Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

geverfd hout schaven/vandikte

Ik wil houten planken van een tuinbank schaven. Kan het kwaad voor de vandikte-bank dat de planken geverfd zijn of moet ik ze eerst schuren?

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Blank schuren schiet niet echt op maar zelf haal ik de laklaag van eiken er met een elektrische handschaaf vanaf .
    Die mesjes zijn makkelijker te vervangen .
    Het ligt er ook aan hoeveel ( of weinig ) er af moet .

Succes Willem

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Oude beitels in de vandikte-bank zetten.

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Bij mij komt er toch geen geverfd hout in de schaafbank. Ook niet met oude beitels.
    Het risico op verrassingen is te groot.
    Goede schuurmachine en het juiste schuurpapier knappen deze klus op.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Metabo heeft een lakfrees, werkt ook goed

Even vlot voorschuren met korrel 60/80 of met een krabber en daarna mooi glad schaven.

Succes Willem

is het miss een idee om de verf met een verfkrabber te verwijderen.... niet veel werk (mits de schraper scherp is) en dan heb je geen kans op verassingen.
    Zelf pak ik nog wel een de schaapschaaf, kun je lekker grof mee werken, en is in een paar minuten weer geslepen en gezet.

succes

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door willem1958 Bekijk Berichten
    Even vlot voorschuren met korrel 60/80 of met een krabber en daarna mooi glad schaven.

Succes Willem
    Helemaal niet aan gedacht, met een verfföhn en krabber en dan schaven, ga ik doen! Bedankt!

Ooit op de cursus geleerd dat je na het schuren niet meer met scherp gereedschap in de buurt komt. Het gereedschap zou er maar bot van worden.

kan je dat misschien uitleggen?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rinus Bekijk Berichten
    Ooit op de cursus geleerd dat je na het schuren niet meer met scherp gereedschap in de buurt komt. Het gereedschap zou er maar bot van worden.

Forum Rechten