Bovenfrees insertplate

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik heb net zoals Tuoh en Fons al zeggen ook een inlegplaat met een gat van 35 mm.
Voor de gemiddelde bovenfrees is dat voldoende.
Ik heb vroeger zonder inlegplaat gewerkt maar ik vind het een heel gedoe om aan de onderkant van de tafel te zitten klooien, makkelijker vind ik een plaat die verzinkt in je blad waar de frees aan vast zit.
Ik heb 'm toen van aluminium laten maken, kostte 15 euro bij elkaar met hoeken afronden, trespa is ook handig natuurlijk.
Je plaatst je frees op de plaat, tekent door de zool een paar punten af waar de schroeven komen die je laat verzinken in je plaat en je freest de maat van je inlegplaat uit in een plaat multiplex of wat je voor ogen had te gebruiken.
Als je dan met zulke kleine stukjes wilt werken dan zou ik niet met de bovenfrees werken, lijkt mij te gevaarlijk zo met je vingers er vlakbij, dat is vragen om problemen.
Als het stukje hout uit je vingers glipt dan hoop ik dat je vingers er niet tussen komen.
Alleen hout wat je redelijk kan vasthouden kan je veilig langs de frees halen lijkt mij.
Het zelfde geldt voor een schaafmachine, ook geen kleine stukjes doen want dat kost je je vingers.
gebruik een schuurmachine, lintzaag of een figuurzaag, dan werk je met hele kleine onderdelen veel veiliger lijkt mij.
 
Laatst bewerkt:

Theo74

Actieve deelnemer
Een veiligere manier van werken hier lijkt me om aan de rechter kant van de frees met een "vinger" te werken. Dit is een wigvormig stukje hout, vast gezet met een schroef of spijker, de scherpe kant van de "vinger" eindigt op het rollagertje, dit dient om het werkstuk(je) heel gecontroleerd te kunnen aanvoeren naar de frees toe.
Wat er nu staat zit in feite aan de verkeerde kant en kan mogelijks je werkstukje laten klemmen tussen frees en blokje. Bij het tegen de as frezen, (wat hier in feite ook gebeurt) moet de hulpgeleiding altijd aan de rechtse kant zitten en mag maximaal maar tot juist voor het midden van de frees lopen, de linker (uitloop)kant moet vrij blijven van obstakels.
Als je veel van dit soort werk doet is het misschien beter om even een ander stukje plaat te nemen met een kleinere opening erin. Meer algemeen gezien is het ook niet nodig om het gat in de freestafel veel groter te maken dan je grootste frees. Als je grootste freesdiameter bijvoorbeeld 20mm is dan gaat een opening van 25mm al ruim voldoende zijn. Dat is het voordeel van zelf bouwen, je kan er maatwerk van maken.

Hartelijk dank voor de tip. Volgende keer zal ik zeker met een "vinger" aan de rechterkant werken. En ik ben het helemaal met je eens. Hoe kleiner de opening is hoe beter het is. Ik heb het gat in de deuvel overmaats gemaakt aan de schroef waarmee ik hem vast gezet heb. Hierdoor kon de deuvel mooi mee draaien. Ik moet eerlijk bekennen dat ik voorhand wel angst had om deze operatie op de "freestafel" uit te voeren. Te meer omdat het een zeer klein hartje is en omdat purperhart eigenlijk purperhard zou moeten heten. Maar als je dit soort dingen met aandacht doet is het goed te doen. En over het uiteindelijke resultaat ben ik nog steeds zeer tevreden. Ik heb een rectificatie in het betreffende bericht op mijn blog geplaatst, en jouw genoemd.

Hartjes_515.jpg
 
Laatst bewerkt:

Theo74

Actieve deelnemer
Ik heb net zoals Tuoh en Fons al zeggen ook een inlegplaat met een gat van 35 mm.
Voor de gemiddelde bovenfrees is dat voldoende.
Ik heb vroeger zonder inlegplaat gewerkt maar ik vind het een heel gedoe om aan de onderkant van de tafel te zitten klooien, makkelijker vind ik een plaat die verzinkt in je blad waar de frees aan vast zit.
Ik heb 'm toen van aluminium laten maken, kostte 15 euro bij elkaar met hoeken afronden, trespa is ook handig natuurlijk.
Je plaatst je frees op de plaat, tekent door de zool een paar punten af waar de schroeven komen die je laat verzinken in je plaat en je freest de maat van je inlegplaat uit in een plaat multiplex of wat je voor ogen had te gebruiken.
Als je dan met zulke kleine stukjes wilt werken dan zou ik niet met de bovenfrees werken, lijkt mij te gevaarlijk zo met je vingers er vlakbij, dat is vragen om problemen.
Als het stukje hout uit je vingers glipt dan hoop ik dat je vingers er niet tussen komen.
Alleen hout wat je redelijk kan vasthouden kan je veilig langs de frees halen lijkt mij.
Het zelfde geldt voor een schaafmachine, ook geen kleine stukjes doen want dat kost je je vingers.
gebruik een schuurmachine, lintzaag of een figuurzaag, dan werk je met hele kleine onderdelen veel veiliger lijkt mij.

Ik heb een zeer gezonde angst en diep respect voor al mijn gereedschap. Een scherpe beitel gaat net zo makkelijk door je vinger heen als een zaagblad van een zaagtafel. Voor elke bewerking geldt, dat je ze altijd met aandacht moet doen. En als je het niet comfortabel vindt, dan moet je een bepaalde bewerking zeker niet doen. Maar als je een goede pad gebruikt, zoals bijvoorbeeld een gripper, en een "vinger" dan kun je dit soort werk prima op de freestafel uitvoeren. Ik zou dit alleen nooit doen met een houtsoort dat ik nog niet ken. Ik wil altijd goed weten hoe het gereedschap op het hout reageert.
 

tuoh

Oud hout
Hartelijk dank voor de tip. Volgende keer zal ik zeker met een "vinger" aan de rechterkant werken. En ik ben het helemaal met je eens. Hoe kleiner de opening is hoe beter het is. Ik heb het gat in de deuvel overmaats gemaakt aan de schroef waarmee ik hem vast gezet heb. Hierdoor kon de deuvel mooi mee draaien. Ik moet eerlijk bekennen dat ik voorhand wel angst had om deze operatie op de "freestafel" uit te voeren. Te meer omdat het een zeer klein hartje is en omdat purperhart eigenlijk purperhard zou moeten heten. Maar als je dit soort dingen met aandacht doet is het goed te doen. En over het uiteindelijke resultaat ben ik nog steeds zeer tevreden. Ik heb een rectificatie in het betreffende bericht op mijn blog geplaatst, en jouw genoemd.

Bekijk bijlage 40534

Graag gedaan hoor, daar dient een forum tenslotte voor, om kennis uit te wisselen;) Je levert zo op je blog te zien ook mooi verzorgd werk af, chapeau!
 

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
456
152
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Ziet er goed uit...!
Kun je ook zeggen van welk materiaal het is en de afmetingen?
En helemaal mooi zou zijn als je nog een foto van het liftsysteem kan plaatsen! :eek:
Dit is eigenlijk iets wat ik graag zelf wil maken, zonder dat het gelijk de hoofdprijs kost... (ik heb vandaag al genoeg uit gegeven bij HBM););)
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.