DTV naar een HH (Durf Te Vragen naar een Helpende Hand...)

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Goedenavond forum-leden.

Ruim 12.000 leden? Niet alleen fantastisch maar minstens zo terecht: er is hier met recht sprake van een gemêleerde groep enthousiastelingen die, onder het motto "domme vragen bestaan niet", zelfs de meest basic vragen met eer en respect zal beantwoorden. Er staat altijd wel iemand klaar met een tip, een goed alternatief of gewoon een berg informatie over willekeurig welke vraag er ook gesteld wordt.

Maar soms loop je als hobbyist (of zelfs als professional...) tegen iets simpels aan waardoor je net even niet verder kan met je project, je ontwerp of.... (???).

Het vorenstaande teruglezende schoot het mij ineens te binnen: zou het niet mooi zijn om een topic in het leven te roepen waarin forum-leden een oproep kunnen plaatsen voor een service-level dat nóg een stapje verder gaat: een helpende hand.

Ik zal per separaat bericht een eerste praktijk-geval plaatsen.

Ben benieuwd naar het vervolg !
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Onder het motto "durf te vragen" graag jullie aandacht voor het volgende. Ik ben bezig met een wandkast uit massief hout. In deze wandkast komen 5 paneeldeurtjes. De stijlen en regels daarvan heb ik inmiddels gefreesd, maar... nu wil ik de panelen frezen en wat blijkt... mijn splinternieuwe bossing-frees past net niet in mijn freestafel.

Onderstaand een foto van de desbetreffende frees. Schacht is 12 mm. Tevens hieronder een linkje van deze set (ik heb hem zelf uit Italië laten overkomen, trouwens...)

http://www.toolnation.nl/cmt-complete-cmt-keukenset-profiel-b.html?sqr=900.510.11

Deze CMT bossingfrees blijkt maar liefst 82 mm (?!!) in doorsnede te meten. Jullie voelen de vraag al wel aankomen... "Wie in Groningen/Friesland/Drenthe heeft een stationaire freestafel waar deze grote frees wél in past waar ik "even" terecht kan om de 5 paneeltjes te frezen ?"


IMG-20151214-WA0004.jpg
.
IMG-20151214-WA0006.jpg
.
IMG-20151214-WA0015.jpg
 
Laatst bewerkt:

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
kun je niet een plaatje triplex op je freesblad leggen en dan zo je frees hoger instellen want je te frezen plaat ligt dan ook hoger.Op deze manier frees je dan boven je gat van je freestafel. Snap je wat ik bedoel?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Hier in Bussum staat een zelfbouw tafeltje met een triton tra 001 eronder. Is wel een end uit de richting. Ik weet alleen de maximale diameter niet die in de kreg insertplaat past. Ik heb nu even geen tijd om te kijken en op te ruimen. Dat wordt volgend jaar. Nu is het bij mij de drukste tijd van het jaar en komende week zijn werkdagen van 18 uur niet ongewoon. Ja ik verkoop vuurwerk.
Voor de liefhebbers www.kluck.nl. O ja vuurwerk mag niet worden verzonde.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik heb hier ook een zelfbouwtafel, met een zware elu frees eronder met 12mm schacht. Mijn insertplaat kan tot ong.
90mm.

Ong. 15 van drachten. Tot a.s. zaterdag ben ik thuis, daarna ben ik 6 weken met vakantie.
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
zou het niet mooi zijn om een topic in het leven te roepen waarin forum-leden een oproep kunnen plaatsen voor een service-level dat nóg een stapje verder gaat: een helpende hand.

Ik vind het een fantastisch idee en gezien de reacties op de oproep van Ekko is het idee ook haalbaar!

Groet,
Jan
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
kun je niet een plaatje triplex op je freesblad leggen en dan zo je frees hoger instellen want je te frezen plaat ligt dan ook hoger.Op deze manier frees je dan boven je gat van je freestafel. Snap je wat ik bedoel?

Dank voor je reactie. Ik snap zeker wat je bedoelt. Helaas lukt dit niet. Als ik de frees van boven in de freesmachine zet heb ik een ruimte meer om hem vast te klemmen.

Hier in Bussum staat een zelfbouw tafeltje met een triton tra 001 eronder. Is wel een end uit de richting. Ik weet alleen de maximale diameter niet die in de kreg insertplaat past. Ik heb nu even geen tijd om te kijken en op te ruimen. Dat wordt volgend jaar.

Bedankt Wim ! Ik zoek het wat dichter bij huis én heb het toch wat sneller nodig. :rolleyes:

Of de Woodrat-methode gebruiken, verticaal frezen ipv horizontaal. Met een lange rechte frees (paneel schuin inklemmen), of met een lange tapse frees.

Ik wil graag de gekochte frees gebruiken, dus dit is voor mijn geen optie. Daarnaast heb ik geen tijd om andere constructies te maken. Ik heb daar wel aan gedacht trouwens, want in mijn MFTC-XL wil ik nog altijd ook een freestafel bouwen. Als deze klus straks klaar is (deadline...), dan ga ik daar zeker mee beginnen...

@Jelmer en @Roeland: ik stuur jullie een PB !
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Kan je de inlegplaat niet tijdelijk vervangen door een plaatje met groter gat?

Maar even naar iemand in de buurt is handiger. Goed initiatief!
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Beste forumleden !

Ik ben eerder vanmorgen bij forumlid Jelmer geweest en... het is gelukt !!!
Met 6 paneeltjes en een klein schuldgevoel (over de achtergelaten berg zaagsel...) inmiddels weer in de werkplaats aangekomen.
Heb zojuist wat foto's gemaakt van het resultaat, maar omdat batterij leeg is houden jullie die nog van mij tegoed.

@Jelmer: nogmaals oprecht en welgemeend dank-je-wel voor je gastvrijheid ! TOP !!!

20151228_123000.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: FerryLeek

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Super geregeld! En dat is nu de kracht van dit forum, altijd wel iemand die een ander op enigerlei wijze helpen kan.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Beste forumleden !*

Ik ben eerder vanmorgen bij forumlid Jelmer geweest en... het is gelukt !!!*
Met 6 paneeltjes en een klein schuldgevoel (over de achtergelaten berg zaagsel...) inmiddels weer in de werkplaats aangekomen.
Heb zojuist wat foto's gemaakt van het resultaat, maar omdat batterij leeg is houden jullie die nog van mij tegoed.

@Jelmer: nogmaals oprecht en welgemeend dank-je-wel voor je gastvrijheid ! TOP !!!*

schuldgevoel is niet nodig hoor, alles is alweer opgeruimd. Het was voor mij ook een extra reden om de werkbank nu toch een keer leeg te halen en op te ruimen.:p

De deuren zien er goed uit. Ook waar de deuren in moeten komen is top. Mooi project! Mocht je nog wat willen frezen, je bent welkom.
 
  • Leuk
Waarderingen: FerryLeek

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Ik vind het een leuk initiatief! Daarom zou ik graag de tweede willen zijn onder het mom van DTV naar een HH.

Ik zit met het volgende:
Ik heb een stammetje waarvan ik graag een plak af wil zagen en daarna door de vandiktebank zou willen halen. Het beste leek het mij om dit te doen met een lintzaag. Helaas heb ik geen lintzaag tot beschikking waar de stam onder past. Heeft iemand misschien een lintzaag en/of een vandiktebank die hiervoor gebruikt zou kunnen worden? Nog verdere info over de stam:
SAM_4582.jpg
Lengte:860mm
Hoogte:170mm
breedte:110mm
Zoals op de foto te zien is het vrij apart hout dat behoorlijk zwaar en hard is. De bedoeling is dat er 1 plank overblijft met een maat van ongeveer 170x860x15mm. Dit zijn de afmetingen waarbij de plank ook al geschaafd is. De gezaagde afmeting zal dus wat dikker zijn. Aan de stam zit een hoek van 90graden dus technisch gezien lijkt het me redelijk eenvoudig.

Kan iemand mij hier misschien mee helpen? Ik woon in de buurt van Eindhoven (Best) ik heb een auto tot mijn beschikking dus een stukje rijden is geen enkel probleem. Heeft iemand 1 van de twee apparaten is dat ook prima. Met name de lintzaag is van belang, de vandiktebank scheelt alleen enorm veel schuurwerk:p Zou prettig als iemand mij zou kunnen helpen. Alvast bedankt!

met vriendelijke groet,

Lars
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Mooi gelukt Ekko, daar waar een forum bedoeld is om meningen te delen gaat dit forum een stap verder en deelt de passie. Prachtig !

@Lars, ik heb een kleine lintzaag maar die heeft wat problemen om het lint op volle spanning te zetten. Ik zou het niet aandurven om je hout hierdoor te halen, dit ook ivm met de te zagen hoogte. Mijn zaag haalt maar 16cm. Wel weet ik dat er een grote lintzaag staat in de algemene werkplaats in Eindhoven. https://ateliereindhoven.nl/ Hier kun je tegen een kleine vergoeding (10€ p.u.) terecht voor bijna alle houtbewerkingen. Lijkt me twee vliegen in één klap want ook daar staat een vlak- vandikte bank. Mail of bel eerst even voor beschikbare tijd, meestal zijn ze in het weekend wel beschikbaar.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.