Vliering in nok

SjoerdL

Actieve deelnemer
6 nov 2015
74
1
Roermond
Beste allemaal,

ik ben relatief nieuw op het forum, dus ik zal me eerst even kort voorstellen: Ik ben Sjoerd uit Roermond en ben sinds afgelopen september bezig met een avondopleiding houtbewerking/meubelmaken in Maaseik. Sinds die tijd volg ik ook actief dit forum en ik moet eerlijk zeggen dat ik er al een hoop van geleerd heb. Bovendien vind ik het erg leuk om de werkstukken te zien en het proces te volgen. Naar mate de opleiding vordert hoop ik in de toekomst ook mijn steentje bij te kunnen dragen aan het forum!

Mijn vraag is als volgt: we hebben in ons huis een zolder verdieping die niet bijzonder fraai is afgewerkt, dus daar wil ik mee aan de slag. De nok zit redelijk hoog (>3 meter), daar wil ik graag een vliering maken. De zolder zelf wil ik indelen in 2 ruimten met gipsplaatwanden, zie hieronder een eerste idee. (in het rood de bestaande gordingen en in het groen de dwarsliggers die ik wil plaatsen).
Zolder idee_20151227.jpg
Ik wil het geheel in stappen gaan uitvoeren in de komende paar maanden. Op dit moment heb ik de hele zolder ontdaan van de vorige aankleding, en nu wil ik de vliering als eerste gaan maken. Ik heb hierover op internet e.e.a. gevonden, en ook op dit forum (http://www.woodworking.nl/showthrea...slag-in-de-nok-van-het-dak&highlight=vliering), maar nog niet echt iets waar ik mee vooruit kan. Want hoe zit het met het dragend vermogen van de gordingen? Hieronder een aantal foto's van de bestaande situatie.
20151227_182701.jpg
De gordingen zijn als volgt aan de buitenmuren bevestigd:
20151227_184006.jpg20151227_184019.jpg

Mijn vraag is, kan ik de dwarsbalken simpelweg op de gordingen leggen? Bovenop de dwarsbalken wil ik OSB of andere platen leggen zodat daar dozen geplaatst kunnen worden. Het geheel wil ik bereikbaar maken door een vlizotrap te plaatsen. De onderkant wil ik aankleden met gipsplaten. Welke dikte zou ik moeten nemen voor de dwarsbalken? De gordingen zijn overigens 70x240mm en de lengte is 4,87m.

Voor de volledigheid heb ik nog wat foto's bijgevoegd van de originele tekening en het bestek, al weet ik niet of het veel toevoegt. Berekeningen van de "konstrukteur" ontbreken helaas!
20151227_112129.jpg20151227_112249.jpg20151227_112308.jpg

Alle tips en hulp zijn welkom, ik zal proberen regelmatig wat foto's te plaatsen van de voortgang!

Bij voorbaat ontzettend bedankt! :)

Groet,
Sjoerd
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Wil je de vliering nuttig gaan gebruiken? Zoals ik het nu nl zie hou je praktisch geen ruimte over onder de kap.
Daarbij zullen de gordingen berekend zijn op de daklast vs overspanning. Daar zit wel wat veiligheid in, maar ik zou er geen volgeladen vloerveld aan op gaan hangen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Mijn vraag is, kan ik de dwarsbalken simpelweg op de gordingen leggen?

Nee. Je moet een constructeur er aan laten rekenen. Misschien red je het net met het verdubbelen van deze gording.

Wat is de lengte van de gording (overspanning)? Je kan de balklaag van de zolder ook in deze richting leggen. De balkafmetingen hiervoor kan je uit de balkenschuif halen.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Je wil dus de dragende balken van je nieuwe vloer op de zijkant van de gordingen leggen? Ik word daar moet erg enthousiast van, je zal dan niet veel kg erop mogen leggen in ieder geval. Op de tekening zie ik ook een spant waar de gordingen op liggen, daar zou ik meer belasting op aandurven. Zeker in de vorm van een soort hanenbalk, dan zou je balken kunnen leggen van die hanenbank naar de muur toe (afhankelijk van de afstand).

Gezien de geringe marges waar je mee werkt is het niet onverstandig het eerst uit te laten rekenen!
 
Laatst bewerkt:

SjoerdL

Actieve deelnemer
6 nov 2015
74
1
Roermond
Bedankt voor jullie reacties! Het idee van de vliering was niet echt om een hele nieuwe vloer te realiseren, maar eerder om een oppervlak te creëren waar een aantal dozen op kunnen staan, bijvoorbeeld met kerstspullen of andere spullen die je vrijwel nooit nodig hebt! Jullie berichten hebben mij aan het twijfelen gebracht, en we hebben nog eens goed nagedacht waarvoor we de opslagruimte nodig zouden hebben. Dat heeft ons doen besluiten dat het eigenlijk overbodig is, inschakelen van een constructeur, verdubbelen van gordingen of mogelijk andere ingrepen staan niet in verhouding tot hetgeen waarvoor wij de vliering wilde gaan gebruiken. Daarom heb ik het ontwerp aangepast, de vliering is eruit en de gipsplaatwanden gaan door tot aan de nok:
Zolder idee_20151229.jpg

Iemand nog tips voor het plaatsen van de wanden? Waar op te letten tijdens het plaatsen, maar ook bij aanschaf? Zitten er belangrijke voor- of nadelen aan bepaalde merken/soorten gipswanden? Of kan ik beter het gipswandforum raadplegen? ;) http://www.woodworking.nl/showthread.php?15984-Wandconstructie&highlight=gipswand
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Als er eenmaal zo'n vloertje in ligt, is de verleiding groot om er toch veel spullen op te zetten. Dan loopt het gewicht al snel op. Laat staan als je de woning verkoopt, de nieuwe eigenaar weet niet dat er niet veel op kan. Daarom adviseer ik altijd om het meteen goed te doen, of helemaal niet.

Wat wel eventueel mogelijk is, is er alleen een plaat multiplex los op te leggen. Als het gewicht dan teveel wordt, buigt de plank al snel te ver door. Dat is een aardige indicatie. Maar er kan dan weer de verleiding zijn, om deze toch te gaan verstevigen :rolleyes:

Er wordt ook wel eens een zoldertje gemaakt op (niet dragende) binnenwanden. Daar geldt eigenlijk hetzelfde voor. Dan komt de belasting op de vloer terecht.

Wat voor eisen zijn er aan de wanden? Geluidsisolatie?
 

RPosdijk

Actieve deelnemer
8 jan 2014
182
0
Mijdrecht
Nou volgens mij moet dat prima kunnen. ik zou balken, vuren van 58x158 gebruiken. (ligt wel aan de overspanning natuurlijk) Als je eerst aan de beide buitenzijdes er 1 van links naar rechts legt dragend op de gordingen en vervolgens vast bout aan de de muur dan zijn deze echt wel dragend. En vervolgens met balkdragers met lange lip de rest van de balken er tussen hangen. Dan word er inderdaad vaak 18mm OSB gebruikt voor de vloer.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ik heb jaren geleden in ons vorige huis precies dezefde constructie toegepast. In het midden toegangsluiken, en ik ik heb er een mooi aantal dozen kunnen opslaan. Zo in de nok wordt het max. 1 verhuisdoos hoog. Wel heb ik de gordingen waarop de balken rusten op 1/3 en 2/3 van de lengte gekoppeld met de gordingen 1 nivo lager. Daarmee vang je de torsiekrachten op die op de gordingen waarop de vlieringbalken liggen op.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Hallo Sjoerd,

Ik lees dat het idee voor een vliering inmiddels van tafel is. Ik wilde toch nog even voor de goede orde reageren op je eerste ontwerp:

Een aantal jaren geleden zaten we bij een verbouwing met precies hetzelfde vraagstuk. Er is toen door een expert geadviseerd om de balkenlaag absoluut niet op de gordingen van het dak te laten steunen, deze zijn hierop niet berekend.

We hebben toen besloten om de balkenlaag tussen de muur en de tussenwand te laten rusten. Ervan uitgaande dat er onder de tussenwand een dragende binnenmuur staat die doorloopt tot de fundering. Hier een foto:

vliering.jpg

Misschien een beetje over-engineerd, maar hier kan met gemak 2 ton aan kerstspullen op.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
wat jij wil had ik wel gedaan in ons vorige huis
de totale constructie was iets van 125 a 150 kg en de lading zo een 200 a 250 kg, totaal dus 400 kg
heeft 5 jaar gehangen (daarna verhuist) en heeft altijd prima volstaan

Ons huis was precies zo opgebouwd als de jouwe
als je er echt niet te veel op zet zou ik het rustig doen, maar ieder moet zijn eigen keus maken
 

Gobert

Actieve deelnemer
12 feb 2015
170
0
Omgeving Arnhem
Ik heb zoiets een jaar of vijf geleden gebouwd in mijn garagedak (er kunnen drie auto's staan, dus het is best wel groot).
Tot nu toe zonder enig probleem. Soit, het dak hangt wel wat door maar daar heb je geen last van.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.