Kantenlijmer Bi-Matic

ThierryV

Actieve deelnemer
14 feb 2014
49
1
Ooike, Belgïe
Beste,

Iemand ervaring met het merk Bi-Matic voor kantenlijmers? Het is een Italiaans merk. Ik heb er tweedehands één op het oog.
Zoniet graag jullie inzichten in andere merken? WAt zijn de gekende merken hun voor- en nadelen?
Danku

grt,

Thierry
 

tuoh

Oud hout
Kantverlijmers van Bi-Matic horen zowat bij het middenveld, de meeste types doen meestal onopvallend hun werk. Praktisch alle modellen lijmen tot 3mm pvc banden maar de afwerk vraagt soms nog wat manuele nazorg, lijmresten verwijderen, nog eens met een scherpe beitel over de lijmnaad lopen om een fijn randje uitgeharde lijm te verwijderen, etc. Perfect werk is het niet, maar het kan er zeker mee door. Zeker voor hun prijs leveren ze wel waar voor hun geld.
Kantverlijmers zijn wel machines die veel aandacht vragen van hun gebruiker, en "even een bandje plakken" is er ook niet bij:p Alleen al het onderhoud van de lijmbak is een serieuze job, die moet regelmatig gereinigd worden, inclusief de omgeving ervan, aandrukrollen lijmvrij houden, lijbanen reinigen, freesgroepen proper houden (opgedroogde lijmresten) etc... Geen enkel merk ontsnapt aan deze klussen, het is eigen aan dit type machines.

De topmerken zijn Ott, Homag en Brandt, Biesse, en Stefani (SCM group) Waarbij in dit rijtje de Homag's absolute top zijn. Te vermijden merk: Holzer, ziet er indrukwekkend uit maar is qua toegepaste techniek speelgoed.

Van Bi-Matic zit er een verdeler/invoerder in Waregem, Rogiers-VanPoucke.
 

ThierryV

Actieve deelnemer
14 feb 2014
49
1
Ooike, Belgïe
Hey tuoh,

Bedankt voor in de info. Dit is goed om te weten. Wat denk jij van onderstaande dilemma?

grt,

Hey Snakerpg,

Daar kan ik je helaas niet mee helpen.

Ik zit zelf ook met volgend dilemma. Vanaf maart zal ik voltijds interieurschrijnwerker zijn (tot op heden bijberoep en verholpen met handgereedschap en houthandel die schaaft en kanten lijmt). Nu zou ik in eerste instantie willen investeren in paneelzaag, toppie, kantenlijmmer en afzuiginstallatie. Dit lijkt mij interessant omdat in het begin de meeste van mijn opdrachten uit plaatmateriaal zullen bestaan en om flexibel te kunnen zijn, had ik graag geïnvesteerd in een kantenlijmer.
Nu heb ik al gehoord van collega schrijnwerker om dit niet te doen en beter te investeren in betere paneelzaag en toppie en kanten laten lijmen door houthandel. Ik heb daar mijn twijfels over omdat je dan sterk afhankelijk bent van de houthandel en dat soms kan duren alvorens je u gerief moogt ontvangen.`

Indien ik zou beslissen om niet te investeren in kantenlijmer, zou ik investeren in Vlak-, vandiktebank en lintzaag om massief te kunnen bewerken. Hetgeen in het begin niet zo veel zal zijn.

Heb jij momenteel al een kantenlijmer?

grt,
 

tuoh

Oud hout
Beste,

Wij zijn van plan om in de nabije toekomst een kantenlijmer te kopen.

Welke zou de betere keuze zijn volgens jullie?

http://www.scmgroup.nl/nl/scm_olimpic_k360

http://www.rogiers.be/nl/producten/nieuwe_machines/136

http://www.biesse.com/my/biesse_products/akron/akron_1300


Geen idee welke de beste zou zijn...

Dat is een makkelijke vraag in dit geval:p Biesse op 1, de SCM op 2 en op 3 de Bi-Matic. Dit zal dan ook de rangschikking zijn op aankoopprijs, van hoog naar lager:D
Als jullie van plan zijn om een kantverlijmer aan te schaffen kan ik maar één goede raad geven, neem je tijd om te beslissen. Het is een hele investering en eens je het ding in huis hebt moet je er alle dagen mee aan de slag, elke detail telt dan.
Zet eerst al je eisen en verwachtingen eens op papier, wat wil je ermee doen? welke materialen verwerk je meestal? Massieve latten aanlijmen? Veeleer hpl of melamine? Stap daarna naar de dealers met staaltjes van jullie af te plakken materialen en laat die bij de dealer door de machine gaan. Zo krijg je een realistisch beeld van wat de machine er mee doet. Elke dealer in deze materie staat daar voor open; als ie zelf dat type niet staan heeft maakt hij wel een afspraak bij één van zijn klanten om daar eens te gaan testen.

Het is ook niet zo dat je in dit gamma steevast voor de duurste machine moet gaan, die keuze hangt gewoon af van wat je van de machine wil. Voor gewoon verlijmwerk met pvc bandjes kan het zijn dat je tussen de hier aangehaalde machines nauwelijks verschil gaat opmerken. Er is wel degelijk (groot) kwaliteitsverschil tussen de machines maar dat zie je niet dadelijk, dat ga je wel snel zien bij het in- en verstellen van de machines, aan de toegepaste technologie van de frees en schraapgroepen, de constructie van de lijmbak, het al dan niet makkelijk onderhouden en wisselen van frezen en dergelijke, etc.... Kortom bij het dag dagelijkse werk gaan de kwaliteitsverschillen zeer sterk naar voor komen. Maar als je bijvoorbeeld een machine nodig hebt om dag in dag uit dezelfde bandjes te verlijmen dan valt dat allemaal nogal mee. Daarom ook het belang van de machine vooraf te testen.

De meeste merken bieden hun machines aan in tal van mogelijke configuratie's, er is keuze uit freesgroepen, type lijmen (smelt of PU) schraap- en poliergroepen, magazijnen voor de bandjes, mogelijkheid om (dikke) massieve latten te lijmen, etc... Een auto kopen met al zijn optie's is er niks bij:p Daarom ook dat je als koper zeer goed moet weten wat je ermee wil gaan doen, en daarom dus dat wenslijstje dat je best op vooraf maakt.
 

tuoh

Oud hout
Hey tuoh,

Bedankt voor in de info. Dit is goed om te weten. Wat denk jij van onderstaande dilemma?

grt,

Hey Snakerpg,

Daar kan ik je helaas niet mee helpen.

Ik zit zelf ook met volgend dilemma. Vanaf maart zal ik voltijds interieurschrijnwerker zijn (tot op heden bijberoep en verholpen met handgereedschap en houthandel die schaaft en kanten lijmt). Nu zou ik in eerste instantie willen investeren in paneelzaag, toppie, kantenlijmmer en afzuiginstallatie. Dit lijkt mij interessant omdat in het begin de meeste van mijn opdrachten uit plaatmateriaal zullen bestaan en om flexibel te kunnen zijn, had ik graag geïnvesteerd in een kantenlijmer.
Nu heb ik al gehoord van collega schrijnwerker om dit niet te doen en beter te investeren in betere paneelzaag en toppie en kanten laten lijmen door houthandel. Ik heb daar mijn twijfels over omdat je dan sterk afhankelijk bent van de houthandel en dat soms kan duren alvorens je u gerief moogt ontvangen.`

Indien ik zou beslissen om niet te investeren in kantenlijmer, zou ik investeren in Vlak-, vandiktebank en lintzaag om massief te kunnen bewerken. Hetgeen in het begin niet zo veel zal zijn.

Heb jij momenteel al een kantenlijmer?

grt,

Er zijn twee werkwijzen mogelijk, het eerste vraagt nauwelijks investeringen en ruimte, de tweede optie vraagt het allebei.

optie 1: geef al je zaag-, cnc-, en plakwerk uit aan een derde (houthandel) en plaats zelf een (kleinere) paneelzaagmachine voor de kleine klusjes. Het voordeel is dat het zaag, boor, en plakwerk (praktisch altijd) gebeurt met topmachines in het gamma, daar kan je als kleine zelfstandige nooit tegenop. Een nadeel kan inderdaad de minder flexibele manier van werken zijn, maar meestal kloppen de afgesproken levertermijnen wel, zoniet dan zoek je een andere leverancier, er zijn er tegenwoordig al aardig wat. Op deze manier werken vraagt van jou wel een degelijke voorbereiding, (uitekenen) van het project, dat ook grondig moet besproken zijn met de opdrachtgever, immers op het laatste nippertje de boel gaan omgooien gaat hier niet zo maar. Dit laatste hangt deels ook af van de graad van samenwerking met de houthandel, is er een goede band met de firma kan al er al eens iets meer;)
Ik heb jaren op deze manier gewerkt, en dat beviel prima.

optie 2: we doen alles zelf:p Zeer verleidelijk om hier voor te opteren, maar de investeringen zijn (zeer)groot, kiezen voor goedkopere machines gaat in dit segment automatisch ook inhouden dat je kiest voor minder kwaliteit en een mindere afwerkingsgraad. Anders dan bij het massief hout bewerken waar de vakman sowieso het verschil maakt en niet zozeer de machine is het bij de meubelplaatbewerking toch enigszins anders. Hier word het verschil meer gemaakt door de machines en minder door de man. Hier geld letterlijk, hoe duurder de machine hoe beter het eindresultaat, dit lijkt een beetje in tegenspraak met wat ik hier boven aangaf, maar het klopt wel. Zowel die goedkope als de dure machine lijmen een pvc band tegen een plaat, maar dan begint het, bij dure neem je de plaat uit de machine en klaar, bij de goedkope komt de plaat uit de machine en kan je manueel nog eens aan de slag, lijmresten verwijderen, lijmnaad nog eens overlopen met een scherpe beitel, etc.. Dat vreet kostbare tijd hé, en zo komt die goedkopere machine na een poos toch wel duur uit. Meubelwerk vraagt ook om veel m2 ruimte, veel meer dan bij massief houtbewerken, een paneelzaag, kantverlijlmer, cnc, montagetafels, pers, etc... Ook niet onbelangrijk, zeker dure machines moeten draaien hé, liever 20u per dag dan 1,5u . Daarom ook dat er tegenwoordig zoveel aanbod is om machinewerk voor derden te doen, die dure spullen moeten opbrengen anders worden die een steen om de hals. Als eens kijkt naar de leasingprijzen van die dingen:rolleyes: Dat moet wel opgebracht worden.
Het is ook veel beter om al deze bewerkingen ineens door één firma te laten doen, anders blijf je op en neer rijden met de stukken plaat, dat kost tijd en je loopt een hoger risico op beschadigingen onderweg.

Er zou ook nog een derde optie kunnen, start met optie 1, maar schaf je al een goede paneelzaag aan, of een combinatie van zaag en topie, en na een tijd krijg je zicht op hoe de klussen evolueren en kan je eens gaan rondzien naar een goede kantverlijmer. Als ik een kantverlijmer zou kopen MOEST er een voorfreesinrichting op zitten, dit is in feite een topie ingebouwd in de verlijmer en deze staat voor de lijmrol. De bedoeling is om met een strijkfrees de platen voor te frezen zodat er twee scherpe randen zijn, of er word een frees met onder en boven een facetkant opgeplaatst om bij MDF deuren de zijkanten glad te frezen en de randen te breken, verder word aan de plaat niks gedaan, tenzij er achteraan nog schuurbanden zitten die de gefreesde vlakken nog eens naschuren, dan zijn de platen klaar voor het spuithok. De duurdere kantverlijmer kunnen meer dan alleen een bandje aanlijmen:p Hoe meer je ermee kan hoe meer de machine draait en dat is (tijd)winst.

Ik zou een en ander nog eens goed overdenken alvorens beslissingen te nemen omdat het een ingrijpende beslissing gaat wezen.

In elk geval veel succes gewenst.
 
Laatst bewerkt:

Kris75

Actieve deelnemer
21 okt 2012
72
41
******
...

Ik zit zelf ook met volgend dilemma. Vanaf maart zal ik voltijds interieurschrijnwerker zijn (tot op heden bijberoep en verholpen met handgereedschap en houthandel die schaaft en kanten lijmt). Nu zou ik in eerste instantie willen investeren in paneelzaag, toppie, kantenlijmmer en afzuiginstallatie. Dit lijkt mij interessant omdat in het begin de meeste van mijn opdrachten uit plaatmateriaal zullen bestaan en om flexibel te kunnen zijn, had ik graag geïnvesteerd in een kantenlijmer.
Nu heb ik al gehoord van collega schrijnwerker om dit niet te doen en beter te investeren in betere paneelzaag en toppie en kanten laten lijmen door houthandel. Ik heb daar mijn twijfels over omdat je dan sterk afhankelijk bent van de houthandel en dat soms kan duren alvorens je u gerief moogt ontvangen.`

Indien ik zou beslissen om niet te investeren in kantenlijmer, zou ik investeren in Vlak-, vandiktebank en lintzaag om massief te kunnen bewerken. Hetgeen in het begin niet zo veel zal zijn.

Heb jij momenteel al een kantenlijmer?

grt,

Dat is idd een dilemma.
Wij hebben enkele maanden terug ook de beslissing genomen om een jonge gebruikte kantenlijmer voor de abs bandjes aan te kopen, gewoon om de reden dat het werk uitbesteden ook geen oplossing is.
Je ben dan verplicht om je platen ook te laten zagen (daar sta je dan met je paneelzaag) en uiteraard dien je dan je maat/stuklijst op te geven maak je hier een fout (bv bij 1 of meerder panelen vergeet je een kant af te plakken of je geeft een paneel te klein te groot of te weinig op) dan kan je voor 1 paneel terug om te vragen of ze hier aub snel een ander bandje willen oplijmen, en als je dan werkt op rare uren zoals wij dan loopt zeker alles in het honderd.
Ook moet je de panelen gaan halen waar ook kostbare tijd inkruipt + de extra kan op beschadiging tijdens het transport.

Dus een kantenlijmer zelf hebben vind ik persoonlijk een noodzaak.
Maar als kleine zelfstandige (als ik zelf) vind ik het onrealistisch om hier een "state of the art" machine te kopen van 30 à 40 duizend euro, dit kan enkel rendabel zijn als je meerdere personeelsleden hebt in het atelier en om te plaatsen.

Als ik u een raad mag geven: koop een deftige gebruikte kantenlijmer (voorfreesunit is niet noodzakelijk als je een goede paneelzaag hebt) en koop een goede paneelzaag met een tafel van 3.2m (pas op voor de blitse italianen...) wij hebben een Robland Z320 en die zaagt perfect melamine waardoor onze Tecnoma KT2 kantenlijmer zonder voorfreesunit uitstekend werk levert.
En koop voor de rest een deftige gebruikte combiné (er staan er genoeg te koop voor "weinig") en je kan alles maken.
Uiteraard is dit al een redelijke investering en bovendien heb je ook wat ruimte nodig om dit alles te zetten.

Succes!
 

ThierryV

Actieve deelnemer
14 feb 2014
49
1
Ooike, Belgïe
Hallo,

We zijn nu 1,5 jaar later en we zijn ondertussen goed uit de startblokken geschoten. We zijn uiteindelijk gestart met een paneelzaag, toupie en vlak/vandiktebank van Robland. Deze doen meer dan behoorlijk hun werk. Maar je merkt aan het afregelen en instellen dat het zeker niet de duurste en beste toestellen zijn op de markt. Maar deze zullen zeker nog hun job goed doen voor de komende jaren icm met goed zaagbladen en snijgereedschap. Daarnaast heb ik mij ook de festool contouro aangeschaft om bandjes te plakken. Topmachine waarmee je ook verstekken kunt plakken, rondingen en kan meenemen op verplaatsing. Er is wel nog veel werk met kanten frezen, schrapen en kuisen. Aangezien ik graag meer en beter werk wil leveren ben ik aan het uitkijken voor een kantenlijmer.
Graag had ik even jullie mening gehad over volgende machines :
Biesse Jade 240
Brandt 1120 fc
SCM K360

Ik heb niet zo een goed zicht op de verhouding en reputatie van de merken tov elkaar. Heeft iemand daar meer zicht op? SCM is iets goedkoper, met het verschil kan ik e rnog een afzuiging en nieuwe compressor mee nemen. Kan SCM evengoed aanzien worden als beide andere merken?
Wat weten jullie ook over cassadei?

Thx!!!

Groeten,
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.