoordelen qua staat en kwaliteit. Zoiets zocht ik een poos geleden en kon er maar geen vinden, heb toen een HBM 12" gekocht. Dat bevalt wel maar ik mis het "gewicht" van een wat professionelere machine.

Het enige wat ik op de foto's niet goed kan zien is hoe de tafel beweegt, op één kolom of op vier draadstangen. Het lijkt een kolom te zijn, dan moet je goed controleren of de tafel op iedere stand (hoog/midden/laag) stabiel is en er geen beweging in zit. De oudere machines die ik in mijn speurtocht tegenkwam hadden daar vaak last van.

Succes!!

Groets, Rob.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Lang geleden dat ik dit merk gezien heb, mijn vader kent ze nog van vroeger. Begonnen voor hobbymatig gebruik later ook zwaardere versies gemaakt dacht hij.
Je kan er sponningen mee schaven zie ik.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ken het merk niet, maar lijkt me een mooi ding en makkelijk te beoordelen qua staat en kwaliteit. Zoiets zocht ik een poos geleden en kon er maar geen vinden, heb toen een HBM 12" gekocht. Dat bevalt wel maar ik mis het "gewicht" van een wat professionelere machine.

Ik heb gisteren de 10" versie bekeken bij Willem1958. Nette machine met een mooi schaafbeeld. Doet niet plastic-achtig aan maar ik begrijp je gemis aan gewicht.
 
P

Pel

Guest
Jelmer, bedankt voor de tip van dat verrijdbaar onderstel, ik wist niet dat die los verkrijgbaar waren. Ik heb mijn zaag tegen de frees staan, en sta elke keer aan die zaag te sjorren om hem opzij te zetten als ik iets moet frezen.

Groet Pel.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Nou Pieter, die oudere groene gietijzeren machines zoals deze zou ik altijd prefereren boven de Chinees van mij.
Dit is echt een bedrijfsmatige machine en dit kom je op 220 niet zo vaak tegen.
Je moet alleen even weten hoe de staat is en of er nog wat werk aan zit.
Maar deze overleeft de mijne met gemak.
Ik zou 'm ook zeker verrijdbaar maken.
Dat deed ik ook met m'n oude combimachine en dat is wel zo handig
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.