Bovenfrees insertplate

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
458
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Ik wil graag zelf een freestafel maken en ben dus een plaat nodig om de bovenfrees in te hangen aan de tafel.
Nu heb ik bedacht om van Trespa er zelf één te maken, alleen krijg ik de inzetringen er nooit zo mooi passend en strak erin.
Nu wil ik dus een plaat kopen, maar er zijn zoveel merken( Kreg,Freud, Incra... enz!) en prijzen?
Is het werkelijk zo dat een duurdere beter is?
Ik heb op : http://www.aliexpress.com/w/wholesale-router-table-plate.html diverse platen gezien voor minder geld, kan iemand mij zeggen of deze ook goed zijn?
Ik gebruik trouwens een Hitachi M12V Bovenfrees.

Eric
 

peterl

Actieve deelnemer
21 sep 2013
126
0
ziet er goed uit toch mocht je freeszool niet passen dan frees je de zool uit een stuk 18 multiplex die bevestig je op de insert plate met een paar klemmetjes kun je je frees wel vast zetten.

Gr peter
 
Laatst bewerkt:

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Ik ben van plan voor mijzelf in de nieuwe werkbank een plaat te maken uit HMPE500, is een slijtvast kunststof. dit zal ik cnc frezen, ik had als ééns een tijdelijke gemaakt voor een makita tr0700, maar de definitieve wordt voor een Triton TRA001.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
933
Leeuwarden
Ja, zo heb ik een alternatieve oplossing voor mijn (later te maken) freestafel gemaakt van een Trespa plaat. Met een gat van 35 mm kan ik al mijn frezen gebruiken.

Fons

image.jpg
 

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
Hallo,
ik zit me ook al een hele tijd af te vragen welk nut zo'n (dure) inlegplaten hebben... en ook welke de voordelen van die ringen zijn... Voor het ogenblik gebruik ik mijn Triton bovenfrees in een bankje van Woodcraft, met een houten balkje als geleider waarin een uitsparing voorzien is voor het freesje. Wat is de meerwaarde van die inlegplaten en inlegringen in een zelfgemaakt freestafeltje?
 

Theo74

Actieve deelnemer
Ik heb onderstaande van baptist.nl. De kunstof versie. Bevalt me prima. Er is ook nog een aluminiumversie van bijna 100 euro.

https://www.baptist.nl/houtbewerker...ij-het-frezen/freestafel-inlegplaat-225x307mm

Ik heb dezelfde ooit gekocht, maar die stond helaas bol aan de bovenkant, waardoor ik hem met geen mogelijkheid vlak met het tafelblad kreeg. Het fijne aan Baptist is dat ik, nadat ze dezelfde conclusie trokken, mijn geld terugkreeg. Ik heb later een kreg insertplate besteld. Die is mooi vlak en ook heel eenvoudig te installeren. Ik moest alleen mijn tafelblad opnieuw maken. Waardoor het een van de vele projecten is die ook ooit nog eens moet doen ;-)

Ik wacht er overigens nog even mee. Ik ben een zelfbouw gemotoriseerde freeslift aan het uitdenken. Als ik die af heb, dan wordt het weer heel verleidelijk om een verplaatsbare freestafel te maken. Tot op heden schroef ik mijn bovenfrees onder een stuk MDF. Het werkt op zich prima, maar de insteltijd is groot.

Schoenenkast_428.jpg
 
Laatst bewerkt:

Theo74

Actieve deelnemer
Hallo,
ik zit me ook al een hele tijd af te vragen welk nut zo'n (dure) inlegplaten hebben... en ook welke de voordelen van die ringen zijn... Voor het ogenblik gebruik ik mijn Triton bovenfrees in een bankje van Woodcraft, met een houten balkje als geleider waarin een uitsparing voorzien is voor het freesje. Wat is de meerwaarde van die inlegplaten en inlegringen in een zelfgemaakt freestafeltje?

Als je kleinere stukken hout wilt frezen, dan wil je dat de ruimte tussen de frees en de insertplate zo klein mogelijk is. Daar zijn de ringen voor. Anders heb je kans dat het hout in het gat komt. En om eerlijk te zijn wil ik er niet eens over nadenken wat er dan kan gebeuren. In het meest gelukkig geval lanceer je het hout alleen maar met een bloedgang. De insert ringen zijn er vooral voor de veiligheid.

Bij het afronden van deze hartjes had minder ruimte tussen het gat en de frees geen overbodig luxe geweest. Dan had ik de hartjes ook wat steviger op de plaat kunnen drukken.

Hartjes_339.jpg
 

tuoh

Oud hout
Die ringen zijn vermoedelijk klakkeloos gekopieerd van wat bij een verticale freesmachine (topie) gebruikelijk is, maar er is wel één groot verschil hier. Bij de grote broer zijn die ringen nodig om de opening in het tafelblad te kunnen aanpassen omdat er een groot verschil in te gebruiken freesdiameters zit. Je hebt frezen van 80mm diameter maar voor diezelfde machine vind je er ook van 200mm! Als het tafelblad dan een standaard opening heeft van 250mm en je plaats daar een 80mm frees in dan gaat je korte werkstuk niet veel steun vinden onderaan, en komt ook de veiligheid van de gebruiker in het gedrang, daarom de aanpasbare freesopening.

Bij een bovenfrees is dit alles niet van tel, als je een standaard opening hebt van 30mm of 35mm en er zit een frees in van 10mm dan rest er rondom een opening van een 12mm! Om daar als gebruiker je vinger dan in te stoppen tijdens het werk moet je al een HEEL grote kluns zijn:D Voor de veiligheid is het dus niet nodig. Om meer steun aan het werkstuk te geven dan? Of je nu tussen frees en blad een restopening hebt van 5mm of van 15mm maakt in de praktijk ook niks uit, zelfs al is het werkstuk nog zo kort. Het hele gebeuren rond de bouw van freestafels is gewoon marketing, men creëert een markt voor die (zinloze) dingen.
De enige functionele optie's in heel die brij vind ik de mogelijkheid om langs boven de freesmotor te verstellen, alhoewel dit meer met de machine dan met de plaat te maken heeft, en aanverwant hiermee de mogelijkheid om dit elektrisch te doen. Hier kan je nog zeggen dat je er als gebruiker beter van word, het instellen gaat wat sneller. Maar voor de rest? Op sommige Amerikaanse sites zie je soms freestafeltjes voorbij komen met een hoop rails in het blad en geleider ingewerkt waarbij je zo ziet dat daar in de praktijk niet op te werken valt. Je werkstuk blijft overal achter haperen bij die dingen. Hetzelfde met al die "aandrukkers" om een sponningje te frezen van 8 à10mm???????
Ook hier is er vermoedelijk naar de grote broer gekeken qua accessoires, maar de grote broer heeft 10 à 15pk op de as, de bovenfrees in het beste geval 1,5pk! Realistisch is het allemaal niet hé.

IK zou zeggen dat bij een freestafel meestal ook "less is more" is:p
 

tuoh

Oud hout
Als je kleinere stukken hout wilt frezen, dan wil je dat de ruimte tussen de frees en de insertplate zo klein mogelijk is. Daar zijn de ringen voor. Anders heb je kans dat het hout in het gat komt. En om eerlijk te zijn wil ik er niet eens over nadenken wat er dan kan gebeuren. In het meest gelukkig geval lanceer je het hout alleen maar met een bloedgang. De insert ringen zijn er vooral voor de veiligheid.

Bij het afronden van deze hartjes had minder ruimte tussen het gat en de frees geen overbodig luxe geweest. Dan had ik de hartjes ook wat steviger op de plaat kunnen drukken.

Bekijk bijlage 40480

Een veiligere manier van werken hier lijkt me om aan de rechter kant van de frees met een "vinger" te werken. Dit is een wigvormig stukje hout, vast gezet met een schroef of spijker, de scherpe kant van de "vinger" eindigt op het rollagertje, dit dient om het werkstuk(je) heel gecontroleerd te kunnen aanvoeren naar de frees toe.
Wat er nu staat zit in feite aan de verkeerde kant en kan mogelijks je werkstukje laten klemmen tussen frees en blokje. Bij het tegen de as frezen, (wat hier in feite ook gebeurt) moet de hulpgeleiding altijd aan de rechtse kant zitten en mag maximaal maar tot juist voor het midden van de frees lopen, de linker (uitloop)kant moet vrij blijven van obstakels.
Als je veel van dit soort werk doet is het misschien beter om even een ander stukje plaat te nemen met een kleinere opening erin. Meer algemeen gezien is het ook niet nodig om het gat in de freestafel veel groter te maken dan je grootste frees. Als je grootste freesdiameter bijvoorbeeld 20mm is dan gaat een opening van 25mm al ruim voldoende zijn. Dat is het voordeel van zelf bouwen, je kan er maatwerk van maken.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Hallo,
ik zit me ook al een hele tijd af te vragen welk nut zo'n (dure) inlegplaten hebben... en ook welke de voordelen van die ringen zijn... Voor het ogenblik gebruik ik mijn Triton bovenfrees in een bankje van Woodcraft, met een houten balkje als geleider waarin een uitsparing voorzien is voor het freesje. Wat is de meerwaarde van die inlegplaten en inlegringen in een zelfgemaakt freestafeltje?

Het voordeel van de ringen is voor mij, dat de ruimte kleiner word om de frees, zodat mijn spaanafzuiging meer afvoert. Deze heb ik alleen achter de frees zitten, en (nog) niet aan de onderkant. Als ik er een ring uit laat en de ruimte dus groter is om de frees, dan ligt er aanzienlijk meer rommel op de grond.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Als in je plaat Trespa een gat zit van 30 à35mm dan kan je 99% van alle mogelijke freesjes plaatsen, ik zie dan ook het nut niet van al die inlegdingen.

Interessante opmerking die Tuoh hier maakt.
Deze discussie is hier op het forum al meerdere malen gevoerd (zie bijv: http://www.woodworking.nl/showthrea...plaat-voor-de-freestafel&highlight=freestafel).

Ik heb nooit een duidelijk antwoord gevonden over het nut van een inlegplaat.
Daarom vanavond maar wat "literatuur search" gedaan:
2 boeken van Bill Hylton en "The complete illustrated routers" van Lonnie Bird.
Ook hier geen overtuigend argument voor een inlegplaat.
De argumenten waar ze mee komen zijn:
- Makkelijk naar boven halen van de frees voor bitwissel (met bijv. de Tritonfrezen geen argument omdat je de hele kop boven de tafel kunt draaien)
- Winst van freesdiepte door dunne plaat tov. dikke tafel

Lekker is dat, ga ik me nu het nut van zo'n inlegplaat afvragen als ik net een Kreg plaat gekocht (en ingebouwd) heb voor mijn nieuwe Triton TRA001:cool:.

Een volgende keer misschien vooraf toch nog wat beter nadenken voordat ik weer volgzaam de platgetrapte paden volg...

Overigens het enige argument voor de ringen dat ik kan vinden is veiligheid. Maar dit wordt dus ook door Tuoh in twijfel getrokken.

Groet,
Hans
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Ik heb zelf een trespa inlegplaat gemaat incl hoogteverstelling. Ik heb de plaat ook voorzien heb van inlegringen van perspex zodat ik de opening aan kan passen aan de hand van de frees die ik gebruik. Mijn voornaamste doel hierbij was de afzuiging optimaliseren. Hoe groter het gat t.o.v. de frees, hoe minder er door de afzuiging opgezogen wordt. Daarnaast is er een stukje stabiliteit van het te bewerken werkstuk.

Overigens voor een fractie van de kosten van een "officiële" inlegplaat...
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Ik doe het voorlopig ook met het gat dat de frees nodig heeft. Deze wordt dus telkens groter ;)

Het argument van diepere freesdiepte geldt bij mij niet, omdat ik de zool van de machine diep in de tafel heb ingefreesd.

Voor het frezen van kritische of kleine objecten zou je ook een laagje triplex op de tafel kunnen leggen met een passend gat.

Zo klein als dat hartje op die foto vind ik niet veilig meer. Dat kan prima met een schuurpapiertje of evt. een dremel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.