geverfd hout schaven/vandikte

bertsche

Actieve deelnemer
20 dec 2015
52
0
Ik wil houten planken van een tuinbank schaven. Kan het kwaad voor de vandikte-bank dat de planken geverfd zijn of moet ik ze eerst schuren?
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.016
359
Alphen aan den Rijn
Blank schuren schiet niet echt op maar zelf haal ik de laklaag van eiken er met een elektrische handschaaf vanaf .
Die mesjes zijn makkelijker te vervangen .
Het ligt er ook aan hoeveel ( of weinig ) er af moet .


Succes Willem
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Bij mij komt er toch geen geverfd hout in de schaafbank. Ook niet met oude beitels.
Het risico op verrassingen is te groot.
Goede schuurmachine en het juiste schuurpapier knappen deze klus op.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
is het miss een idee om de verf met een verfkrabber te verwijderen.... niet veel werk (mits de schraper scherp is) en dan heb je geen kans op verassingen.
Zelf pak ik nog wel een de schaapschaaf, kun je lekker grof mee werken, en is in een paar minuten weer geslepen en gezet.

succes
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
744
149
Heerde
marinusvannorel.nl
Schuurpapier laat slijpmiddel achter (de engelsen noemen het niet voor niets sandpaper) en dat zou je beitels maar bot maken. Misschien wat vergezocht, maar ik wilde het toch delen.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Voor de wat ruwere mensen :
Men nemen een grote dakbrander ff goed bakken
Daarna nog met een paar scherpe krabbers de verkoolde verf verwijderen
Beetje lomp
Of toch die verffrees van metabo !
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Ik gooi alles door de vandiktebank. Af en toe messen wisselen is niet zo erg. Pas met oud hout op met schuren en afbranden. Vaak is de oude grondverf nog op loodbasis. Dit lood hoopt zich op in je lichaam.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.