Schaakbord

Tinker55

Actieve deelnemer
30 okt 2013
202
5
Hardenberg
Ik ben van plan een schaakbord te maken. Nou heb ik dat in het verleden al een paar keer gedaan dmv fineren, maar ik zou nu graag eens een poging wagen met dunne stukjes massief hout. Ik wil op zoek naar een mooie combinatie van (bijv.) birds eye maple en amboyna en nou heb ik daar toch nog wat vragen over; misschien dat een van jullie hier al eens ervaring mee heeft opgedaan.

1. welke aanpak van zagen geeft de meeste kans op 64 vlakjes van EXACT dezelfde afmeting
2. wat zou het beste als ondergrond kunnen dienen om deze vlakjes op te lijmen (goeie kwaliteit multiplex?)
3. omdat het eigenlijk 'speelveld' zo'n 5 mm boven de rest van het bord uit moet steken, heb ik dus minimaal dit hoogteverschil nodig als dikte voor de 64 vlakjes; maar wat zou ik eigenlijk als optimale dikte kunnen/moeten gebruiken

Onderstaand een idee waar de constructie op moet gaan lijken:

schaakbord2.jpg
 

Tinker55

Actieve deelnemer
30 okt 2013
202
5
Hardenberg
Dag Tinker55,

Bekijk dit filmpje eens. Misschien niet helemaal de werkwijze die jij voor ogen hebt, maar het geeft je wel een beeld hoe je de 64 vakjes exact gelijk krijgt.

Groet,
Jan

Hi Jan,
dank hiervoor. Met verbazing hier naar zitten kijken: je vraagt je af wat de man hier in vredesnaam voor vraagt als dit commercieel nog uit moet kunnen...
Het maken van de vakjes heeft me wel aan het denken gezet; hier kan ik zeker wat mee!

groet,
Erik
 

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Bovenaan rechts staat een Britse vlag, kan je de shop in Engels zetten en komen er ook USD prijzen te staan. 35000 roebel wordt omgezet in 538 usd en volgens de huidige koers is dat ongeveer 490 euro
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Hij maakt er wel heel veel werk van.
Ik zou een aantal balken, goed geschaafd, exakt vierkant van licht en donker hout afkorten met een dieptestop of op de zaagtafel tot je 64 vierkantjes hebt.
Dan in een frame met onderplaat verlijmen en schuren
 

Tinker55

Actieve deelnemer
30 okt 2013
202
5
Hardenberg
Zodra ik aan de gang ga zal ik wat foto's posten; ik ga een dezer dagen eens even kijken of ik wat houtjes kan scoren...
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Bedoel je zoiets ?
schaak1.jpg


Hout verzagen tot stroken
schaak2.jpg


Dan weer in elkaar lijmen en dan weer verzagen tot stroken en dat in elkaar lijmen.
schaak3.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.