Dilemma - Invalzaag of decoupeerzaag

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Zaagt heerlijk en zeer nauwkeurig! Mooi zaagbeeld ook. Iig voor wat ik gewend ben van mn P1CC.
puur gekocht nalv de review van Gereedschappro... Nog niet tegengevallen!
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Ik heb da Mafell mtc55 een maandje getest met de actie .. had toen net mijn vorig model festool verkocht .
En wou es die Mafell proberen omdat ik daar al zoveel had over gelezen ...
Zogezegd de allerbeste invalzaag van heel de wereld lol :)

En ja is het is zeker geen slechte zaag ..mss paar kleine voordelen zaagblad is makkelijker te wisselen en de voorrits functie mss ..
Mist wel een spouwmes net zoals de Makita & Bosch ( mafell clone ) ..
Daar zijn ook verschilende meningen over of het wel veilig is of niet ..

Maar was voor mij toen de meerprijs niet waard tov van de nieuwe TS55REBQ ..
Ik had de festool linialen enzo nog .. en ook al past Mafell daar wel op .. heb graag iets uniform van zelfde merk :)
Nadeel bij Mafell is naar schijnt ook bij repair je toestel naar Duitsland moet .. bij Festool naar Brussel ( in mijn geval )

Dus ik heb de Mafell uiteindelijk terug gestuurd en toch de Festool gekocht .
Waar ik nog altijd zeer tevreden mee ben .. ben geen pro user .. ook maar DHZer .
En heb het nog geen moment beklaagd dat ik voor een deftige invalzaag gegaan ben .. ( of het nu een makita /festool / bosch / mafell is maakt nie uit )
Heb ook een decoupeerzaag van Bosch blauw .. maar die gebruik ik dus zelden .. alleen als het echt niet anders kan .
 
Laatst bewerkt:

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Beste forumleden,

Ik lees al even mee op dit interessante forum, maar heb nooit echt een reden tot posten gehad tot nu...
Ik ben sinds dit jaar een cursus meubelmaker aan het volgen en begin op een punt te komen dat het tijd word voor mijn eerste investering te doen in een machine... (Jeuj! :)

Ik zou graag een goede all-rounder hebben om mee te beginnen. een waar ik zowel bvb omkastingen kan maken als inbouwkasten, en nog meer als het kan. Ons huis heeft nog wel wat TLC nodig, dus heb een waslijst van klussen. Snelheid is van minder belang.

Ik heb het hier al een aantal keer gepost, maar voor mij is de invalzaag de meest 'alround' zaagmachine. (Zoals reeds gepost, lees de vele invalzaag vs zaagtafel threads er maar eens op na)

Ikzelf volg nu voor het 2de jaar een opleiding schrijnwerkerij. Kan/mag je tijdens de les werken aan je eigen werkstukken, of zijn het voorgeschreven opdrachten die jullie moeten uitvoeren? Ik heb het eerste jaar een eiken eettafel gemaakt tijdens de lessen, die ik door omstandigheden thuis nog moest afwerken (oa. met mijn invalzaag). Nu ben ik aan de lopende band inbouwkasten aan het maken tijdens de les, die ik thuis aanpas en in elkaar zet (met de invalzaag en domino).

Hoe zie je jezelf 'thuis' werken? Is dat steeds in eenzelfde ruimte (kelder, werkhuis, garage, ...), of ga je soms ook op verplaatsing (tuin, elders in huis, bij je tante, ...)?

Je laat best de gedachte dat je er met 1 universeel toestel gaat komen, varen. "Goedkoop is duurkoop", daar ben ik het mee eens. Maar wanneer je nu al je geld spendeert aan enkel een Mafell decoupeerzaag zal je zien dat je ook duur gaat uitkomen, want deze is zo een specifiek gereedschap dat je sowieso nog een andere machine gaat bijkopen.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik heb het hier al een aantal keer gepost, maar voor mij is de invalzaag de meest 'alround' zaagmachine. (Zoals reeds gepost, lees de vele invalzaag vs zaagtafel threads er maar eens op na)

Ikzelf volg nu voor het 2de jaar een opleiding schrijnwerkerij. Kan/mag je tijdens de les werken aan je eigen werkstukken, of zijn het voorgeschreven opdrachten die jullie moeten uitvoeren? Ik heb het eerste jaar een eiken eettafel gemaakt tijdens de lessen, die ik door omstandigheden thuis nog moest afwerken (oa. met mijn invalzaag). Nu ben ik aan de lopende band inbouwkasten aan het maken tijdens de les, die ik thuis aanpas en in elkaar zet (met de invalzaag en domino).

Hoe zie je jezelf 'thuis' werken? Is dat steeds in eenzelfde ruimte (kelder, werkhuis, garage, ...), of ga je soms ook op verplaatsing (tuin, elders in huis, bij je tante, ...)?

Je laat best de gedachte dat je er met 1 universeel toestel gaat komen, varen. "Goedkoop is duurkoop", daar ben ik het mee eens. Maar wanneer je nu al je geld spendeert aan enkel een Mafell decoupeerzaag zal je zien dat je ook duur gaat uitkomen, want deze is zo een specifiek gereedschap dat je sowieso nog een andere machine gaat bijkopen.

Hier komt de discussie tafelzaag vs invalzaag weer op gang.
Heeft dit nou te maken met een generatieverschil vraag ik me af?
De oudere meubelmakers die ik heb gekend werkten toch vooral met een zaagtafel of combimachine en kochten later eventueel een invalzaag erbij.
Ook als je op youtube kijkt en dan heb ik het niet over plaatmateriaal maar over gewoon hout van een aantal centimeters zie je dat de meesten als ze wat bewerkingen doen even de zaagtafel pakken.
Ook voor met maken van pennen en afkorten en dat soort zaken zie je meestal met de zaagtafel en niet met een invalzaag.
Zeker als je eentje hebt waar je ook een frees onder kan hangen dan maak je allerlei meubilair, dressoirs, kasten enz.
Heeft het misschien te maken met het feit dat er al veel langer zaagtafels dan invalzagen op de markt zijn?
Ook als je bij houthandels koopt zie je ze nooit het hout met de invalzaag op maat maken maar altijd op een zaagtafel.
Misschien ken jij houthandels die hout zagen met een invalzaag maar ik niet.
Ook bij bedrijven in de houtverwerking zie je wel zaagtafels, formaatzagen, lintzagen en andere machines maar je ziet ze nooit werken met een invalzaag
Hier op het forum zijn zat mensen met een Felder, een Hammer, Martin, Altendorf enz maar eigenlijk zijn ze gek dat ze duizenden euro's uit geven want als ik het moet geloven kunnen ze beter een invalzaag kopen, dat scheelt ze een heleboel geld.
Dus ik vraag me af waarom er hier toch wel wat mensen de voorkeur geven aan een invalzaag terwijl ik in de praktijk dat minder tegenkom?
 
Laatst bewerkt:

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Je hebt idd een punt Willem ..

Maar voor iemand met niet zoveel plek ( zoals ik hi ) vind ik de invalzaag toch superhandig .
Ook al je eens iets bij familie of vrienden moet zagen of op de plaats waar je aan het werken bent ..
Zeker als je platen van 2m50 op 1m25 moet zagen ..is dat toch handig en veiliger . En zeker op je ééntje ..
Dan op een kleinere zaagtafel ( DW745 bijvoorbeeld . en ook de beperking meestal in breedte )
Moest ik de plek en het geld hebben koop mij ook een combiné ...
Maar voor mij als eerder occasionele dhzer met hout is dat niet echt nodig .. zelf overkill ( heb nog andere hobbys met meer met electronica en radio techniek )
Soms laat ik ook het hout op maat zagen in de ( betere )dhz met een cnc opdeelzaag ..
Onlangs nog gedaan voor kastje voor mijn sortimo's . Ze geven gewoon al je maten in op de pc en zaag doet de rest ..
Koste geen euro meer en stukken waren perfect op maat .
Heb nu zelf ook en kleinere tafelzaag aangeschaft DWE7941 .. omdat ik dat handiger vind voor kleinere stukken .
Maar op verder te gaan op dit topic ..
Ik vind een decoupeerzaag echt geen must have voor alles mee te zagen en al zeker geen dure Mafell ( pas op zeker geen slechte machine net als de Festool Carvex 420 ) Al helemaal niet als je 99% van de tijd recht wil zeggen .. decoupeerzaag hier gebruik ik enkel voor als ik bochten moet zagen of klein uitsparingen ( dingen die niet lukken met cirkelzaag of tafelzaag )

dusja ik zou ook eerder voor invalzaag of tafelzaag gaan een dan evt een iets goedkopere decoupeerzaag ( voorbeeld bosch blauw of makita )
 
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Je hebt idd een punt Willem ..

Maar voor iemand met niet zoveel plek ( zoals ik hi ) vind ik de invalzaag toch superhandig .
Ook al je eens iets bij familie of vrienden moet zagne of op de plaats waar je aan het werken bent ..
Zeker als je platen van 2m50 op 1m25 moet zagen ..is dat toch handig en veiliger . En zeker op je ééntje ..
Dan op een kleinere zaagtafel ( DW745 bijvoorbeeld . en ook de beperking meestal in breedte )
Moest ik de plek en het geld hebben koop mij ook een combiné ...
Maar voor mij als eerder occasionele dhzer met hout is dat niet echt nodig .. zelf overkill ( heb nog andere hobbys met meer met electronica en radio techniek )
Soms laat ik ook het hout op maat zagen in dhz met een cnc opdeelzaag .. onlangs nog gedaan voor kastje voor mijn sortimo's .
Koste geen euro meer en stukken waren perfect op maat .
Heb nu zelf ook en kleinere tafelzaag aangeschaft DWE7941 .. omdat ik dat handiger vind voor kleinere stukken .
Maar op verder te gaan op dit topic ..
Ik vind een decoupeerzaag echt geen must have voor alles mee te zagen en al zeker geen dure Mafell ( pas op zeker geen slechte machine net als de Festool Carvex 420 ) Al helemaal niet als je 99% van de tijd recht wil zeggen .. decoupeerzaag hier gebruik ik enkel voor als ik bochten moet zagen of klein uitsparingen ( dingen die niet lukken met cirkelzaag of tafelzaag )

@Kitt; ik heb al eerder gepost dat het vooral ook ligt aan wat je ermee doet, veel plaatmateriaal of op locatie of de ruimte niet dan is een invalzaag prima maar om te stellen dat een invalzaal te prefereren is boven een zaagtafel vind ik wel heel makkelijk.
Ik laat plaatmateriaal voorzagen en werk meestal met massief hout vandaar mijn voorkeur.
Er zijn trouwens ook kleinere zaagtafels zoals Bosch en deWalt die je zo weer aan kant zet en waar je een frees in hangt, die deWalt weegt zo'n 30 kilo, die zet je zo onder je werkbank of in een kast.
 
Laatst bewerkt:

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
hehe daarom heb ik ook beide Willem :)
En ja ik zaag vooral veel plaat materiaal ..
En alle gekheid op een stokje .. één zaag voor alles dat bestaat niet :)
Handzaag , invalzaag , decoupeerzaag , afkortzaag , zaagtafel .. heb ik allemaal .. droom ergens nog ooit van een lintzaag :)
Maar inval vs decoupeerzaag ... dan zou ik toch zeker invalzaag kiezen .. daar ging dit topic over :)
Tezij de TS .. van plan is heel veel rondingen uit te zagen lol ..
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Ook als je bij houthandels koopt zie je ze nooit het hout met de invalzaag op maat maken maar altijd op een zaagtafel.
Misschien ken jij houthandels die hout zagen met een invalzaag maar ik niet.
Ook bij bedrijven in de houtverwerking zie je wel zaagtafels, formaatzagen, lintzagen en andere machines maar je ziet ze nooit werken met een invalzaag
Hier op het forum zijn zat mensen met een Felder, een Hammer, Martin, Altendorf enz maar eigenlijk zijn ze gek dat ze duizenden euro's uit geven want als ik het moet geloven kunnen ze beter een invalzaag kopen, dat scheelt ze een heleboel geld.
Dus ik vraag me af waarom er hier toch wel wat mensen de voorkeur geven aan een invalzaag terwijl ik in de praktijk dat minder tegenkom?

Hier ga je wel zeer kort door de bocht. Niemand zegt hier dat een invalzaag het enige en zaligmakende toestel is. Enkel dat het, wanneer je zowel plaatmateriaal als massief wil verzagen en dat zowel thuis als op verplaatsing, het meest veelzijdige is.
Natuurlijk zagen ze plaatmateriaal in een zagerij of professionele werkplaats niet met een invalzaag. Ik zaag daar mijn materiaal op een Altendorf, met een pneumatische platenlift. We zijn dan wel over andere budgetten en oppervlaktes bezig.

Nu mag jij me eens vertellen hoe makkelijk het werken is op een zaagtafeltje a la DeWalt 745/7941 of Bosch gts 10 xc om plaatmateriaal van 280x207cm (de standaard maat) te versnijden. Dat kan natuurlijk allemaal wel, met de nodige bijzet tafels, en mits je zaagtafel ergens buitenshuis te positioneren. Maar zo vlot als met een invalzaag zal het zeker niet gaan.
Je mag mij ook eens uitleggen hoe makkelijk het is om op diezelfde machines je eiken tafelblad van 40mm dik en 110x240cm af te korten of te schulpen. Wel, met een invalzaag is dat meteen gepiept!

Akkoord, als je enkel kleine dingetjes wil verzagen, dan is een zaagtafel misschien de betere optie. Maar het meest veelzijdige (onafhankelijk van formaat of locatie), dat is volgens mij nog steeds de invalzaag.

Het hangt er gewoon vanaf wat je van plan bent te doen (en waar).
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Eens met aantal van voorgaande beweringen. voor ieder budget een reeks machines. Als eigenaar van de genoemde bosch gebruik ik nog regelmatig een invalzaag....juist voor de grotere oppervlakten. Waarom dan zo'n mobiele zaagtafel? geen ruimte en budget over voor dergelijke grote platenzagen derhalve gekozen voor de combinatie invalzaag ( grote platen, deuren afkorten, werkbladen etc) en de zaagtafel voor repeterend, in ieder geval kleiner materiaal...
Persoonlijk denk ik dat we wel steeds een beetje verder off topic gaan. De vraag waarmee begonnen is raakt een beetje uit zicht...
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Niet kiezen tussen twee machines koop een goede mafell festool invalzaag nieuw
Er is qua decoupeerzaag een oud bewezen model festool 200 E , 18 jaar geleden heb ik er een gekocht en intensief beroepsmatig gebruikt totdat ik met wat lomp doen hem van de steiger schopte en daar kan ie dan weer niet tegen ! De machine is wat primitief maar uiterst precies en dat blijft ie .
Je kan hem nog nieuw kopen met de tekst van festoool "was goed is goed blijft goed " zelf heb ik een tweedehands gekocht voor 100 e en gewoon weer gaaaaaaann!
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Hier ga je wel zeer kort door de bocht. Niemand zegt hier dat een invalzaag het enige en zaligmakende toestel is. Enkel dat het, wanneer je zowel plaatmateriaal als massief wil verzagen en dat zowel thuis als op verplaatsing, het meest veelzijdige is.
Natuurlijk zagen ze plaatmateriaal in een zagerij of professionele werkplaats niet met een invalzaag. Ik zaag daar mijn materiaal op een Altendorf, met een pneumatische platenlift. We zijn dan wel over andere budgetten en oppervlaktes bezig.

Nu mag jij me eens vertellen hoe makkelijk het werken is op een zaagtafeltje a la DeWalt 745/7941 of Bosch gts 10 xc om plaatmateriaal van 280x207cm (de standaard maat) te versnijden. Dat kan natuurlijk allemaal wel, met de nodige bijzet tafels, en mits je zaagtafel ergens buitenshuis te positioneren. Maar zo vlot als met een invalzaag zal het zeker niet gaan.
Je mag mij ook eens uitleggen hoe makkelijk het is om op diezelfde machines je eiken tafelblad van 40mm dik en 110x240cm af te korten of te schulpen. Wel, met een invalzaag is dat meteen gepiept!

Akkoord, als je enkel kleine dingetjes wil verzagen, dan is een zaagtafel misschien de betere optie. Maar het meest veelzijdige (onafhankelijk van formaat of locatie), dat is volgens mij nog steeds de invalzaag.

Het hangt er gewoon vanaf wat je van plan bent te doen (en waar).

Ik liet me door je uitspraak dat de invalcirkelzaag het meest veelzijdig is verleiden tot deze discussie waar ik het niet mee eens ben.
Ik vond dat jij wat kort door de bocht ging door te zeggen dat een invalzaag veelzijdiger is.
Ik berichtte al op 23-12 dat als je veel plaatmateriaal doet dat een invalzaag een logische keuze is en net als je laatste zin dat het er vooral vanaf hangt wat je ermee wilt doen was dat ongeveer ook mijn bewoordingen in dat bericht.
Ik berichtte ook al eerder omdat ik meestal met massief hout werk ik de voorkeur geef aan een zaagtafel, platen laat ik voorzagen op maat.
Misschien heeft het ook wel te maken met (en nu zal ik wel van alle kanten commentaar krijgen) het feit dat ik gewoon plaatmateriaal niet zo mooi vind maar noodgedwongen in een aantal gevallen het wel praktisch vindt zoals in een keuken bijv.
Net zoals m'n kastenwand in de slaapkamer een aantal van die platen als schuifdeuren heeft maar ik vind het niet zoveel met hout te maken hebben.
Ik vind zelf dat een zaagtafel veelzijdiger is (als je er alles uit haalt)
Dat het afkorten van een heel tafelblad makkelijk is op die manier zoals jij doet dat zie ik wel.
Na het verlijmen ga ik geen tafel schulpen, ik heb voor het verlijmen m'n planken al op maat gemaakt maar ieder z'n manier.
Misschien verlijm jij eerst planken en maakt dan de tafel op maat terwijl ik de planken eerst op maat maak en dan verlijm.
Het is misschien dan ook wel logisch dat wat dat betreft onze werkwijze net andersom is, met een invalzaag werkt het handiger op die manier.
Ik heb zelf trouwens 2 cirkelzagen; een 800 w en een 1500 watt maar die zijn alleen voor de hele lange planken en niet om een tafel op maat te maken.
Misschien zou ik het 'ns andersom moeten proberen, wie weet bevalt dat wel?
Neemt niet weg dat een invalzaag een heel handige machine kan zijn.
Ik denk dat iemands voorkeur vooral te maken heeft met wat hij het meest gebruikt.
Ik ben meer iemand van kleine sierlijke meubels maken.
We zijn wel een beetje of topic geraakt zo trouwens, misschien beter om er een keer een topic aan te weiden.
Of misschien ook wel niet want ook dan zullen de meningen verdeelt zijn. :)
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Smaken blijven verschillen. Als je proffesioneel bezig bent ruimte hebt, dan heb je de hele mikmak. Ben je klein behuisd en of klein budget dan kan er heel veel met een invalszaag. Met een beetje diy zijn er hele leuke jigs te maken. Ik noem de mft tafel of een verticale platen zaag. Ik heb mijn festool ts55 een tijd onder een blad geschroefd en daar een tiental eiken tafelbladen op klein gezaagd. Wel even het juiste blad monteren. Je moet jezelf afvragen of de meerprijs van maffel ten opzichte van festool en andere het geld waard is? Ik ben uiterst tevreden metmijn festool machines. Ik zou je een invalszaag adviseren en een bovenfrees en dan een mft tafel te maken en de frees er in te integreren. Als frees adviseer ik de triton tra 001 voor onder de tafel. Wil je de frees uit de hand gebruiken neem dan een lichter model festool of1010 of iets gelijkwaardig. Er staan vele artikelen op ons forum over de mft tafel en de triton tra 001.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
De mafell/bosch geleiderail lijkt me veel makkelijker te koppelen, bij de makita/festool rail zijn makkelijk zelf parallel aanslagen te maken of te kopen, wat de invalzaag ook geschikt maakt voor seriematig zagen van niet te kleine of te grote stukken. https://www.youtube.com/watch?v=MBBozODQQy8

Voor mafell hebben ze ook wat in elkaar geknutselt om seriematig te zagen, zag ik net. https://www.youtube.com/watch?v=7bxbu-NVhzc


T'is inderdaad maar net wat je ermee wilt doen. Als de invalzaag m'n enige machine zou zijn zou ik er zeker een parallelgeleider bij kopen, voor het schulpen van balken ed.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik zou in geen geval de tafelzaag willen ruilen voor de invalzaag? Ik heb zelfs geen invalzaag hoewel ik toch behoorlijk wat werkstukken maak. En eigenlijk mis ik ze zelfs niet. Het zou een enkele keer (edat is een par keer op een jaar) zijn dat ik een grote plaat moet zagen, of een deur afkorten. Maar daar zijn telkens andere oplossingen voor; Ik heb wel een zware cirkelzaag voor bijvoorbeeld platen boolhout op te delen.
Ik begrijp niet hoe te nauwkeurig en vooral veilig kleine onderdelen kan zagen met een invalzaag.
Als je machinaal wil gaan houtbewerken moet je er rekening mee houden dat het een dure hobby wordt. Er is niet gewoon één relatief goedkope machine die al het werk kan.
Heb je niet veel ruimte, dan kan een invalzaag zeker een oplossing zijn maar dan in combinatie met bijvoorbeeld het CMS van Festool. Dan kan je veilig en comfortabel werken, alleen, het begint serieus centen te kosten.
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Als je ook plaatst en dus op locatie moet werken dan is die invalzaag toch wel redelijk onmisbaar. Kan ook nog een argument zijn, wij kunnen hierdoor echt niet zonder nl.
 

edozat1

Actieve deelnemer
2 jun 2015
39
1
Utrecht
De mafell/bosch geleiderail lijkt me veel makkelijker te koppelen, bij de makita/festool rail zijn makkelijk zelf parallel aanslagen te maken of te kopen, wat de invalzaag ook geschikt maakt voor seriematig zagen van niet te kleine of te grote stukken. https://www.youtube.com/watch?v=MBBozODQQy8

Weet niet zeker of het hier op zijn plaats is, want het gaat wel off-topic, maar aangezien het filmpje hier wordt gepost, stel ik de vraag toch maar hier.

Zowel aan het begin van het filmpje als vanaf ongeveer 8:00 legt hij het deel van het werkstuk dat hij gebruikt/overhoudt (dus het niet-afvalstuk) aan de rechterkant van de zaag en dus niet onder de rail. Dus als je dat aftekent, moet je rekening houden met de zaagdikte. In zijn geval 2,2 mm als ik me niet vergis, dus vrij lastig. Het zijn smalle planken/balken die hij zaagt, dus de reden is waarschijnlijk dat je op die manier meer steun hebt voor de rail. Maar normaal gesproken doe je het toch andersom en leg je het over te houden deel onder de rail, waardoor je de rail tegen de aftekenlijn aan kan leggen? Als dat klopt, wat doe dan je als je een dunne strip wil zagen. Je hebt dan geen ruimte om de rail op te leggen. Je kan dan er dan een hulpstuk onder leggen, maar dan klem je de rail op het hulpstuk, niet op het werkstuk.

Ik vrees dat dit een gevalletje "oja, natuurlijk, wat dom" is, maar ik kan me niet bedenken wat handig is.
 

Beiredelarue

Actieve deelnemer
23 mrt 2015
58
2
Schiplaken, België
Wederom bedankt voor de vele reacties!

Als ik de 'klussen' die ik wil doen goed overweeg moet ik (liefst zo precies mogelijk) kunnen schulpen en afkorten van diverse maten.
Daarmee dat ik initieel de P1CC op het lijstje had gezet. Die leek voor beiden wel geschikt door zijn precisie.

Door alle reacties is mijn gedacht nu wel wat bijgeschaafd... Ik heb besloten om te gaan voor een invalzaag, gecombineerd met een afkortzaag.

De reden waarom ik geen tafelzaag in optie neem is door het plaatsgebrek. Als je plaatmateriaal wil zagen heb je toch al een uit de kluiten gewassen machine nodig. Ik ben ook niet van plan seriewerk te doen, dus volgens mij kom ik al een eind met de invalzaag + afkortzaag. De rest doe ik wel op de gold old fashion manier, met een hamer en wat beitels.

Mijn keuze is toch gevallen op de Mafell mt55. Met de 80 & 160 cm geleiderail kan ik alle groottes aan die ik voorzie. Plus in het maxi pakket zit de parallelgeleider en invalpositie hulpstuk bij. Als ik deze naast de Bosch versie zet kom ik op een verschil van 140 euro.
Als afkortzaag zou ik dan voor de Bosch GCM 8SJL gaan met het GTA 2600 onderstel. Na wat forumberichten de hebben gelezen lijken de zagen van de GCM serie toch waar voor je geld...

Mijn totaalprijs komt dan op 1260 euro, een "beetje" boven budget, maar volgens mij heb ik dan een goede "all-round" set, aangevuld met met zaag, hamer en beitels :) waarvan ik binnen een aantal jaar niet het gevoel bij krijg van 'had ik nou toch maar voor iets betere kwaliteit gegaan'.

grts
bArt
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Wederom bedankt voor de vele reacties!

Als ik de 'klussen' die ik wil doen goed overweeg moet ik (liefst zo precies mogelijk) kunnen schulpen en afkorten van diverse maten.
Daarmee dat ik initieel de P1CC op het lijstje had gezet. Die leek voor beiden wel geschikt door zijn precisie.

Door alle reacties is mijn gedacht nu wel wat bijgeschaafd... Ik heb besloten om te gaan voor een invalzaag, gecombineerd met een afkortzaag.

De reden waarom ik geen tafelzaag in optie neem is door het plaatsgebrek. Als je plaatmateriaal wil zagen heb je toch al een uit de kluiten gewassen machine nodig. Ik ben ook niet van plan seriewerk te doen, dus volgens mij kom ik al een eind met de invalzaag + afkortzaag. De rest doe ik wel op de gold old fashion manier, met een hamer en wat beitels.

Mijn keuze is toch gevallen op de Mafell mt55. Met de 80 & 160 cm geleiderail kan ik alle groottes aan die ik voorzie. Plus in het maxi pakket zit de parallelgeleider en invalpositie hulpstuk bij. Als ik deze naast de Bosch versie zet kom ik op een verschil van 140 euro.
Als afkortzaag zou ik dan voor de Bosch GCM 8SJL gaan met het GTA 2600 onderstel. Na wat forumberichten de hebben gelezen lijken de zagen van de GCM serie toch waar voor je geld...

Mijn totaalprijs komt dan op 1260 euro, een "beetje" boven budget, maar volgens mij heb ik dan een goede "all-round" set, aangevuld met met zaag, hamer en beitels :) waarvan ik binnen een aantal jaar niet het gevoel bij krijg van 'had ik nou toch maar voor iets betere kwaliteit gegaan'.

grts
bArt
Eerlijk gezegd zou ik dan kiezen voor de Festool CMS T55. Kost evenveel als de Bosch en Mafell.
Dan heb je en een invalzaag, een kleine zaagtafel en een afkortzaag(tafel), enkel geen liniaal.
Bovendien heb je een mooie basis waar je naar behoefte mee kan uitbreiden.
 

Beiredelarue

Actieve deelnemer
23 mrt 2015
58
2
Schiplaken, België
Eerlijk gezegd zou ik dan kiezen voor de Festool CMS T55. Kost evenveel als de Bosch en Mafell.
Dan heb je en een invalzaag, een kleine zaagtafel en een afkortzaag(tafel), enkel geen liniaal.
Bovendien heb je een mooie basis waar je naar behoefte mee kan uitbreiden.

Hi Mathieu. Ziet er idd interessant uit maar mooi haaks afkorten van een balk van 2m, hoe pak je dat dan aan met deze tafel? Lijkt me niet echt handig niet?
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Weet niet zeker of het hier op zijn plaats is, want het gaat wel off-topic, maar aangezien het filmpje hier wordt gepost, stel ik de vraag toch maar hier.

Zowel aan het begin van het filmpje als vanaf ongeveer 8:00 legt hij het deel van het werkstuk dat hij gebruikt/overhoudt (dus het niet-afvalstuk) aan de rechterkant van de zaag en dus niet onder de rail. Dus als je dat aftekent, moet je rekening houden met de zaagdikte. In zijn geval 2,2 mm als ik me niet vergis, dus vrij lastig. Het zijn smalle planken/balken die hij zaagt, dus de reden is waarschijnlijk dat je op die manier meer steun hebt voor de rail. Maar normaal gesproken doe je het toch andersom en leg je het over te houden deel onder de rail, waardoor je de rail tegen de aftekenlijn aan kan leggen? Als dat klopt, wat doe dan je als je een dunne strip wil zagen. Je hebt dan geen ruimte om de rail op te leggen. Je kan dan er dan een hulpstuk onder leggen, maar dan klem je de rail op het hulpstuk, niet op het werkstuk.

Ik vrees dat dit een gevalletje "oja, natuurlijk, wat dom" is, maar ik kan me niet bedenken wat handig is.

Klopt, is wel wat offtopic, maar ook weer niet, het gaat wel inhoudelijk over de functionaliteit van invalzagen. Voor het zagen van smalle delen is een invalzaag gewoon niet zo handig, wat wel kan is eerst een rechte kant zagen met de geleide rail en dan de parallelgeleider aan de zaag koppelen en dan de smalle stroken zagen.


Dit zullen er ook genoeg niet met me eens zijn, maar bij een combi afkortzaag/invalzaag koos ik deze, of een zelfde model van een ander merk:http://www.makita.nl/zaagmachine/afkort-tafelzaag/lh1040f-230-v-afkort-tafelzaag-260-mm/
De smalle stukken schulpen en afkorten kan dan op het tafel/afkortzaagje en de grotere delen met de invalzaag.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.