Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15

Onderwerp: Hallo uit BelgiŽ

Hallo uit BelgiŽ

Hallo allemaal, mij naam is Bernard en ik woon in Zingem (nabij Gent in BelgiŽ).

Net als jullie is hout ťťn van mijn grote passies. Mijn vader was meubelmaker/houtsnijder en al als kleine jongen stond ik 's avonds na school uren aan zijn werkbank mee te kijken hoe hij alles deed. In het eerste leerjaar kreeg ik als verjaardagscadeau zelf een eiken werkbank en wat materiaal. Uiteindelijk ben ik een andere richting uitgegaan, biologie gestudeerd, gedoctoreerd, en nu werk ik in een biotech bedrijf aan de ontwikkeling van geneesmiddelen. Ook boeiend, maar de laatste 10-15 jaar heb ik mijn passie voor hout terug wat nieuw leven ingeblazen (met af en toe wat dode perioden tussenin weliswaar).

We hebben een dubbele garage van 6 x 8 meter, en daarin heb ik een "atelier" uitgebouwd met combinť, lintzaag, draaibank, werkbank en ondertussen ook een hele verzameling handgereedschap. Voor mij is met hout werken een manier om mijn gedachten eens helemaal te verzetten, de stress van het werk te vergeten door op iets anders te focussen. En uiteraard de onbetaalbare voldoening iets moois en tastbaars te maken waar je jaren nadien nog met plezier kan naar kijken, aanraken,... enfin, iets nuttigs. "A thing of beauty is a joy forever" (John Keats).

Hier enkele van mijn recente en minder recente projecten:

Display cabinet (hoe noem je dat in 't Nederlands, etalagekastje of zoiets?) in kerselaar met achterwand in zebrahout:
    DSC_0051kk.jpgDSC_1120 copy.jpg
    TV kastje met tambour schuifdeurtje in kerselaar en wengť:

Bijlage 40384Bijlage 40385

Keukentafel, blad zebrahout, poten in kerselaar vastgezet met pennen die dwars door het blad lopen en met kleine wengť spieŽn vastgezet zijn

IMG_0422.jpgIMG_0420.jpg

Kast in kerselaar, blad en deur- en schuifgreepjes in wengť, alles met zwaluwstaarten ineen gezet

DSC_1124 copy.jpgP1080582 copy copy.jpg

Badkamerkastje, "zwevend" blad in padoek, poten en ledenbak in kerselaar met wengť spieŽn in de pennen, voorkant laden in olijfhout (opgeraapt ergens in ItaliŽ)

IMG_0408 copy.jpgDSC_1300.jpgDSC_1298.jpg

Gereedschapskast in mijn werkplaats, yellow pine met deuren in esdoorn met wengť handgreepjes, schuiven uit onbekende "spalted" houtsoort meegenomen uit een bos

DSC_1294 kk.jpgDSC_1312 copy.jpgDSC_1310 copy.jpg

En lang geleden ooit nog eens een boot gebouwd volgens de strip planking techniek (latjes van western red ceder overtrokken met glasvezel/epoxy). Was puur voor het plezier van het maken want ik ben er hooguit een vijftal keer mee gaan varen (in BelgiŽ is er wat minder water dan in Nederland). Plannen had ik online gekocht (compumarine.com) en alhoewel het een ontwerp is als motorboot was ik van plan hem tot zeilboot om te bouwen. De mast en zwaardkast heb ik al gemaakt maar ik ben gestopt op het moment dat ik een gat in de bodem moest zagen om de zwaardkast te monteren, durfde niet goed... Boot ligt nu al enkele jaren achter in de tuin onder een dekzeil. Misschien komt het er nog wel eens van hem verder om te bouwen...

Scan10002.jpgScan10001.jpgScan10008 (2).jpg

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Welkom op het forum Bernard, Prachtige meubels die je hebt gemaakt, je hebt het vak goed van je vader afgekeken, ook de boot is een plaatje om te zien. ik zie dat je een eigen stijl in je werk hebt ontwikkeld, een mooie verfijnde stijl, vooral de verbinding van de tafelpoten is mooi om ze door te laten lopen in het blad en met wiggen vast gezet, ook mooi zijn de aparte knopjes. Zonder meer allemaal stuk voor stuk prachtige werkstukken Bernard, als ik in de toekomst advies nodig heb voor meubels dan moet ik bij jou zijn.

Groet Pel.

Welkom. De foto's spreken voor zich zelf. Mooi werk.

Welkom op het forum!

Mooie werkstukken maak je. Complimenten! Wat we meestal ook erg leuk vinden is een kijkje in je werkplaats, wellicht dat je een volgende keer daar wat van laat zien.

Veel plezier hier! Fons

Welkom op het forum. Mooie meubelen die je laat zien. Elegant van vorm. Vooral in het badkamerkastje komt dat goed tot uiting.

Groet Jos

Als je had gezegd dat je professioneel meubelmaker was had ik je ook geloofd! Mooie meubels en boot zeg!
    Tijd voor een ''wijze'' quote:
    ''Alleen de domme ruimen op, de geniŽn overzien de chaos...''

Welkom op het forum.
    Je hebt het duidelijk van je vader meegekregen.
    Ik vind dat je prachtige dingen maakt, heel verfijnd.
    De vitrinekast, de boot, enz, alles ademt vakmanschap.
    Ik vind ook hoe je de poten door de tafel hebt gemaakt met spieen van wenge, echt heel mooi.
    Er is een hele goede balans tussen ambacht, het kunnen maken en ontwerp als ik het zo mag zeggen want dit zie ik niet elke dag.
    Ik voorzie dat er wel een keer een werkstuk van jou in de eregalerij op het forum komt.

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2014
    Hopla, de zaag in de schuit!

*serieuze modus weer aan*
    Welkom, en ik kan me voorstellen dat je niet zomaar een gat in die boot wil zagen.
    Aan de andere kant, als ik je projecten bekijk, verwacht ik dat het wel weer goed komt.
    Mooie werkstukken hoor!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lemen Bekijk Berichten
    Hopla, de zaag in de schuit!
    Nee nee nee. Gewoon zo laten en mee gaan varen. Is een prachtige visboot zo. En wellicht planeert 'ie ook nog wel... met een iets zwaarder motortje.

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2014
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door henkverhaar Bekijk Berichten
    Nee nee nee. Gewoon zo laten en mee gaan varen. Is een prachtige visboot zo. En wellicht planeert 'ie ook nog wel... met een iets zwaarder motortje.
    Nee Nee Nee! Geen zwaardere motor. Een boot is om te relaxen. Een 4 PK koffiemolentje erachter is prima.
    Vissen is wel een goeie optie

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten