Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

Olijf of noot voor heft

Hallo forumleden,

Tijdens mijn zoektocht naar hout voor een heft kwam ik op jullie forum terecht. Tof om te zie dat er voor elke vraag, of je nu hout of staal wilt bewerken (in mijn geval nu beiden) een forum vinden kunt :-)
    Ik ben bezig aan een zelf gemaakt "bushcraft" mes waarvan ik het lemmet (gemaakt van een oude vijl (onthard, bewerkt, geslepen, gehard, getemperd, geslepen)) inmiddels naar grote tevredenheid bijna klaar heb.
    Daar het resultaat me erg goed bevalt, wil ik natuurlijk een mooi heft maken van een mooi, duurzaam, hard en goed glad te krijgen houtsoort.
    Ik dacht daarom aan olijf of noot, maar suggesties zijn natuurlijk welkom!

Wat ik zoek is twee "plankjes" met een mooie nerf en verder de beschreven eigenschappen.
    Aangezien ik genoeg heb aan twee strookjes van zo'n 2cm dik, 12 cm lang en 3 cm hoog hoopte ik onder jullie wel reststukjes te kunnen vinden.
    Ik zou natuurlijk een snijplank van de Xenos kunnen halen, maar dat gaat voorbij aan mijn wens om enkel en alleen te werken met rest en afvalmateriaal (Okay, is misschien een beetje vreemd, maar ach, elke gek...)
    Het hoeft natuurlijk niet gratis te zijn, maar ik vind het nu eenmaal zonde om een mooi stuk hout (veel groter dan ik nodig heb), dat door de een is gemaakt tot een product te gaan verzagen om er iets totaal anders van te maken.

Anyway, wie weet kan een van jullie me verder helpen. Zoals ik al zei, hout zou mooi zijn, maar ideeën en suggesties natuurlijk ook!

Bedankt,

Peter.

Geef even aan waar je woont Peter. Er is vast wel iemand bij je in de buurt die wat over heeft.
    Groet,
    Pieter

www.houtdraaien.com

Waar in de buurt woon je ergens?

Wij hebben binnenkort wel wat stukjes noten over, alleen als ik zelf mocht kiezen zou ik voor olijf gaan en dat hebben we niet liggen, eventueel wel olijfes met burls.

Bij rick van masave kun je ook hele kleine stukjes hout vinden. Wel de moeite waard om eens te gaan kijken.

Bedankt voor de snelle reacties!
    Ik woon tussen Breda en Tilburg, dus daar in de buurt zou leuk zijn, maar anders komt de postbode natuurlijk ook dagelijks langs ;-)

@Emilio: Olijfjets met burls, wat moet ik me daar bij voorstellen?
    @Meron: Masave had ik gevonden, maar Zwolle is wel een beetje uit de buurt om "even" te gaan kijken.

Thanks,

Peter.

Ik heb wel olijf, maar alleen in te grote stukken - dus dat zou je zonde vinden.

Ik zou eens kijken bij een kringloopwinkel in de buurt, wat je zoal naar je gading kunt vinden. Een stoel met een Wengé poot o.i.d. lijkt me ook niet verkeerd.

We hebben wat reststukken liggen van een salontafel waar we mee bezig zijn, ik heb hier helaas geen foto's van, maar wel een filmpje van het oliën van 1 van de reststukken als proefje.

Ik krijg de url niet geplaatst via het menu, dus maar even rechtstreeks:
    https://youtu.be/MN2X1DVGv6c
    Laatst gewijzigd door Emilio; 26-12-15 om 16:03.

Ik heb wel een paar stukjes voor je liggen , Olijf, maar ook wel andere misschien mooie soorten zoals Palisander, wengé, Goeden regen, Taxus en nog wel wat andere soorten. Oostelbeers is voor jou niet zo ver.

Gr.Rien

Leuk om sugesties te krijgen en helemaal mooi dat jullie dus ook inderdaad hout hebben!
    Rien, als je het goed vind zou ik het leuk vinden eens naar je houtsoorten te komen kijken.
    Wanneer zou je uitkomen? Stuur je me even een pm om verder af te spreken?

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Er ligt hier inderdaad redelijk veel hout voor allerlei doeleinden. Ik heb meerdere messenmakers als klant. Langskomen is altijd goed maar wanneer afstand een probleem is dan maak ik gewoon foto's van wat stukken hout. Gaat tot op heden erg goed.
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

Forum Rechten