Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 11

lintzaag zaagt scheef

Hallo,

Ik heb sinds kort een emcostar combinatie-machine. Alles al uitgeprobeerd: cirkelzaag, vandikte/schaven, schuren, verstek (cirkel en lint), lintzaag..... alleen houtdraaien nog niet.
    Maar......... sinds gisteren zaagt de lintzaag scheef: zaagsnede naar rechts!
    Wat is de oorzaak, wat kan ik doen?

Bot lint, lint niet goed uitgelijnd op het wiel, lint heeft een 'klap' gekregen, tanden niet (meer) goed symmetrisch gezet, lintgeleiders niet goed afgesteld, en ga zo nog maar even door. Tot voor kort dacht ik, net als wat je vaak leest, dat lintzaagdrift (band saw drift) een onvermijdelijk gegeven is, maar na het zien van dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=wGbZqWac0jU ben ik er van overtuigd dat een goed geslepen en gezet lint, mits goed afgesteld, gewoon zonder truukjes recht zou moeten zagen.

Dus zou ik starten met het laten zetten en slijpen van het zaaglint en daarna de geleiding goed afstellen.
    Leid vast tot resultaat.

Bedankt voor de antwoorden. De onderste zaaggeleiding heeft behoorlijk veel ruimte. De stifjes zaten vast, ik heb ze nu los en opnieuw afstellen.

En koop eventueel een nieuw zaaglint bij Tuff Saws, je kan er op het forum genoeg over vinden.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door herbieferbie Bekijk Berichten
    Bekeken en bij favorieten gezet, goede uitleg over spannen en geleiden van de bandzaag! Vooral de achtergeleiding is belangrijk!

Senior Member
    Ingeschreven
    Feb 2015
    Dat was een handig filmpje, vanmorgen meteen in de practijk gebracht. Ook het opbinden van de zaaglinten kende ik niet.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bertsche Bekijk Berichten
    Hallo,
    Alles al uitgeprobeerd: cirkelzaag, vandikte/schaven, schuren, verstek (cirkel en lint), lintzaag..... alleen houtdraaien nog niet.
    Je bewaart het leukste natuurlijk tot het laatst! :-)
    vriendelijke groeten,

Ronald Kanne

www.ronaldkanne.nl
    www.dehoutdraaierij.nl

facebook.com/ronaldkanne

Forum Rechten