Radiatorombouw van steigerhout (werken)

Koekie1982

Actieve deelnemer
25 aug 2014
79
1
Ik wil binnenkort graag een ombouw maken om de radiator in de woonkamer.
Nu wilde ik dit van steigerhout maken voor een wat robuuste uitstraling. Ik vraag mij alleen af hoe dit zit met het werken van het hout? Kunnen jullie mij hier over adviseren?
 
P

Pel

Guest
Ik denk dat je hem beter van plaat materiaal kunt maken, die steigerplanken zullen m.i. scheuren en krom trekken, het is wat jij mooi vind?

Groet Pel.
 

Koekie1982

Actieve deelnemer
25 aug 2014
79
1
Bedankt voor je snelle reactie!
Daar was ik al bang voor, dan ga ik op zoek naar een alternatief. Iemand opties?
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Vorig jaar heb ik er een paar moeten maken uit steigerhout en dat ging verrassend goed eigenlijk. Van te voren heb ik de klant wel heel duidelijk gewezen op de risico's (werken, barsten, scheeftrekken, damdoorbraken en bosbranden) maar hij vond dat geen bezwaar. Inmiddels zijn we bijna twee jaar verder en ze staan nog netjes, alleen zitten er een flink aantal barsten en spleten in maar dat draagt bij aan de (ik citeer de klant) "authentieke uitstraling" (ik krijg dat zonder lachen mijn toetsenbord bijna niet uit, maar vooruit, hij vind het mooi en wie ben ik dan om het te weigeren, toch?)

Delen geschroefd met Kreg HD, gelijmd met Bison TIFA, afgewerkt met ijzeracetaat waarover drie lagen matte lak op waterbasis.

Het kan dus wel, maar zou ik het aanraden? Nee dus. Ik bouw ze voornamelijk uit voorgegrond 18mm MDF (ook bah, maar ja, moet geld verdienen), werk de randen af met verdunde houtlijm (eerst goed schuren, dan meng je 2 delen lijm, 1 deel water en smeert de randen daar ruim mee in, als droog weer schuren tot echt goed glad en dan een laag goede grondverf er over, afwerken met lak naar keuze) en schroef ze zonder lijm in elkaar met Kreg schroeven. Als een zonnetje.

Ander plaatmateriaal gaat ook prima, garantieplaat, okoumé of berkenplex bijvoorbeeld en een van de mooiste die ik heb gemaakt is van 18mm betonplex van een goede kwaliteit (dus vooral niet die goedkope Chinese zooi gebruiken)

Succes!!

Groets, Rob.
 

Koekie1982

Actieve deelnemer
25 aug 2014
79
1
Bedankt voor de reacties! Nu had ik een ingeving.... Ik heb nog voldoende vloerdelen over om het hier van te maken. Dit is multiplex met een 5mm toplaag van eiken. Zou dit kunnen? Het zijn planken van 2700 x 200, afgewerkt met een hardwax. En misschien een combi, mdf wit aflakken met bovenzijde vloerdelen ofzo.
 

PBT

Actieve deelnemer
Kan zijn warmte nog heel goed kwijt. Voordeel van het hout dat ik gebruikt heb is dat dit gedroogd is. Dus niet zoals vaak zeiknat steigerhout aangeboden wordt. Het percentage zat op 13%. Zal na een 2 maanden nog wel wat zijn terug gelopen.
De openingen tussen de planken is 12mm. Ook zijn de onderkanten van de planken onder 45 graden gezaagd. Dit is overigens een radiator in de gang bij de voordeur... Hier hoeft het dus geen 21 grade te zijn
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Als ik jou was zou ik even een kleine offerte maken met jouw technische adviezen erin, en laten ondertekenen. Gaat het achteraf scheuren en kromtrekken krijg jij in ieder geval niet de schuld.

Een maand geleden had ik ook zoiets. Klant had zelf het steigerhout al gekocht, maar dit was 'uitgewerkt steigerhout' had de man in de winkel nadrukkelijk gezegd.

Succes ermee,
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Het gaat perfect kan ik zeggen. Ik heb er een tijdje geleden ook een gemaakt

Bekijk bijlage 40650

Ik heb vroeger een paar jaar bij het gemeentelijk energiebedrijf gewerkt als energiebesparingsconsulent en dit zou toch wel een geval zijn van vervangen voor iets anders.
7 spleten van 12 mm is nog geen 10 cm.
Het staat misschien wel leuk als je van steigerhout houdt maar dat geeft weinig rendement.
Ik hoop dat je radiatorfolie erachter hebt zitten anders stook je de muur warm ipv de gang.
Ik hoop voor je portemonnee dat je het in de huiskamer anders geregeld hebt.
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Kan je niet een basis frame van 10mm multiplex maken, en daar op stroken steigerhout van 10mm dik spijkeren?
De zijkanten en bovenkant kan je zodanig maken dat het lijkt alsof het dik hout is.
Achter de stroken steigerhout kan je gaten in het mutliplex boren om de warmte aan het steigerhout door te geven.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Bedankt voor je snelle reactie!
Daar was ik al bang voor, dan ga ik op zoek naar een alternatief. Iemand opties?

Het hangt helemaal af welke uitstaling het moet hebben
Aangezien steigerplanken vrij robuuste uitstraling hebben kan je ook voor antieke vloerdelen gaan
Niet dat deze niet zullen werken maar het vocht percentage is laag en de kwaliteit van het hout kan je zelf kiezen
Zelf van Amerikaans grenen vloerdelen radiator ombouw gebouwd ,denk wel aan de lucht circulatie zoals eerder aangegeven
Aan de onderzijde een ruime opening
Voor de bovenzijde zal ik in dit geval gaan voor het rooster uit een horeca drainage goot dat geeft dat zelfde robuuste karakter
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.