werkbank maken

rick76

Actieve deelnemer
8 nov 2015
76
1
Ik ben van plan om een werkbank te maken in mijn schuur. Nu zit ik een aantal filmpjes te bekijken op youtube en daar boren ze gaten in het werkblad. Wat voor maat gaten moet je hiervoor boren. Ik heb ook een filmpje gezien waarin ze "dog holes" plaatsen in de gaten waartegen je je werkstuk kan plaatsen. Wat is de Nederlandse naam hiervoor en waar kan ik deze aanschaffen.

Tevens zag ik in dit filmpje een handige boorgeleider, https://youtu.be/0aGUSIvY6q8?t=1m3s. Is dit wat en wie weet waar ik deze eventueel kan aanschaffen.

Vanaf 3:12 zijn die bewuste dog holes te zien.

grt Rick
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
314
61
Er zijn eigenlijk twee systemen. "Traditionele" dogholes zijn 19mm, of eigenlijk 3/4 inch. Hier passen holdfasts enzo in die je kunt kopen (Gramercy, Veritas, etc). Verder heeft Festool een 20mm systeem, waar hun klemmen en dergelijke in passen.
 

rick76

Actieve deelnemer
8 nov 2015
76
1
Thanks allemaal ik kan weer verder met zoeken. Natuurlijk je hebt ook de klemmen van workmate nog. Deze zijn ook een heel stuk goedkoper en werken ook goed.
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
De Ø20 mm Parf Dogs van Veritas koop je gewoon bij Baptist. Er is een lange en korte versie.
De gaten boor je met een bovenfrees met beslagboor en bv. een hardboard bedbodem met de kleine gaatjes. Op YouTube is hiervan een filmpje te vinden.
De hart-op-hart afstand doet er niet zoveel toe als de gaten onderling maar goed haaks op elkaar staan.

large_13838355542955.jpg
large_13838360239754.jpg
 
Laatst bewerkt:

rick76

Actieve deelnemer
8 nov 2015
76
1
Thanks alleen ik heb geen bovenfrees dus ik ga de gaten boren met mijn accuboor. Oke haaks is nu ook duidelijk, Top
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik heb ook benchdogs van Veritas maar dan deze; https://www.baptist.nl/houtbewerker...-toebehoren/set-2-werkbankklemmen-bench-dogs-
Voor deze kan je de slangenboor 200 mm lager op de pagina erbij kopen.
Ik heb toen ook de Veritas klemschroeven erbij genomen, dan kan je iets er tussen klemmen of als je een houten bek van een flinke dikte hebt kan je daar natuurlijk een gat in boren en een benchdog in plaatsen en zo klemmen.
Let goed op want pas geleden heeft een jongen de verkeerde maat gefreesd.
Voor de parfdogs heb je een boor nodig die 1 mm groter is dan die voor de bench dogs.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.