Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 8 van de 8

zaagbladen cirkelzaag

Zaagbladen zijn verschillend: aantal tanden, materiaal .....
    Ik kan op mijn cirkelzaag diameter 200 maximaal monteren. Welke hoeveelheid tanden moet ik kiezen voor welk werk. Weet iemand een vuistregel?

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009
    Voor fijn werk/dwars op het hout, veel tanden. Voor schulpen ( in de lengte richting) weinig tanden. Dat is de vuistregel.
    Met vriendelijke groet,
    Joris

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jpandriesse Bekijk Berichten
    Voor fijn werk/dwars op het hout, veel tanden. Voor schulpen ( in de lengte richting) weinig tanden. Dat is de vuistregel.
    Bedankt voor de vuistregel!

Dat is een erg verkorte versie. Maar is wel de vuistregel. Tandvorm is ook belangrijk. Kijk eens bij deze link.http://www.rvstools.nl/?page/58212/+6.+Zagen.aspx

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011
    Wat is veel en wat is weinig?
    Ik denk dat de grootte van het zaagblad ook een rol speelt.
    Bij een blad van een invalzaag 160/165mm is 48 tanden al veel, maar is dat bij een blad van 300mm of groter ook veel?
    Mvg..
    Waar gehakt wordt, vallen spaanders, mvg .

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Spaander Bekijk Berichten
    Wat is veel en wat is weinig?
    Daarom ook de vuistregel. Vervolgens ga je per specifieke situatie bekijken wat daar bij past.
    Met vriendelijke groet,
    Joris

Bij zaagbladen van 200mm kan je zeggen,24 tands schulpen in massief hout.48 tands universeel voor plaatmateriaal en afkorten van massief hout. Bij mij zaag ik eigenlijk alles met een 24 tands blad. Als je je aanvoersnelheid aanpast, krijg je ook met een 24 tands blad mooie zaagsneden. Het is vooral belangrijk dat de zaag goed scherp is.

Bedankt voor de reacties. Hier heb ik veel aan. Ik weet wat ik moet aanschaffen.

Forum Rechten