Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

Onderwerp: Schaakbord

Schaakbord

Ik ben van plan een schaakbord te maken. Nou heb ik dat in het verleden al een paar keer gedaan dmv fineren, maar ik zou nu graag eens een poging wagen met dunne stukjes massief hout. Ik wil op zoek naar een mooie combinatie van (bijv.) birds eye maple en amboyna en nou heb ik daar toch nog wat vragen over; misschien dat een van jullie hier al eens ervaring mee heeft opgedaan.

1. welke aanpak van zagen geeft de meeste kans op 64 vlakjes van EXACT dezelfde afmeting
    2. wat zou het beste als ondergrond kunnen dienen om deze vlakjes op te lijmen (goeie kwaliteit multiplex?)
    3. omdat het eigenlijk 'speelveld' zo'n 5 mm boven de rest van het bord uit moet steken, heb ik dus minimaal dit hoogteverschil nodig als dikte voor de 64 vlakjes; maar wat zou ik eigenlijk als optimale dikte kunnen/moeten gebruiken

Onderstaand een idee waar de constructie op moet gaan lijken:

schaakbord2.jpg

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2010
    Dag Tinker55,

Bekijk dit filmpje eens. Misschien niet helemaal de werkwijze die jij voor ogen hebt, maar het geeft je wel een beeld hoe je de 64 vakjes exact gelijk krijgt.

Groet,
    Jan

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door maja158 Bekijk Berichten
    Dag Tinker55,

Bekijk dit filmpje eens. Misschien niet helemaal de werkwijze die jij voor ogen hebt, maar het geeft je wel een beeld hoe je de 64 vakjes exact gelijk krijgt.

Groet,
    Jan
    Hi Jan,
    dank hiervoor. Met verbazing hier naar zitten kijken: je vraagt je af wat de man hier in vredesnaam voor vraagt als dit commercieel nog uit moet kunnen...
    Het maken van de vakjes heeft me wel aan het denken gezet; hier kan ik zeker wat mee!

groet,
    Erik

Oh maar daar is niet zo moeilijk achter te komen hoor. Linkje staat onder de video
    http://mtmwood.com/en/chessboards.php

Ik neem aan dat het roebels zijn? 35000 roebel is iets van Eur 450...

Bovenaan rechts staat een Britse vlag, kan je de shop in Engels zetten en komen er ook USD prijzen te staan. 35000 roebel wordt omgezet in 538 usd en volgens de huidige koers is dat ongeveer 490 euro

Hij maakt er wel heel veel werk van.
    Ik zou een aantal balken, goed geschaafd, exakt vierkant van licht en donker hout afkorten met een dieptestop of op de zaagtafel tot je 64 vierkantjes hebt.
    Dan in een frame met onderplaat verlijmen en schuren

Zodra ik aan de gang ga zal ik wat foto's posten; ik ga een dezer dagen eens even kijken of ik wat houtjes kan scoren...

Bedoel je zoiets ?

Hout verzagen tot stroken

Dan weer in elkaar lijmen en dan weer verzagen tot stroken en dat in elkaar lijmen.

met t verschil dat in t filmpje gewerkt wordt met kopshout...

Forum Rechten