of1010 ophangen in de freestafel (m4 boutjes?)

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Ik heb ooit bij een cursus een freestafeltje gemaakt. Het ding is heel degelijk en bestaat uit 18mm timmerpanelen, samengebouwd met zwaluwstaartverbindingen.
In het blad is een grote cirkelvormige verdieping gemaakt zodat het blad daar maar ongeveer 8mm dik is, en de frees nog voldoende ver door het blad kan steken.
Daar ter plekke hing de frees met twee m4 boutjes eronder, wat me erg 'zwak' leek.
In totaal kun je 7 van die m4 boutjes gebruiken in de zool.

Bij bijvoorbeeld deWalt kun je twee forse bouten gebruiken om de frees op te hangen, dat ziet er veel steviger uit.

Mijn vragen zijn eigenlijk.

1) Hoe hangen jullie de of1010 in een freestafel, met name met hoeveel boutjes?
2) Toch maar een inlegplaat gebruiken of is die 8mm vuren stevig genoeg?
3) Beter dit hele plan vergeten en een andere frees erbij kopen die makkelijker is op te hangen?

Groeten,
Duncan
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik heb een tijdje terug een simpele tafel gemaakt van 18 mm multiplex en ik heb toen een plaat van 6 mm aluminium erin gehangen.
Je kan toch in de voet meer schroeven plaatsen?
De mijne hangt aan 4 schroeven, dat gaf mij een redelijk stevig gevoel.
Vurenhout is wel een wat zachte houtsoort.
Als er flink kracht op de frees komt te staan zou het kunnen dat na verloop van tijd er speling gaat komen in het hout.
Ook het regelmatig losschroeven en weer inspannen in vurenhout is niet echt geweldig denk ik, dan is hardhout of metaal een betere optie lijkt me.
Met 2 boutjes komt er best wel wat kracht op te staan, hoe meer punten des te minder druk op elk punt.
Wat ik wel vervelend vind is dat ik m'n frees (metabo) op de hand op hoogte moet brengen en dat zal bij de Festo hetzelfde zijn neem ik aan.
Ik heb wel systemen gezien met een krik eronder oid.
Als ik ooit een nieuwe bovenfrees koop dan wordt het eentje die door de tafel verstelbaar is.
 
Laatst bewerkt:

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
In mijn 'freestafel', een MDF plaat met een gat erin, monteer ik de OF1010 ook gewoon met twee boutjes. Honderden meters mee gefreesd, geen enkel probleem. Als ik een echte freestafel ga maken komt er een Triton in.
 

blike

Nieuw lid
13 dec 2013
22
0
Ik heb de of1010 opgehangen aan 3 M6-bouten met verzonken kop. Ik heb het bruine geleidingsvlak onderaan de bovenfrees gedemonteerd (dit zorgt ook voor weer 1mm extra freesdiepte), en dan de schroefdraad gebruikt waar de boutjes voor de stangen in zitten. Ik heb ook een draadstang M10 voorzien zodat ik de frees omhoog en omlaag kan schroeven van bovenaf. Sommige foto's zijn 90° gedraaid, mijn excuses daarvoor.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    25,5 KB · Weergaven: 223
  • image.jpg
    image.jpg
    18,2 KB · Weergaven: 219
  • image.jpg
    image.jpg
    24,8 KB · Weergaven: 220
  • image.jpg
    image.jpg
    26,1 KB · Weergaven: 218

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Super! Bedankt allemaal.

Blike, wat een goed idee van de geleide gaten. Die zijn een stuk robuuster.
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
205
27
Genk (BE)
Ik had om de een of andere reden 2 geleiderrail adapters bij mijn Of1010, die heb ik tegen de onderkant van mijn inlegplaat geschroefd, recht tegenover elkaar. Nu kan ik de 2 stangen die bij de geleiderrail adapter zitten door de adapter steken, door de frees, en dan door de 2e adapter. Hierdoor hangt mijn Of1010 muurvast onder de plaat, en kan ik hem toch makkelijk verwijderen zonder schroeven, voor als ik hem vanuit de hand wil gebruiken.

Als ik er aan denk zal ik vanavond eens een foto maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.