MDF veredelen

Joelski

Nieuw lid
25 jul 2008
8
0
Hallo allemaal, een nieuw lid op het forum :mrgreen:


Introductie
Ik ben Joël, 29 jaar, van origine Brusselaar en woonachtig in Den Haag.
Ik heb stapels met ideëen maar beschik helaas (nog) niet over een fatsoenlijke werkplaats met bijbehorende houtbewerkingsgereedschappen
maar die tijd komt nog wel.

Ik hoop hier dan ook de nodige Tips & Tricks te kunnen vinden om mijn projectjes in goede banen te leiden.


Project
Nu ruim een jaar geleden heb ik de overstap gemaakt naar het klassieke scheren met een open scheermes.
Inmiddels bezit een kleine verzameling van diverse openscheermessen, scheerkwasten, crèmes, aftershaves, scheerriemen,
wetstenen/platen etc. Elke dag van de week een andere combinatie, heerlijk. Om dit allemaal op te kunnen bergen ben ik
begonnen met vervaardigen van een scheercabinet.

Natuurlijk had ik liever gekozen voor fijnhout maar wegens mijn beperkte budget heb ik gekozen voor MDF.
De contructie is inmiddels zo goed als af (zie foto).


Aanvankelijk was ik van plan om het geheel wit te lakken en te finishen met
een parketlak, maar dit zal in een "gelige" kleur resulteren en dat is niet wat ik in gedachte had.


Dit is wat ik nu van plan ben:

1. MDF grondverf (alkyd basis)
2. MDF plamuurlak (alkyd basis)
3. Lak (alkyd basis)
4. Lak (alkyd basis)

(Voor iedere laag uiteraard geschuurd en ontvet met ammonia).


Vraag
Wat is een goede methode om MDF vocht resistent te maken? Andere opmerkingen of tips?


Bijvoorbaat dank. Iedere hulp wordt zeer gewaardeerd!


Joël

Attached files
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
welkom op het forum

de beste manier om mdf tegen vocht te beschermen is goed lakken
en mocht er water op komen gelijk afdrogen
niet de kans geven om er eventueel in te kunnen trekken want dan zwelt het vrij snel op

er is mdf die waterbestendig is daar heb je dat probleem niet mee
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
In plaats van ammoniak gebruik ik tegenwoordig St Marc.
Ammoniak stinkt behoorlijk en prikt ook wel op de luchtwegen.

Helaas is St Marc duurder in de aanschaf, maar het verbruik gaat ook minder hard.
(een pak (1kg of pond) met korreltjes is ongeveer 6 euro.
Het ontvet goed.
 

Joelski

Nieuw lid
25 jul 2008
8
0
koffiedrinker zei:
In plaats van ammoniak gebruik ik tegenwoordig St Marc.
Ammoniak stinkt behoorlijk en prikt ook wel op de luchtwegen.

Helaas is St Marc duurder in de aanschaf, maar het verbruik gaat ook minder hard.
(een pak (1kg of pond) met korreltjes is ongeveer 6 euro.
Het ontvet goed.

Bedankt voor je tip!

Beschik je toevallig over een adresje waar ik St Marc kan vinden?


Groeten,

Joël
 

Eric-Jan

Nieuw lid
28 feb 2009
12
0
Volgens mij is St Marc verkrijgbaar bij de blauwe supermarkt en bij de wit/blauwe- en rood/gele DHZ markt
 

catemaron

Nieuw lid
1 mrt 2009
16
0
Alcohol (spiritus) werkt ook goed en heeft als voordeel dat het de houtvezels niet omhoog brengt.

Edit toegevoegd: MDF en water :shock: St Marc los je op in water. Daar zou ik erg voorzichtig mee zijn. St Marc gebruik ik wel graag om bestaand schilderwerk te ontvetten.
 

Kjelt

Actieve deelnemer
11 dec 2008
74
0
Ik ben zelf ook nog op zoek naar de "magische" formule om MDF perfect af te lakken. Wat ik van iemand heb gehoord die dit toch al heel wat jaartjes doet en wat ik me er nog van herrinner is dat hij toch als eerste het MDF afplamuurt met twee componenten plamuur om alle minuscule gaatjes en oneffenheidjes weg te werken. Daarna met middelgrof en fijn schuurpapier naschuren.
Daarna minstens twee keer grondverf en iedere keer met een fijnere korrel naschuren en daarna twee keer lakken en steeds weer een fijnere korrel schuurpapier.
Oftewel het lijkt op je beitels/messen slijpen: meerdere gangen met steeds fijnere korrel, hoe meer gangen hoe mooier het wordt.
Ik heb ooit iemand horen zeggen die van die pianolak meubels verkocht dat er bijna 20 laklagen opzaten :eek: Daar ga ik zelf niet aan beginnen.
Overigens waar het bij de hobbie-ist (en mij dus ook) vaak fout gaat is dat er geen stof / tocht vrije ruimte is. Anders zou je kunnen spuiten/nevelen wat een nog mooier resultaat oplevert.
Als je een keer budget hebt kun je je eigen creatie ook door professionele spuitbedrijven laten aflakken/afwerken.
Het grootste probleem zijn de zijkanten, de lak wil daar wel eens scheuren. Dat heb ik zelfs bij een professionele belgische keukenleverancier gezien (overburen). Hoe je dat kunt voorkomen is mij nog een raadsel?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.