waterleiding 22mm of 15mm

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Eerst dit, ik zit bovenstaande vraag te googlen, kom ik een vraag van Heckeman over te weinig waterdruk tegen op dit forum.:D
Dus ik stel mijn vraag ook maar hier!

Zoals in een andere draad staat ga ik terug naar de bron. Ben nu bezig de leidingen om te leggen. Meteen alle 13mm en 18mm leiding er uitslopen.
Vanaf de bron komt er 32mm tyleenbuis binnen. Kogelkraan dan kort stukje ( 200mm ofzo) 22mm en dan komt er een T-stuk en heb ik de keus.
Een zijde gaat naar de badcel dat wordt 15mm want die afstand is iets van 1,5meter.

De andere zijde gaat naar de keuken met nog een aftakking naar de boiler.
Tot de boiler is ca 3,5meter en daarna nog ca 1,5meter naar de kraan in de keuken.
Als de keuken verbouwd wordt, komt er misschien ook een vaatwasser in.
Heeft het zin om dat deel uit te voeren in 22mm of is 15mm voldoende?
Beide maten heb ik liggen dus voor de kosten maakt het niet uit.
Wat is wijsheid?

Wat wellicht mee kan spelen in de beslissing is dat het soms kan vriezen in de kelder en als je dan een kraantje laat lopen zal bij 15mm het water sneller stromen.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Als het kan vriezen in de kelder kan je ook voor tracing kiezen (google op waterleiding tracing). Sowieso de leiding isoleren.

Naar de keuken met 15 mm en naar de boiler ook. Hier heb ik een oude loden waterleiding laten vervangen en die is over ruim 20 meter gewoon met 15mm aangelegd, van watermeter naar verbuikers. Op 2/3 takt de keuken af, de rest naar de CW ketel met WW voorziening is ook 15mm. De aftakking van hoofdleiding naar keuken en leiding van CV-ketel naar keuken is allebei 12mm. Geen klachten met over de opbrengst.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Meestal blijf je met 22mm werken als je nog moet stijgen naar hogere etages, bijvoorbeeld de cv ketel op zolder. Blijf je op dezelfde etage, dan kun je prima gaan verdelen met 15mm.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
@houtenklaas, geheel nieuwe term, waterleiding tracing, tot ik het opzocht. Noemen we hier een 'varmekabel' en noren spreken de v uit als een w dus, da's duidelijk.
Die dingen zijn bekend hier inderdaad. In de kelder is dat ook wel te doen, maar de leiding naar de bron is zo'n 30 meter, dus kostbaar. ( alleen al de invoer om de warmekabel in de tyleen buis te schuiven) Hoe diep de tyleen ligt weet ik niet en misschien moet de bron nog verplaatsen. Dus tot ik dat heb aangepakt zal er een kraantje open moeten blijven.


@rinus. In NL woonde ik op een woonark, en toen ik 'hier' ;) kwam waren we verbaast over de druk! Dat was toen met eigen bron. Toen we op het net werden aangesloten was het nog iets meer, maar ook in de tijd van de bron geen klachten. Toen zat er wel ijzeren gaspijp ( weet de maat niet maar dikker dan 22mm) naar de keuken.
Maar we waren blij eindelijk te kunnen douchen zonder een koude plens als er ergens een kraan open ging.

@trillwilli Uitbreidingen zullen er niet komen, de boiler hangt in de kelder, CV ketel komt er niet. ( verwarm met hou&elektra).

Ik denk dus dat de conclusie is dat 15mm voldoende is. Als dat een foute gok blijkt dan is het ook niet heel veel werk om te veranderen.
Heren bedankt!
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Het water komt niet vanzelf naar boven. Je zal in de kelder een hydrofoor (pomp + expansievat) hebben neem ik aan? Zo is het iig in Zweden. De druk kan je normaal instellen op de pomp (welke druk hij aanslaat en afslaat). 15mm is in Zweden tegenwoordig standaard. De aanvoerbuis vanaf de bron ligt onder de vorstgrens als het professioneel is aangelegd.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Nee, maar het water komt wel vanzelf naar beneden:)

Mijn bron zit hoger op de berg dan mijn huis.
Het is een gegraven bron, met de aftak diep in de bron.
Dit is zelfbouw door de vader van de vorige eigenaar.
Hoe diep die tyleenbuis ligt weet ik dus niet. Kan zomaar diep genoeg liggen.
Zou er niet van opkijken eigenlijk als die ouwe baas dat gedaan heeft volgens de natuurwetten.


De tyleenbuis die aangelegd is door de 'prof's' van het waternet ( vassdrag zegt jou misschien iets) ligt achteraf in elk geval niet op de vorstvrije diepte.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Nee, maar het water komt wel vanzelf naar beneden:)

Je wil zeggen dat je nergens een vorm van drukopbouw/verhoging hebt en je alleen door natuurlijk verloop (vattendrag in Zweeds) water in je huis krijgt? Dan wordt het helemaal niks, je moet naar minimaal 2 bar en dan heb je per definitie een pomp voor nodig en idealiter een expansie vat, omdat je pomp anders veel te veel moet werken en de druk niet continu is. Zie hier: https://sv.wikipedia.org/wiki/Hydrofor

In zweden ligt de aanvoer altijd minimaal 2 meter onder het maaiveld, raar dat ze dit in Noorwegen niet doen. Maar blijf ons maar belachelijk maken :(:D.
 
Laatst bewerkt:

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Je wil zeggen dat je nergens een vorm van drukopbouw/verhoging hebt en je alleen door natuurlijk verloop (vattendrag in Zweeds) water in je huis krijgt? Dan wordt het helemaal niks, je moet naar minimaal 2 bar en dan heb je per definitie een pomp voor nodig en idealiter een expansie vat, omdat je pomp anders veel te veel moet werken en de druk niet continu is. Zie hier: https://sv.wikipedia.org/wiki/Hydrofor

In zweden ligt de aanvoer altijd minimaal 2 meter onder het maaiveld, raar dat ze dit in Noorwegen niet doen. Maar blijf ons maar belachelijk maken :(:D.

Nou ik maak de Zweden niet belachelijk, en afgelopen jaar hebben we serieus overwogen om mijn biezen weer te pakken hier en naar het wijze oosten te trekken.
Maar er komt zoveel bij kijken dat we lekker blijven zitten. Onze stek heeft veel voordelen en je koopt zomaar een huis naast een spoorlijn ofzo. Het betekent dan ook weer vakantie op offeren om huizen te kijken. Weer nieuwe wetten leren enz.


Maar neen ik heb niks van mechanische middelen om druk op te bouwen. Zoals gezegd de bron zit boven mijn huis op de berg.
Ik heb het nooit gemeten, maar het hoogteverschil is in iedergeval meer dan 15 meter. Dat is dan toch al minimaal 1,5bar.

Willen jullie lachen, okay:
Ik had de tyleenbuis in de bron opgehezen zodat de opening boven waterniveau zat.
Beneden met een emmertje de leiding afgetapt.
Volgende dag verder, om de kogelkraan die er aan zat te vervangen.
Dus ik zaag de leiding door, Bleek het waterniveau in de bron gestegen ;);)
Eigenlijk denk ik dat ik meer dan 1,5bar heb.

Schade viel mee hoor, ik had toevallig isolatieband in mijn zak, dat er een deel omgewikkeld, dat stelpte ietsje.
Naar de bron gehold en de buis verder opgetrokken.
 

Clements

Actieve deelnemer
11 okt 2014
194
18
Dordrecht
Www.the-woodpecker.nl
Ik zou de leiding diameter zo groot mogelijk nemen, de weerstand (en dus drukverliezen) worden oa bepaald door de snelheid in het kwadraat / diameter. Grotere diameter geeft lagere snelheid, dus dat werkt dubbel.
Bij mij thuis is alles met 15mm aangelegd, en ik vind de opbrengst in bv de douche tegenvallen.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Liep net buiten met de camera, en dacht "kom ik schiet even een plaatje"
Als je over de hoek van de balustrade kijkt over de boomstronk is de bron daar 5 meter het bos in.
Het lijkt op de foto, zo als gewoonlijk, lager dan het in werkelijkheid is.
DSCF6841.jpg


@clements, uiteraard zijn er vele factoren die meetellen zoals bochten, maar opbrengst douche valt ook vaak tegen door de waterbesparende douchekop.
De straal die iemand uit een douche wenst is ook nogal verschillend. Mijn vrouw wil een veel dikkere straal dan ik. Een zeikstraaltje noemen ze mijn douche. ( maar ik stink niet hoor)
 

Bijlagen

  • bron.jpg
    bron.jpg
    101,6 KB · Weergaven: 92

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Opbrengst van de douche heeft natuurlijk meer te maken met hoeveel warm water je ketel levert. Een 15mm leiding is voor een douche echt meer als genoeg. Maar Lemen heeft geen Nederlandse situatie, dus dat vraagt ook enige verandering in de gekozen oplossing.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Als ik het goed begrijp gaat het hier om een open natuurbron die hoger ligt dan je aftappunten.
in dat geval is groter altijd beter.

Als je veel water toevoert doet de druk er niet zo veel toe.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
@lemen; ik zou ook beginnen met 22mm, hoe meer water naar beneden hoe meer druk denk ik zoals Clements zegt maar de beste adviezen krijg je uit de praktijk.
Ik googelde weer even en kwam op dit; https://www.google.nl/search?q=wate...r&ei=12GBVqDfCYq9UdjCtLAF#q=gravity+fed+water
Misschien dat je hier een oplossing vindt.
Trouwens; het gegeven dat je bron hoger ligt dan het huis wil niet zeggen dat het grondwater in de bron ook hoger ligt, wel iets om rekening meet te houden lijkt me of een test laten doen?
Of stroomt het vanuit de bergen de bron in?
Ik kijk zelf nog even een paar links na en lees in dit bericht over black pipes die niet stuk vriezen, misschien iets voor je in het hoge noorden?
http://www.realworldsurvivor.com/20...ity-fed-off-grid-water-system/#h20-5-dsci4212

Groet Willem
 
Laatst bewerkt:

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
De black pipes is tyleenbuis. Dat vriest inderdaad niet stuk wanneer je water in de buis bevriest. Maar dan heb je nog steeds geen water op dat moment:D
Maar als e.e.a. weer ontdooit werkt het gewoon weer. Koper vriest meestal stuk.
Overigens werken ze op die link van jou met slangklemmen, dat is een beetje zot. Gaat de tyleenbuis van kapot, er bestaan speciale koppelingen voor. Uiteraard ook overgang naar koper.

De bron ligt hoger dan het huis en de bodem ook.
Voor ons plattelandendse timmermannen lastig te begrijpen, wij denken dat een waterspiegel waterpas is. Daarom gebruiken we zo'n ding.
Maar hier ligt de waterspiegel dus parallel aan de berg onder de grond. Doordat ze dus een bron gegraven hebben blijft daar water in staan. ( niet helemaal waar het blijft in beweging met de stroom, maar da's detail)
Stel je voor dat je op het geultje graaft richting de zee, dan stroomt daar het water doorheen. Graaf je nou halverwege een meertje dan vult dat met water en heb je daar een voorraadje.
Dat is dus mijn bron, maar dan onder de grond. En de tyleenbuis vertrekt op de bodem van het meertje naar mijn huisje.
Tussen 2007 en 2009 heb ik dat gebruikt en dat werkt perfect. Alleen het grondwater zakt te ver in droge periodes. Drie keuzes hier: dieper graven, zal ik vermoedelijk op rots stuiten, een andere plek zoeken waar ik wel dieper kan, of een voorraad aanleggen middels ingegraven canisters. Die kunnen in de herfst geleegd en in het voorjaar gevuld worden.


Bedankt voor de linken. Je hebt net andere zoektermen gebruikt als ik. Hier zit vast weer nuttige info tussen!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.