Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15

Radiatorombouw van steigerhout (werken)

Ik wil binnenkort graag een ombouw maken om de radiator in de woonkamer.
    Nu wilde ik dit van steigerhout maken voor een wat robuuste uitstraling. Ik vraag mij alleen af hoe dit zit met het werken van het hout? Kunnen jullie mij hier over adviseren?

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Ik denk dat je hem beter van plaat materiaal kunt maken, die steigerplanken zullen m.i. scheuren en krom trekken, het is wat jij mooi vind?

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Bedankt voor je snelle reactie!
    Daar was ik al bang voor, dan ga ik op zoek naar een alternatief. Iemand opties?

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    MDF, hardboard. Constructieve delen kunnen ook in massief hout, maar grotere plaatvlakken niet.

Vorig jaar heb ik er een paar moeten maken uit steigerhout en dat ging verrassend goed eigenlijk. Van te voren heb ik de klant wel heel duidelijk gewezen op de risico's (werken, barsten, scheeftrekken, damdoorbraken en bosbranden) maar hij vond dat geen bezwaar. Inmiddels zijn we bijna twee jaar verder en ze staan nog netjes, alleen zitten er een flink aantal barsten en spleten in maar dat draagt bij aan de (ik citeer de klant) "authentieke uitstraling" (ik krijg dat zonder lachen mijn toetsenbord bijna niet uit, maar vooruit, hij vind het mooi en wie ben ik dan om het te weigeren, toch?)

Delen geschroefd met Kreg HD, gelijmd met Bison TIFA, afgewerkt met ijzeracetaat waarover drie lagen matte lak op waterbasis.

Het kan dus wel, maar zou ik het aanraden? Nee dus. Ik bouw ze voornamelijk uit voorgegrond 18mm MDF (ook bah, maar ja, moet geld verdienen), werk de randen af met verdunde houtlijm (eerst goed schuren, dan meng je 2 delen lijm, 1 deel water en smeert de randen daar ruim mee in, als droog weer schuren tot echt goed glad en dan een laag goede grondverf er over, afwerken met lak naar keuze) en schroef ze zonder lijm in elkaar met Kreg schroeven. Als een zonnetje.

Ander plaatmateriaal gaat ook prima, garantieplaat, okoumé of berkenplex bijvoorbeeld en een van de mooiste die ik heb gemaakt is van 18mm betonplex van een goede kwaliteit (dus vooral niet die goedkope Chinese zooi gebruiken)

Succes!!

Groets, Rob.
    "I may be left handed but I am always right"

Bedankt voor de reacties! Nu had ik een ingeving.... Ik heb nog voldoende vloerdelen over om het hier van te maken. Dit is multiplex met een 5mm toplaag van eiken. Zou dit kunnen? Het zijn planken van 2700 x 200, afgewerkt met een hardwax. En misschien een combi, mdf wit aflakken met bovenzijde vloerdelen ofzo.

Het gaat perfect kan ik zeggen. Ik heb er een tijdje geleden ook een gemaakt

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      image.jpg
Bekeken:   244
Grootte:   20,3 KB
ID:        40650

@pbt. Die radiator heb je goed geisoleerd

Kan zijn warmte nog heel goed kwijt. Voordeel van het hout dat ik gebruikt heb is dat dit gedroogd is. Dus niet zoals vaak zeiknat steigerhout aangeboden wordt. Het percentage zat op 13%. Zal na een 2 maanden nog wel wat zijn terug gelopen.
    De openingen tussen de planken is 12mm. Ook zijn de onderkanten van de planken onder 45 graden gezaagd. Dit is overigens een radiator in de gang bij de voordeur... Hier hoeft het dus geen 21 grade te zijn

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Clements Bekijk Berichten
    @pbt. Die radiator heb je goed geisoleerd
    Ik zou wel zorgen dat de warme lucht er aan de bovenkant uit kan en de koudere lucht er aan de onderkant in kan stromen. Daarom hebben de radiatoren zelf ook een minimale afstand tot aan de grond nodig.

Forum Rechten