lintzaag zaagt scheef

bertsche

Actieve deelnemer
20 dec 2015
52
0
Hallo,

Ik heb sinds kort een emcostar combinatie-machine. Alles al uitgeprobeerd: cirkelzaag, vandikte/schaven, schuren, verstek (cirkel en lint), lintzaag..... alleen houtdraaien nog niet.
Maar......... sinds gisteren zaagt de lintzaag scheef: zaagsnede naar rechts!
Wat is de oorzaak, wat kan ik doen?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Bot lint, lint niet goed uitgelijnd op het wiel, lint heeft een 'klap' gekregen, tanden niet (meer) goed symmetrisch gezet, lintgeleiders niet goed afgesteld, en ga zo nog maar even door. Tot voor kort dacht ik, net als wat je vaak leest, dat lintzaagdrift (band saw drift) een onvermijdelijk gegeven is, maar na het zien van dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=wGbZqWac0jU ben ik er van overtuigd dat een goed geslepen en gezet lint, mits goed afgesteld, gewoon zonder truukjes recht zou moeten zagen.
 

bertsche

Actieve deelnemer
20 dec 2015
52
0
Bedankt voor de antwoorden. De onderste zaaggeleiding heeft behoorlijk veel ruimte. De stifjes zaten vast, ik heb ze nu los en opnieuw afstellen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.