DTV naar een HH (Durf Te Vragen naar een Helpende Hand...)

Hirumili

Actieve deelnemer
30 sep 2014
129
18
Drachten
Een vraag voor de helpende hand:

ik heb een schuifdeur gemaakt voor mijn tuinhuisje, de planken heb ik dmv domino's in elkaar gezet.
De deur is 155cm breed.
Van wie in de buurt van Drachten kan ik tijdelijk 4 brede lijmklemmen/serre joints lenen om de deur in elkaar te lijmen?

groet Michael
 

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Primaire doel van dit topic is het vragen naar een helpende hand in het geval er voor een eenmalige handeling niet een nieuwe tool gekocht wil of kan worden.
De voorbeelden tot nu toe passen daar m.i. prima binnen.
In het geval van het voorbeeld van Jan Wijbrand zal hij niet apart een lintzaag gaan aanschaffen om zijn "probleem" opgelost te krijgen.
Sec de vraag wie er een lintzaag heeft past binnen dit topic. De (goedbedoelde!) tips en adviezen tegen droging/inscheuring maken het wellicht warrig...

Da's was precies mijn bedoeling. Ik was al "bang" het verkeerde topic genomen te hebben.

Ik hoop dat je iemand in de nabije omgeving vind die je kan helpen er mooie plakken van te maken, Jan.
En - als het lukt - laat weten / zien wat het resultaat is geworden.

Dat hoop ik ook, maar helaas nog geen gegadigden. En ik had nog wel zulke lekker gevulde koeken in gedachten als tegenprestatie. Een lekker biertje mag ook, of iets anders :) De "RDM Makerspace" heeft een grote lintzaag staan, misschien moet ik daar even te rade gaan.
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Goedemorgen Michael,

Ik heb mijn werkplaats in Drachten. Ik heb Bessey KRV lijmklemmen die perfect zijn voor de job.
Stuur me maar een PB met je persoonlijke gegevens, dan komen we er wel uit...
 

oloide

Nieuw lid
23 jun 2015
24
0
Heteren
www.oloide.nl
Beste Mensen,

Ik hoop dat ik het nu goed doe, onderstaande bericht stond op de verkeerde plek. Ik werd erop gewezen dat ik hier voor in deze rubriek een Helpende Hand kan vragen. Hieronder volgt hetzelde bericht dus nogmaals:

ik heb enkele weken geleden een billet Ebbenhout gekocht, dit hout is al heel lang geleden uit Nigeria gekomen. Voor de mensen die niet weten wat het is, zal ik een foto toevoegen. Ik wist dit overigens ook niet.
De Billet heeft een lengte van ruim 100 cm en is een 1/3 stam met een originele doorsnede van ruim 30 cm. Afmetingen van de kop van deze billet is ongeveer 17 cm per rechte zijde. Van de punt tot de bast (is het eigenlijk niet, het flint hout is verwijderd), is ongeveer 18 cm.

Wie kan voor mij deze billet in balkjes of planken zagen? Bij voorkeur in de regio Arnhem of Breda. Maar mocht je ergens anders wonen en het een leuke klus lijken, dan hoor ik dat graag.

Het mag ook best wat kosten.

Ik hoor het graag

Hartelijke groet

Martin van der Meulen
Oloide.nl
06 44832150
20160714_164931.jpg20160714_164948.jpg
 

cullyn

Nieuw lid
26 sep 2016
13
0
Puttershoek
IMG_1431.jpg

Eigenlijk elke lijmklem die ik tot nu toe heb gekocht (verschillende merken) sluiten op deze manier. Hierdoor heeft de klem geen volledig raakvlak en kan het geklemde alsnog gemakkelijk verschuiven. Klopt dit??
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Zoals dat eruit ziet klopt.
Dat het verschuift kan meerdere oorzaken hebben. Teveel lijm bijvoorbeeld.
Dat pers je er vanzelf tussenuit. Tot dan blijft het bewegen. Proberen te fixeren. Met spijkertje bijvoorbeeld.
Dat sla je aan de ene kant erin en de kop knip je af en dan het andere deel ertegenaan.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.841
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
De 'rug' van een lijmklem verbuigt onder spanning. Daardoor wijzigt de hoek waaronder de beide bekken staan. De bekken zijn dus zo geconstrueerd dat, bij een normale belasting/spanning op de klem de verbuiging zo is dat de bekken wel evenwijdig zijn.
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Wie kan voor mij deze billet in balkjes of planken zagen? Bij voorkeur in de regio Arnhem of Breda. Maar mocht je ergens anders wonen en het een leuke klus lijken, dan hoor ik dat graag.

Is dit nog gelukt Martin? Ik zag hier geen reacties orbij komen...:confused:
 

cullyn

Nieuw lid
26 sep 2016
13
0
Puttershoek
IMG_1793.jpg

Denk dat ik het antwoord wel weet, maar toch de vraag: betekend dit dat het tijd is voor een nieuw zaagblad in m'n afkortzaag? Zou het eerste blad zijn wat ik "verslijt" dus vandaar m'n onkunde/vraag. Betreft een Makita zaagblad wat m.i. nog maar net komt kijken (+/- 250 zaagsnedes in voornamelijk zacht vuren).
 

tuoh

Oud hout
Dat is geen abnormaal zaagbeeld bij grenen, bij zachte of sprokke houtsoorten zaag je best wat trager dat scheelt heel wat versplintering. Als het zaagblad bot word moet je niet telkens een ander blad kopen, geef het botte blad mee met een slijpdienst en je krijgt het vlijmscherp terug na een paar dagen.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Is dit nog gelukt Martin? Ik zag hier geen reacties orbij komen...:confused:
Heb dit destijds aangeboden.
Paar keer mail contact, waarna ik mijn teler heb gegeven, maar daarna geen enkele reactie meer gehad.
Dus zal wel geslaagd zijn of niet meer nodig.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Hallo,

Ik heb een vraag mbt hulp in het zagen op een lintzaag of grote figuurzaag of.......
Ik ben begonnen aan een "duurzaam" project, zowel materiaalkeuze als uitvoering :)
Aan het einde van de maand word ik voor de eerste keer oom. Nu wil het zo zijn dat we in de familie elkaar een "duurzaam" meubelstuk geven, zo heb ik nu na 36 jaar nogsteeds een klein eiken stoeltje gekregen van opa en oma. Dat was trouwens professioneel en ambachtelijk gemaakt.
Ikzelf kan geen stoeltje maken, kan ik niet, zeker niet in een maand tijd.... Dus moest het iets anders worden, een kastje.
Maar ja, een kastje is misschien wel saai en overbodig? Dus het moet wel een leuk kinderkastje zijn, niks standaard in ieder geval.
Maar ik heb geen idee van het geslacht van het te verwachten kind, dus "genderneutraal" moet het wel zijn.
Uiteindelijk bedacht om een olifant te maken, niet alleen leuk voor jongens en meisjes maar ook een dier dat centraal staat in de reizen die mijn broer en schoonzus hebben gemaakt.

Zo bedacht..... Niet zo 1-2-3 uitgevoerd..... Zodoende met verhuisdozen en lege wijndozen van de plaatselijke galengal aan de knutsel geslagen..... Hmmmm, dat schiet niet echt op.... Hup naar de fietsenmaker voor een doosje. Wat uiteindelijk resulteerde in nog enkele bezoeken aan de fietsenmaker.

Gewapend met een marker en stanleymes aan de slag gegaan. In eerste instantie zou het een mal worden zodat ik de kast uit diverse lagen multiplex op zou kunnen bouwen. Maar ik had ondertussen zoveel karton dat ik daarmee verder ben gegaan met een ontzettend stevig resultaat, alle lagen karton zijn verlijmd met watervaste houtlijm. In plaats van dat het een mal is geworden wordt het dus de definitieve kast.


Maar.... Hoe ik ook mijn best doe, het is nooit helemaal strak met karton en een mesje. Dus zoek ik iemand die het leuk vind om me te helpen. Wat moet er dan gebeuren? De olifant moet even langs het mes, lees lintzaag, om een strakke trim te krijgen. Daarna kan ik hem verder afwerken.

Ivm tijd vraag ik het nu vast, verwachting is dat ik pas einde van de maand klaar zal zijn.


Foto's zal ik zo posten, helaas heb ik deze nog niet online staan.

Alvast bedankt.

Groeten,
Tjeerd
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Misschien even je lokatie vermelden? Lijkt me handig als iemand je wil helpen en niet van Maastricht naar Den Helder hoeft :)
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Locatie Tilburg, wil er best een stukje voor rijden maar inderdaad niet naar Groningen :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.