Nieuwe beitels

Tino van Rijswijk

Nieuw lid
9 nov 2014
17
1
Hallo,

Ik heb een paar Gamma beitels en probeer een paar dovetails te maken op de Paul Sellers manier, alleen mijn beitels lijken niet erg mee te werken. Ze zijn geslepen en gewed dus zou dat goed moeten zijn. Kan dit komen door de mindere kwaliteit? Ik wil dus een paar goede aanschaffen maar welke? Kunnen jullie mij tips geven (geen Lie Nielsen dat vindt ik te gek)?
Vast bedankt!!
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
Hallo Tino,
Dat er betere beitels zijn dan die van Gamma is mogelijk, maar het lijkt me voorbarig het mislukken van een zwaluwstaartverbinding direct aan je gereedschap te wijten, zeker als de beitels zijn geslepen en gewet, zoals je schrijft. Mag ik je voorzichtig vragen over hoeveel ervaring je beschikt in het hanteren, slijpen en wetten van beitels?
Rob
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Wat ook een oplossing kan zijn is om de vouw niet op 90 graden te slijpen maar veel scherper. Richting de 45 gr. Kan je makkelijk in elk hoekje.
 

Tino van Rijswijk

Nieuw lid
9 nov 2014
17
1
Hoi Rob,

ik hèb een Veritas slijphulpstuk een diamanitsteen 400/1000 en een wetsteen 1000/6000. Ik maak ook gebruik van microbevel!
ik slijp de beitels op 25 graden! Ik hen een oude nooigedacht beitel geslepen op 30 graden dit lijkt beter te werken.

groet Tino
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
Hoi Tino,
de hardheid van het hout dat je wilt bewerken bepaalt de slijphoek van je beitel. Slagkracht en materiaal van de hamer die je gebruikt zijn dan weer van invloed op de zgn. standtijd van de beitel.
Het is niet alleen het gereedschap of de gebruikte slijpmethode, maar vooral ook de wijze waarop je een en ander hanteert. Ik blijf volhouden dat de kwaliteit van de beitels (Gamma, schreef je) niet in eerste instantie de oorzaak is van teleurstellende resultaten.
rob
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Wat is precies het probleem?
Zoals Pieter al aangeeft is elke beitel vlijmscherp te maken, alleen blijven sommigen niet erg lang vlijmscherp. Maar dan nog kun je er goed mee hakken. Met de hand duwen wordt wel snel minder.
Bij het slijpen is het belangrijk dat je een braam voelt over de volledige breedte aan de andere kant,vervolgens de braam weer wegslijpen, de snede weer slijpen tot je een braam voelt , braam wegslijpen enz en eventueel afwetten op een stuk leer.
Of ligt het aan je techniek? Als je de you tube video's bekijkt lijkt het allemaal erg simpel...de waarheid is natuurlijk compleet anders. Het vergt de nodige oefening om een mooie verbinding te maken.

Ik zou voorlopig geen geld verspillen aan nieuwe beitels, goedkope beitels zijn goed oefen materiaal om goed te leren slijpen.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Ik vermoed dat Wim eerder op dit aanstuurt?


Tja...
Dat zijn sculptuurbeitels en ik denk niet dat je verwacht dat iemand die begint met houtbewerken meteen twee steekbeitels zo gaat verslijpen, want je hebt altijd een linker en een rechtse nodig..... En ook dat is geen 45%, maar die hoek is altijd rond de 60 graden.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Wat is precies het probleem?
Zoals Pieter al aangeeft is elke beitel vlijmscherp te maken, alleen blijven sommigen niet erg lang vlijmscherp. Maar dan nog kun je er goed mee hakken. Met de hand duwen wordt wel snel minder.
Bij het slijpen is het belangrijk dat je een braam voelt over de volledige breedte aan de andere kant,vervolgens de braam weer wegslijpen, de snede weer slijpen tot je een braam voelt , braam wegslijpen enz en eventueel afwetten op een stuk leer.
Of ligt het aan je techniek? Als je de you tube video's bekijkt lijkt het allemaal erg simpel...de waarheid is natuurlijk compleet anders. Het vergt de nodige oefening om een mooie verbinding te maken.

Ik zou voorlopig geen geld verspillen aan nieuwe beitels, goedkope beitels zijn goed oefen materiaal om goed te leren slijpen.

Zo goedkoop vind ik de Gamma beitels niet. Mijn Narex beitels waren goedkoper. Set van 6 in houten kist voor zeven tientjes. De gemiddelde Gamma beitel is ook een euro of 15 per stuk. Maar die Gamma beitels moet je zeker scherp kunnen krijgen.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Tja...
Dat zijn sculptuurbeitels en ik denk niet dat je verwacht dat iemand die begint met houtbewerken meteen twee steekbeitels zo gaat verslijpen, want je hebt altijd een linker en een rechtse nodig..... En ook dat is geen 45%, maar die hoek is altijd rond de 60 graden.

Het lijken me meer gewone steekbeitels om binnenhoeken uit te steken, die worden vaak gemaakt in 45 graden (oa door Kirchen maar er zijn meer leveranciers) Ik denk dat Wim die in eerste instantie bedoelde. Ze zijn ideaal in het gebruik maar aanschaf loont alleen als je er vaak werk voor hebt. Zelf zo slijpen kan ook natuurlijk, uit een goedkopere beitel, maar dat valt vies tegen als je er geen ervaring mee hebt.

Wat betreft het eigenlijke topic, scherpe beitels is een kwestie van heel veel oefenen, zowel het slijpen en wetten als de omgang met de beitel in het werk. Je kan als beginnend houtbewerker niet verwachten dat je meteen een perfect scherpe beitel kan wetten en een perfecte verbinding kan steken. Ga een avond per week twee uur oefenen met het slijpen, wetten en gebruiken van beitels. Over een jaar hoor ik je graag weer!

Wat betreft het verschil in kwaliteit; heel simpel gezegd, een goed geslepen en gewette beitel snijd en doet wat hij moet doen, ongeacht de prijs. De standtijd, dus de tijd dat er qua scherpte goed mee te werken valt, maakt het verschil, meestal hoe duurder de beitel, hoe langer de standtijd. Als je geld uit wil geven, investeer dan eerst in een goed slijpsysteem, welk dan ook, handmatig of mechanisch, en leer dat goed te gebruiken. Je krijgt dan al je beitels (en ander snijgereedschap) na verloop van tijd goed scherp.

Succes!!

Groets, Rob.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Soms hebben de goedkopere beitels een wat ruwe gefreesde onderkant (het vlakke deel). Begin er eens mee het deel dicht bij de vouw spiegelglad en vlak te slijpen en polijsten, dan heb je een goede basis voor het slijpproces.


Fons
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik vermoed dat Wim eerder op dit aanstuurt?


Ik heb twee oude rechte 10mm nooitgedacht beitels op deze manier geslepen en gebruik ze inderdaad om de hoekjes van de zwaluwstaarten mee schoon te maken. Zeker bij half blinde, of hele blinde zwaluwstaarten zijn deze onmisbaar.

Maar wat ook Athanor zegt: de achterkant van de beitel moet echt zeer glad en strak zijn.
En je mag bij een beitel NIET de 'ruler trick' gebruiken.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Als goedkope oplossing :
Oude dunne vijl onder 60 graden scheef en 25 hoek slijpen
Werkt voor mij
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Het zal aan het wetten, de hoek of wat dan ook liggen want ook met goedkope beitels kan je werken alleen zal de standtijd minder zijn, zeker als je in hardhout werkt.
Het kan ook zijn dat de houtsoort die je voorhanden hebt wat minder prettig bewerkt? bijv Bankirai of zoiets.
Als je nieuwe beitels zoekt dan lees ik goede dingen over MHG (Messerschmitt) en forumlid Matthieu heeft er 'ns een review over gehouden want die heeft ze ook gekocht en dit merk is wat minder bekend bij de meesten.
Mooie Duitse kwaliteit en als ik zelf weer 'ns nodig mocht hebben dan zou ik deze zeker overwegen.
Hier de fabrikant, kan je alle soorten en maten zien; http://www.mhg-tools.de/kurzbeitel.html
En hier waar je ze voor schappelijke prijzen los koopt (of een mooie set natuurlijk) http://www.feinewerkzeuge.de/stemmeisen.html
Deze zaak heeft leuke sets Chinese en Japanse beitels, die Chinese schijnen lang scherp te blijven; http://www.teygeler.nl/categorie-135-beitels.html
As je trouwens rommelmarkten afgaat dan koop je oude beitels voor weinig geld, Stanley, Muller, Nooitgedagt, Bahco en meer ouderwetse merken.
Ik heb vrijwel nooit een nieuwe beitel gekocht.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.