zaagtafel dewalt 745 zaagt niet mooi recht

serge_be

Nieuw lid
4 nov 2015
5
0
Hallo,

Ik merkte dat mijn tafelzaag niet mooi recht zaagt. Het zaagblad staat wel mooi 90° recht tov het tafelblad, maar het zaagblad slaat wat uit naar links en rechts.
Ik heb dit gecheckt door een metalen lat tegen het zaagblad aan te leggen, en deze dan met de hand een volledige rondgang te geven. Na een volledige omslag was de meetlat ongeveer 0,4 à 0,5 mm opgeschoven (zie foto). Is dit iets dat ik zelf kan afstellen of denken jullie dat er iets aan de as van de zaag is dat via de garantie moet worden rechtgezet?
en ja, het zaagblad is goed vastgezet op de as...
IMG_1049.jpg

Ook als ik een stuk hout met een zaagslede doorzaag, en ik duw direct erna de twee stukken terug tegen elkaar, dan passen ze niet mooi recht tegen elkaar, dan blijft er altijd een spleetje openstaan.

Dit is vervelend omdat ik juist kleine dingen wil maken (sierdoosjes en kistjes) en daar moet alles juist mooi recht zijn en aansluiten.
Wat zouden jullie doen?

Alvast bedankt voor jullie tijd.

groet

Serge
 

serge_be

Nieuw lid
4 nov 2015
5
0
Ronald,

De zaag is nog wel goed scherp, en de verkleuring komt er gewoon af met een vochtig doekje.
Maar je hebt wel een punt ivm de vlakte denk ik.
ik heb er nooit bij stilgestaan dat zo'n nieuw blad (nog geen maand, en niet veel gebruikt) niet vlak zou kunnen zijn.
ik heb mijn metalen lat er eens tegen gehouden, en in het midden kan ik er meetlatje van 0,2mm tussen het blad en de lat schuiven.
Dan heb ik dat vergeleken met het groffer blad dat met de tafel meegeleverd is en daar is dat minder. Daar krijg ik maar met moeite 0,1mm tussengeschoven.

Misschien toch maar eens eerst een nieuw zaagblad gaan kopen en daar wat testjes mee doen...
IMG_1050.jpg
IMG_1052.jpg
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Dit is het subforum: Houtsnijden, gereedschap en werkwijze
Wellicht volgende keer even beter kijken voordat je dit soort vragen gaat stellen, misschien was het subforum over elektrisch gereedschap passender geweest;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.