Kolomboormachine bij de Aldi

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Hij zal hooguit een beetje zwabberen bij de boorkop, maar altijd beter als uit de hand boren.

Heb je genoeg aan de reikwijdte tussen kolom en boor?
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Geen idee staat er voor zover ik zie niet bij. Ik heb wel is met goedkope kolomboormachines gewerkt, maar vond dan de diepte instelling een drama. Jammer genoeg kan je ze niet bekijken, omdat ze vaak in een dichte doos zitten. Daarom vroeg ik mij af of iemand ervaring heeft met dit type.
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
hmhm is wel goedkoop voor een 500watt met boorkop 16mm ..enige waarom ik deze niet zou kopen is tafel niet met een tandwielsysteem te verhogen/verlagen ... ( die dat ik nu heb is ook niet zo .. en heb je beide handen nodig om tafel te verhogen/lagen )
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Ik heb een vergelijkend model tweedehands gekocht voor 45 euro. Is in mijn ogen een prima machine. Die van mij boort goede recht gaten met weinig speling. Het is natuurlijk geen wonder machine maar daar is de prijs natuurlijk ook naar. Ik heb er in ieder geval totaal geen spijt van gekregen!
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Zo'n vergelijkbare kolomboormachine heb ik ook in de schuur ook afkomstig van de Aldi, heeft de eerste jaren meer stil gestaan dan dat ik hem gebruikt heb en boorde ook niet echt lekker.
Vanaf het moment dat ik de huidige schuur heb hem een keer onder handen genomen afstellen en smeren en loopt nu goed en gebruik hem meer dan ik eerst had verwacht.
Diepte instelling zou handiger kunnen net als het in hoogte verstellen van de boortafel (heet zo'n tafeltje zo?) maar het is dan ook niet een hele dure machine.
 

mdamsma

Actieve deelnemer
15 mei 2011
277
19
Ik heb de groene uitvoering toenmalig bij de lidl gehaald
moet geregeld speling eruit halen ,motor mag niet langer dan kwartier achtereen draaien.
doet wat hij moet doen, maar is niet erg krachtig , of ik wil te veel te snel ��
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Ik heb dezelfde gehad. Ook bij de Aldi, toen nog blauw. Ik vond het een rammelkast. Voor hout is ie bruikbaar, maar voor echt nauwkeurig boren zit er teveel speling op. Ik deed destijds veel met glas en daarin gaten boren met die machine ging niet.
Staar je niet blind op het vermogen, ik heb nu een profi boormachine in gebruik van rond de 350 Watt. Die heeft vermogen zat.
 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
Vermogen zegt inderdaad niet zoveel bij kolomboormachines, dat gaat meer om koppel.
Ik heb zelf een grote kolomboormachine op krachtstroom (marktplaats) maar die motor is 750w.
Daar boor ik gaten van 25 mm diameter mee in 2cm dik staal

Kijk ter vergelijk maar eens bij nieuwe machine van het zelfde professionele merk als wat ik heb, ook een motor van 750w http://www.wolthuismachines.nl/mediabank/2013/01/21//65a76/original.pdf
Maar zo,n machine weegt wel 230kg....

Ik heb ook een handboormachine van 750w, maar als je daar het motortje uit sloopt en die vergelijkt met de kolomboor-motor dan is die 10x zo klein:D, appels en peren dus.
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Ik heb in 2011 een een top kraft groene kleur bij Aldi gekocht en ik heb er nog geen dag spijt van gehad.
Nu moet ik zeggen dat ik de kolomboor machine voornamelijk als hobbyist gebruikt om in hout de gaten vóór te boren voor de pen en gat verbindingen .
Als je een kolomboormachine gaat gebruiken voor professioneel gebruik zou ik zeker een duurdere nemen .
Alle waar naar zijn geld is het spreekwoord.

Simon
 

pdjonghe

Actieve deelnemer
5 jan 2013
34
0
Gent, België
Ik speel net met hetzelfde idee. Aan die van de Lidl betaal je je geen buil, maar de boordiepte is beperkt tot 50 mm. Is dit eigenlijk voldoende voor het normale werk?
Ik twijfel tussen de Lidl en de HBM 16. Iemand ervaring met deze laatste?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.