Ladekast

Vin

Actieve deelnemer
9 jan 2015
39
0
Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje het forum aan het volgen, erg leuk en leerzaam! De laatste maanden ben ik bezig geweest met een projectje voor mezelf om mijn handgereedschap op te kunnen bergen: een ruime ladekast. Het idee was om een relatief simpele kast te bouwen uit vuren waarbij ik alleen handgereedschap gebruik. Hierbij ben ik begonnen met de laden:

01.jpg
02.jpg

De la is simpelweg met zwaluwstaartjes in elkaar gezet met triplex eronder gelijmd/geschroefd. Het frame is vooral een combinatie van pen-gat verbindingen en gelijmde latjes waarop de lopers voor de lades bevestigd worden:

03.jpg
04.jpg

En fast forward naar het eind resultaat, net op tijd om mijn net nieuw binnen gekomen tormek op de foto te zetten ;-)

05.jpg
06.jpg
07.jpg
08.jpg
09.jpg

Uiteindelijk is alleen het triplex op maat gezaagd door de bouwmarkt, voor de rest heb ik het bij niet-elektrisch gereedschap kunnen houden. Niet het meest flashy project waarschijnlijk hier op het forum maar ik heb me er prima mee vermaakt ;-)
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Mooi werk hoor! En gelijk functioneel ingericht. Ik wil ook nog wel eens wat met een ladekast doen, maar denk dat ik dat maar combineer met een werkbank project.
Leuk om te zien!


Fons
 

Vin

Actieve deelnemer
9 jan 2015
39
0
Mooi werk hoor! En gelijk functioneel ingericht. Ik wil ook nog wel eens wat met een ladekast doen, maar denk dat ik dat maar combineer met een werkbank project.
Leuk om te zien!
Fons

Bedankt voor de positieve woorden Fons! Een goede werkbank moet zeker prioriteit hebben boven een kastje. In mijn werkbank heb ik ook een lade gemaakt voor wat los gereedschap (mesjes, bench dogs, winkelhaakje etc..).

- - - Updated - - -

Mooi kastje, en heel practisch.

Bedankt Raymond!
 
P

Pel

Guest
Mooie stevige gereedschapskast Raymond, en zo te zien zit je goed in het handgereedschap. Van de Tormek ga je nog veel plezier aan beleven, een perfecte en vlijmscherp snede, het zal misschien in het begin even wennen zijn.

Groet Pel.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Erg mooi gemaakt. Ook leuk dat je alleen maar handgereedschap hebt gebruikt.

Wil je de zijkanten ook nog dichtmaken? Het lijkt mij dat er zo veel stof in de lades kan komen?
 

Vin

Actieve deelnemer
9 jan 2015
39
0
Mooie stevige gereedschapskast Raymond, en zo te zien zit je goed in het handgereedschap. Van de Tormek ga je nog veel plezier aan beleven, een perfecte en vlijmscherp snede, het zal misschien in het begin even wennen zijn.

Haha, bedankt Pel ;-). De Tormek werkt perfect, ik was verbaasd om in no time een beitel net zo scherp te kunnen krijgen als ik normaal met mijn diamant platen en strop krijg. Nog veel indrukwekkender vind ik hem met gutsen, daarbij krijg ik een veel beter resultaat dan ik met de hand kan krijgen. Het grootste deel van mijn hand gereedschap staat niet op de foto's, je mist onder andere alle beitels en de metalen schaven. Ik heb mezelf voorgenomen niets meer te kopen maar gisteren heb ik via marktplaats toch weer twee dozen met erg mooi gereedschap gekocht. Misschien gelijk maar een tweede kast gaan bouwen ;-)
 

Vin

Actieve deelnemer
9 jan 2015
39
0
Erg mooi gemaakt. Ook leuk dat je alleen maar handgereedschap hebt gebruikt.

Wil je de zijkanten ook nog dichtmaken? Het lijkt mij dat er zo veel stof in de lades kan komen?

Daar heb ik zelf ook aan gedacht, ik vind hem zelf eigenlijk mooier open en heb besloten voorlopig de kast maar zo te laten. Het voordeel van alleen handgereedschap en (bijna) nooit iets schuren is dat je vooral heel erg veel krullen hebt maar bijna geen stof. Mocht ik me gaan ergeren aan de hoeveelheid stof in de laden dan kan ik de zijkanten nog eenvoudig dicht maken met een paar stukjes triplex.
 

erdevee

Actieve deelnemer
27 dec 2012
92
0
Haarlem
Mooi ding! Ook lekker stevig. Ik vind al die ongelijke vellingkantjes aan die grepen geweldig. Ik heb zelf 7 houten knopjes gedraaid voor een ladenkast die naast mijn draaibank hangt met allemaal net-niet-dezelfde diameter (min of meer per ongeluk). Niks meer aan doen.
 

Vin

Actieve deelnemer
9 jan 2015
39
0
Mooi ding! Ook lekker stevig. Ik vind al die ongelijke vellingkantjes aan die grepen geweldig. Ik heb zelf 7 houten knopjes gedraaid voor een ladenkast die naast mijn draaibank hangt met allemaal net-niet-dezelfde diameter (min of meer per ongeluk). Niks meer aan doen.

Leuk om te horen! Als je handvatten uit de losse hand met een beitel en een guts maakt dan worden ze niet precies hetzelfde inderdaad ;-). Aan de zijkant zie je 5 pen en gat verbindingen waarvan 3 dubbele, in totaal dus 8 pennen per zijkant die allemaal een iets ander formaat hebben. Die heb ik ook allemaal met een beitel gekant, nog meer "karakter" ;-)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.