Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 8 van de 8

Stoel trap naar een idee van Fine Woodworking

Handleiding en youtube filmpje zijn gemakkelijk te vinden op internet. Zo niet dan kan ik de PDF misschien nog toevoegen evenals de link naar de YT.

Tekening vergroot tot orginele afmetingen op behangpapier (in inches). Uitgeknipt.
    4 ruwe eiken planken gekocht van ongeveer 2 meter lang. Ingekort tot een meter, de planken waren 15 cm breed dus die aan 1 kant met de handschaaf haaks en glad geschaafd. Aan elkaar gelijmd om panelen van ongeveer 30 cm te krijgen.
    Door de diktebank gehaald tot ze 18 mm dik waren.
    Tekeningen overgetrokken, de vormen met de decoupeerzaag uitgezaagd. De rechte plankjes met de kapzaag en de zaagtafel.
    Daarna met de frees de sleuven voor de treden er ingefreesd en de ronde vormen er aan gefreesd. Met de handschaaf alles wat recht en vlak was.
    Daarna kwam ik achter twee probleempjes. Ik kan schijnbaar de ruiten niet goed tellen. De leuning bleek een inch te kort en de mal voor de treden bleek niet precies op ieder werkstuk gelijk te zitten. Dus met de beitel en de grondschaaf de treegaten op diepte en evenwijdig gemaakt. In de leuning een gat geboord en daarin een pen van 1 bij 2 en 5 cm gelijmd. Niet helemaal geweldig maar alles opnieuw doen was me te veel moeite.
    Met de proppenboor gaten geboord en propjes gemaakt, met de kolomboor. De boel in elkaar gelijmd en wat bleek het paste precies en zit goed tegen en in elkaar. Het wiebelt niet en na schilderen ziet het er goed uit al zeg ik zelf.
    Zie bijgevoegde foto's.
    Bijgevoegde Thumbnails Bijgevoegde Thumbnails WP_20151225_005.jpg   WP_20151225_003.jpg   WP_20151225_004.jpg   WP_20151210_002.jpg   WP_20151210_001.jpg  

WP_20151224_001.jpg   WP_20151224_002.jpg   WP_20151225_001.jpg   WP_20151225_002.jpg  

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Prachtige sierlijke multifunctionele stoel-trapladder vurenhout, in eikenhout dat verslijt jij nooit meer.

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Mooi gemaakt !!
    is het misschien toch mogelijk om de pdf toe te voegen ?

Menno

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Het is niet van Fine Woodworking maar van Woodworker's Journal.
    https://www.youtube.com/watch?v=Ju4Y2CV9dYM

Meer informatie is te vinden op:
    http://www.woodworkersjournal.com/wp...StoolChair.pdf

Is 't een STEPSTOOL of een FESTOOL?
    Die Amerikanen kunnen ook alleen maar met elektrische apparaten werken, vooral als ze zwaar gesponsord zijn.
    Groet,
    Pieter

www.houtdraaien.com

Apart, maar zeker erg leuk verzonnen!
    Ik twijfel wel aan de praktische kant; zit de stoel lekker? Zijn die punten op de leuning wel zo handig?
    Maar ik kom wel eens in keukens waar dit een handige oplossing zou zijn.
    Groeten, Raymond

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SunRayes Bekijk Berichten
    Apart, maar zeker erg leuk verzonnen!
    Ik twijfel wel aan de praktische kant; zit de stoel lekker? Zijn die punten op de leuning wel zo handig?
    Maar ik kom wel eens in keukens waar dit een handige oplossing zou zijn.
    Je hebt gelijk, maar dat wist je al. Je zit iets lager dan op een normale stoel en dat is volgens mij omdat de treden niet een onnatuurlijke overbrugging kunnen hebben. Men heeft namelijk uitgevogeld dat er een ideale afstand is. Door de stoel groter te maken moet je onnatuurlijke stappen zetten. Maar door het pianoschanier heb je een ribbel onder je zitvlak en daar wil je na verloop van tijd niet met een witte broek op gaan zitten. Ik denk dat dit een groter bezwaar is.
    De punten zijn noodzakelijk of ik had heel de leuning op een andere manier langer moeten maken en aangezien je dan het risico loopt dat er naden verschijnen vond ik dit de second best oplossing. De punten van de leuning moeten op de vloer komen en dat doen ze nu. Kun je wel gemakkelijk je jas aan ophangen....
    Buiten en op ongelijk oppervlak zijn de punten een beetje summier.
    Kortom het was vooral leuk om te maken en geinig om te zien. Hij is multifunctioneel dus nergens perfect in.

Forum Rechten