welk pcprogramma?

Loki

Actieve deelnemer
13 okt 2009
34
0
Groningen
Ik werk nu zo'n 3 jaar met SketchUp en bevalt me erg goed. Makkelijk te leren en gebruiken. In combinatie met een render plugin kun je er mooie tekeningen mee maken. Ik heb al meerderen geprobeerd en Twilight renderer for SketchUp werkt het prettigst vind ik. Met renders maken ben ik geen pro, maar het is zo wel een stuk netter.

Hier mijn laatste werk... een salontafel die ik binnenkort voor me zelf ga maken.

Attached files
 

MRTN

Nieuw lid
2 sep 2010
21
0
Ik maak veel gebruik van Solidworks. Op mijn werk heb ik hier al de nodige ervaring mee, en thuis heb ik dan een "minder legale" versie. Je kan mooi elk onderdeel in 3D ontwerpen, uiteindelijk de hele samenstelling samenvoegen en controleren of het klopt. Uiteindelijk maak ik dan 2D tekeningen van elk los onderdeel waarbij je eigenlijk niets meer fout kan doen kwa het bematen.
 

tantetruus

Actieve deelnemer
16 aug 2010
72
0
jokke zei:
Ik gebruik autocad 2010. Vooral omdat het omzetbaar is in het programma van de CNC-machine. De mogelijkheden zijn eindeloos! :cool:

Moet je die natuurlijk wel even hebben...

Zijn er ook cnc's in nederland waar je met je tekeningen naartoe kan gaan en het daar kan laten uitvoeren?
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
tantetruus zei:
jokke zei:
Ik gebruik autocad 2010. Vooral omdat het omzetbaar is in het programma van de CNC-machine. De mogelijkheden zijn eindeloos! :cool:

Moet je die natuurlijk wel even hebben...

Zijn er ook cnc's in nederland waar je met je tekeningen naartoe kan gaan en het daar kan laten uitvoeren?

Als leerkracht houtbewerking gebruik ik de machine in onze school. Programeren doe ik thuis. Zonder die mogelijkheid zou het handwerk worden. Ik vrees dat de prijs die je betaald om het te laten programeren en frezen om van omver te vallen is...
 

tuoh

Oud hout
tantetruus zei:
Zijn er ook cnc's in nederland waar je met je tekeningen naartoe kan gaan en het daar kan laten uitvoeren?

Normaal gezien is elk bedrijf dat (cnc) machines heeft steeds op zoek naar werk voor die tuigen, het probleem ligt bij het prijskaartje dat er aan hangt, zeker als het maar een éénmalige opdracht is.
Zeker bij kleinere bedrijven zijn deze machines niet voltijds aan het werk en is er steeds ruimte om er kleine werkjes tussen te nemen.

De aankoop en afschrijving van dergelijke machines loopt aardig in de papieren, om van slijp- en andere kostenposten nog maar te zwijgen. De prijs voor eenmalig freeswerk valt dan ook tegen.
Om u een idee te geven, op een middelgrote cnc machine kost een effectieve minuut freeswerk u als klant 8€, zonder de stel- en programmeerkosten te rekenen :eek:
Bij bewerkelijke freesopdrachten tikt dat bedrag aardig aan, als je dan geen achterdeurtje kent kost je dat een rib uit je lijf.

Bijna elke CNC machine kan met een .dxf bestand uit de voeten, de software op de machine maakt bij het invoeren van de tekening alle benodigde code aan.


Mvg,

André
 

tantetruus

Actieve deelnemer
16 aug 2010
72
0
ik vraag me af of een dfx ook werkt bij 3d..

Maar goed, ik zou als ik zoiets zou laten doen uiteraard geen eenmalige stukken laten
maken maar een kleine serie.
Het mooiste zou zijn om een voorbeeld met de hand te maken, dat in te laten lezen en dit
dan in een kleine serie te laten "cncen"
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
ik ben een beetje ijverig geweest met het uitzoeken van wat sketchup kan. ik ben een beetje doorgeslagen en heb een instructiefilmpje gemaakt voor zwaluwstaarten. beetje knullig maar best geinig geworden:
[MEDIA=youtube]QYblay8SV2A[/MEDIA]

verder ben helemaal tevreden met die besteklijst plugin van sketchup ...
1. gewoon model maken (wel alle componenten netjes een naam geven)
2. plugin draaien (als die goed is ingesteld dan heb je daar geen omkijken meer naar)
en ... besteklijst ... het zaagplan komt er ook uit rollen en is ook erg handig om te zien. maar die is wat minder uitgebreid in te stellen dus je kan niet goed vertellen wat je massieve hout dimenties zijn maar voor plaatmateriaal werkt het erg goed.

ik vind het nu echt een aanrader :)

zie bijlage voor de besteklijst en zaagplan van dat kleine lade kastje van een aantal posts geleden (http://www.woodworking.nl/download/file.php?id=3157).

:ugeek:

Attached files kastje mini 1 besteklijst.pdf (11.5 KB) zplan p1.pdf (18.1 KB) zplan p2.pdf (27.5 KB) zplan p3.pdf (27.9 KB) zplan p4.pdf (18.8 KB)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.