Hallo uit België

Bernard38

Nieuw lid
Hallo allemaal, mij naam is Bernard en ik woon in Zingem (nabij Gent in België).

Net als jullie is hout één van mijn grote passies. Mijn vader was meubelmaker/houtsnijder en al als kleine jongen stond ik 's avonds na school uren aan zijn werkbank mee te kijken hoe hij alles deed. In het eerste leerjaar kreeg ik als verjaardagscadeau zelf een eiken werkbank en wat materiaal. Uiteindelijk ben ik een andere richting uitgegaan, biologie gestudeerd, gedoctoreerd, en nu werk ik in een biotech bedrijf aan de ontwikkeling van geneesmiddelen. Ook boeiend, maar de laatste 10-15 jaar heb ik mijn passie voor hout terug wat nieuw leven ingeblazen (met af en toe wat dode perioden tussenin weliswaar).

We hebben een dubbele garage van 6 x 8 meter, en daarin heb ik een "atelier" uitgebouwd met combiné, lintzaag, draaibank, werkbank en ondertussen ook een hele verzameling handgereedschap. Voor mij is met hout werken een manier om mijn gedachten eens helemaal te verzetten, de stress van het werk te vergeten door op iets anders te focussen. En uiteraard de onbetaalbare voldoening iets moois en tastbaars te maken waar je jaren nadien nog met plezier kan naar kijken, aanraken,... enfin, iets nuttigs. "A thing of beauty is a joy forever" (John Keats).

Hier enkele van mijn recente en minder recente projecten:

Display cabinet (hoe noem je dat in 't Nederlands, etalagekastje of zoiets?) in kerselaar met achterwand in zebrahout:
DSC_0051kk.jpgDSC_1120 copy.jpg
TV kastje met tambour schuifdeurtje in kerselaar en wengé:

Bekijk bijlage 40384Bekijk bijlage 40385

Keukentafel, blad zebrahout, poten in kerselaar vastgezet met pennen die dwars door het blad lopen en met kleine wengé spieën vastgezet zijn

IMG_0422.jpgIMG_0420.jpg

Kast in kerselaar, blad en deur- en schuifgreepjes in wengé, alles met zwaluwstaarten ineen gezet


DSC_1124 copy.jpgP1080582 copy copy.jpg

Badkamerkastje, "zwevend" blad in padoek, poten en ledenbak in kerselaar met wengé spieën in de pennen, voorkant laden in olijfhout (opgeraapt ergens in Italië)

IMG_0408 copy.jpgDSC_1300.jpgDSC_1298.jpg

Gereedschapskast in mijn werkplaats, yellow pine met deuren in esdoorn met wengé handgreepjes, schuiven uit onbekende "spalted" houtsoort meegenomen uit een bos

DSC_1294 kk.jpgDSC_1312 copy.jpgDSC_1310 copy.jpg

En lang geleden ooit nog eens een boot gebouwd volgens de strip planking techniek (latjes van western red ceder overtrokken met glasvezel/epoxy). Was puur voor het plezier van het maken want ik ben er hooguit een vijftal keer mee gaan varen (in België is er wat minder water dan in Nederland). Plannen had ik online gekocht (compumarine.com) en alhoewel het een ontwerp is als motorboot was ik van plan hem tot zeilboot om te bouwen. De mast en zwaardkast heb ik al gemaakt maar ik ben gestopt op het moment dat ik een gat in de bodem moest zagen om de zwaardkast te monteren, durfde niet goed... Boot ligt nu al enkele jaren achter in de tuin onder een dekzeil. Misschien komt het er nog wel eens van hem verder om te bouwen...

Scan10002.jpgScan10001.jpgScan10008 (2).jpg
 
P

Pel

Guest
Welkom op het forum Bernard, Prachtige meubels die je hebt gemaakt, je hebt het vak goed van je vader afgekeken, ook de boot is een plaatje om te zien. ik zie dat je een eigen stijl in je werk hebt ontwikkeld, een mooie verfijnde stijl, vooral de verbinding van de tafelpoten is mooi om ze door te laten lopen in het blad en met wiggen vast gezet, ook mooi zijn de aparte knopjes. Zonder meer allemaal stuk voor stuk prachtige werkstukken Bernard, als ik in de toekomst advies nodig heb voor meubels dan moet ik bij jou zijn.

Groet Pel.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Welkom op het forum!

Mooie werkstukken maak je. Complimenten! Wat we meestal ook erg leuk vinden is een kijkje in je werkplaats, wellicht dat je een volgende keer daar wat van laat zien.

Veel plezier hier! Fons
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Welkom op het forum. Mooie meubelen die je laat zien. Elegant van vorm. Vooral in het badkamerkastje komt dat goed tot uiting.

Groet Jos
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Als je had gezegd dat je professioneel meubelmaker was had ik je ook geloofd! Mooie meubels en boot zeg!
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Welkom op het forum.
Je hebt het duidelijk van je vader meegekregen.
Ik vind dat je prachtige dingen maakt, heel verfijnd.
De vitrinekast, de boot, enz, alles ademt vakmanschap.
Ik vind ook hoe je de poten door de tafel hebt gemaakt met spieen van wenge, echt heel mooi.
Er is een hele goede balans tussen ambacht, het kunnen maken en ontwerp als ik het zo mag zeggen want dit zie ik niet elke dag.
Ik voorzie dat er wel een keer een werkstuk van jou in de eregalerij op het forum komt.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Hopla, de zaag in de schuit!

*serieuze modus weer aan*
Welkom, en ik kan me voorstellen dat je niet zomaar een gat in die boot wil zagen.
Aan de andere kant, als ik je projecten bekijk, verwacht ik dat het wel weer goed komt.
Mooie werkstukken hoor!
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Nee Nee Nee! :D Geen zwaardere motor. Een boot is om te relaxen. Een 4 PK koffiemolentje erachter is prima.
Vissen is wel een goeie optie

Nou, 4 PK is wel erg weinig hoor. En af en toe is je boot in plané trekken toch wel erg lekker... Mijn alu Linder krijg ik met een 8 PK motortje prima uit het water. Maar mijn voornaamste advies was om gewoon te gaan varen met dat schuitje, en niet proberen om er een zeildinges van te maken ;-)
 

Bernard38

Nieuw lid
De motor die ik er op gezet was was een Evinrude 15 pk, 4-takt. Echt planeren heeft hij nooit gedaan daarmee. Ik denk dat de motor qua gewicht wat te zwaar was (rond de 40 kg denk ik) waardoor de achterkant te diep wegzakte. Propeller naar beneden richten hielp niet veel. Ik heb die motor ondertussen verkocht en hou me momenteel meer met andere projectjes bezig.

Nog enkele foto's van mijn werkplaats toegevoegd. Oogt nogal rommelig nu ik het zo bekijk... Doet dubbel dienst als garage voor 2 wagens, dus na de hobby werkzaamheden moet ik alles terug opzij zetten om plaats te maken voor de auto's - niet echt handig maar ik heb wel voldoende ruimte. Combinatiemachine (zaag, frees, vandiktebank, schaafbank, pennenbank) en draaibank zijn tweedehands. Lintzaag was nieuw.
 

Bijlagen

  • kDSC_1381.jpg
    kDSC_1381.jpg
    95,8 KB · Weergaven: 107
  • kDSC_1380.jpg
    kDSC_1380.jpg
    100 KB · Weergaven: 108
  • kDSC_1377.jpg
    kDSC_1377.jpg
    80,2 KB · Weergaven: 109
  • kDSC_1374.jpg
    kDSC_1374.jpg
    96,8 KB · Weergaven: 109

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.