welk pcprogramma?

A

Anonymous

Guest
sketchup voor het ontwerp en Vectorworks voor de technische uitwerking.
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Sketchup gebruik ik ook, is wel een goed programma.
Maar Vectorworks heb ik no nooit van gehoord, kan ik ook wel eens proberen.

Groeten Rudolf.
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Ik gebruik autocad 2010. Vooral omdat het omzetbaar is in het programma van de CNC-machine. De mogelijkheden zijn eindeloos! :cool:
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
Rudolf zei:
Maar Vectorworks heb ik no nooit van gehoord, kan ik ook wel eens proberen.

Groeten Rudolf.

De prijs ervan al eens gezien?
En die van autocad? :eek:

Dit zijn geweldige en onmisbare programma's voor professionals, maar voor hobbyisten en eenmanszaken zwaar "overkill" (zowel in mogelijkheden, in leertraject als in aanschafprijs)
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Of dit alleen geldig is voor belgië weet ik niet. Ik ben inderdaad leerkracht maar ik heb hierover niks moeten bewijzen hoor. En in het ergste geval, iedereen kent toch wel een student die dit voor jou wil aanschaffen?
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Voor de ontwerpen gebruik ik sketchup. Er zijn echter nog meer interessante programma's te vinden. Bv cutlist plus van bridgewood design (http://cutlistplus.com/.In dit programma kan je een lijst van bv de losse panelen van een kast die je wil maken ingeven, en het programma laat dan een layout zien hoe deze panelen het meest optimaal uit een grote plaat gezaagd kunnen worden. Er is zelfs een plugin voor sketchup te downloaden die deze programma's combineert. Dus kast sketchen, geheel selecteren, plugin gebruiken, en uit cutlistplus rolt het gehele zaagschema. Dit geldt wel alleen maar voor de betaalversie van cutlist.

Hierbij nog een site met een hele hoop software voor houtwormen: http://www.rickswoodshopcreations.com/Links/links_3.htm


Ed
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Tja, iedereen doet of laat waar hij zich goed bij voelt... Ik denk dat we in het dagelijks leven wel meer dingen doen, meestal zonder het te weten, die gewetensvragen oproepen.
Maar op die manier een programma aankopen vind ik geen probleem. De versie is volledig legaal en is het dan niet aan hun om beter te controleren of je student of docent bent?
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
Als particulier zo ik (nog) niet zo bang zijn.
Als bedrijf zou ik toch voorzichtiger zijn, de pakkans is nog niet zo hoog, maar de boetes al wel.
Zie http://www.bsaonline.nl/

Aan de andere kant: als leraar of student zijn de software pakketten waar jokke het over heeft een geweldige kans.
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Ik gebruik ouderwets potlood en papier. Nu zijn er hier niet verschrikkelijk moeilijke projecten, hoewel het prieel behoorlijk lastig was. Bij mij werkt het zo: Schetsje maken hoe het er uit moet zien en dan maar werken.
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
ik heb op school kennis gemaakt met Ironcad. dit is een erg prettig programma. het werkt vanuit het principe dat iets massief is en dat je daar materiaal uithaalt. iets wat een houtbewerker ook doet.
je tekent het hele meubel/ding in een 3d model en daarna maak je er met het grootste gemak zeer profi 2d tekeningen van die elke meubelmaker kan lezen. het is echt voor ontwerptekeningen bedoeld en zit wat mij betreft tussen sketchup en Autocad in

één nadeel.... erg duur. zo duur dat ze het niet eens op hun site zetten. nog een nadeel... erg lastig te vinden in het onofficiële circuit. niet populair genoeg denk ik.

om die reden heb ik weer sketchup opgepakt ... en ik moet zeggen. als je er gedisciplineerd mee omgaat is het een heerlijk programma. erg handig om exploded views te maken en elk aangezicht. als je de gratis versie gebruikt dan is het helaas niet mogelijk om meerdere aangezichten op 1 pagina te krijgen. Ik moet alleen nog vinden hoe ik de lijnen die achter een oppervlak zit in een stippelijn kan laten weergeven.
Wat heerlijk werkt is dat je makkelijk het model kan veranderen in afmeting. dus als een tafel 10 cm moet worden ingekort dan is dat heel makkelijk te realiseren zonder alles opnieuw te tekenen.

sketchup heeft een grote groep fans .. dus kennis hierover zeer makkelijk online te vinden.

Ik heb deze tekening (zie bijlage) gemaakt in een avondje of 2. Ik heb daarin aantal maten over het hoofd gezien maar die kan ik dus altijd nog uit mijn sketchup model opmeten als dat moet (laptopje mee naar de werkplaats dus)

mijn advies is dan ook om je tanden te zetten in sketchup.

Attached files kastje mini 1.skp.pdf (909.3 KB)
 

sjeep

Actieve deelnemer
7 aug 2010
118
0
mijn programma's;:

-sketchup voor een mooie 3D afbeelding.
-Cadkey en KeyCreator voor de werktekeningen.
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
wat mij opvalt met sketchup dat je niet even snel het onder de knie heb, mag toch wel zeggen dat ik vrij snel dingen oppak qua software maar sketchup ik krijg nog geen fatsoenlijk vierkantje er uit laat staan, simpel kastje.

of ik doe iets verkeert en dan zal ook wel zijn maar toch


hans
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
Hansalmere zei:
wat mij opvalt met sketchup dat je niet even snel het onder de knie heb, mag toch wel zeggen dat ik vrij snel dingen oppak qua software maar sketchup ik krijg nog geen fatsoenlijk vierkantje er uit laat staan, simpel kastje.

of ik doe iets verkeert en dan zal ook wel zijn maar toch
Ik denk niet dat je iets verkeerd doet. Ik ben het met je eens dat ook sketchup moet leren gebruiken. maar omdat het zo veel gebruikt wordt (ook door houtbewerkers) zijn er veel uitleggen beschikbaar op internet.
verder heb ik gemerkt dat ik sketchup veel sneller onder de knie had dan ironcad.

Een boek werkt niet voor mij tenzij ik bepaalde functies tot in detail wil weten (naslag).

En ik heb ook gesmokkeld door een set van instructie filmpjes speciaal voor het ontwerpen van meubels te bekijken. die gaven mij de juiste tips en inzicht die ik nodig had om het kleine kastje te maken. Die instructie filmpjes zijn niet gratis tenzij je ze ergens kan "vinden" (en ik kon ze gelukkig vinden).

maar als je google't op "sketchup for woodworkers" dan vind je al een heleboel goeie tips.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.