Aanschaf draaibank

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik ben al lange tijd gefascineerd door het houtdraaien en nadat ik deze week voor het eerst ook daadwerkelijk achter een draaibank heb gestaan en mijn eerste werkstuk heb gemaakt, heb ik besloten er nu eindelijk werk van te maken en een draaibank aan te schaffen.

Ik zoek eigenlijk een Emco db 5, (wie weet er toevallig nog een??) maar omdat die alleen nog tweedehands verkrijgbaar zijn, ben ik aan het kijken naar alternatieven. Heb zo her en der op internet rondgekeken, maar in het middensgment waar ik aan het kijken ben (budget maximaal € 500.-) zijn het veelal Chinese machines zoals die van Buitelaar, tendotools en Scheppach. Deze worden me aan alle kanten door ervaren houtdraaiers afgeraden. Merken zoals Hegner, Wivamac en Stubby zijn me als starter te duur.

Nu is het mijn vraag of er voor het geld dat ik te besteden heb nog andere kwalitatief goede (tweedehandse) startersdraaibanken zijn, van degelijke merken. Wie kan me helpen??
 

Schummie

Actieve deelnemer
21 mrt 2008
52
0
Woodworker,

als je iets leuks tegenkomt, laat het dan even weten, ik ben ook zoekende.
Het is zo'n groot gat tussen de "kleine" machines en de grote,
er zit bijna niets tussen.

Hou me aub op de hoogte.

Groetjes Schummie
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Soms kom je op marktplaats leuke aanbiedingen tegen, een kennis van mij, kocht een paar jaar geleden een leuke en bijna niet gebruikte draaibank compleet met beitels voor 150 euro.
Deze persoon die deze bank aanbood op Marktplaats wilde graag houtdraaien, maar zijn vrouw vond dat maar niks, zo wat doe je dan??
Volgens mij de moeite waard om regelmatig een kijkje te nemen op marktplaats.

Ad
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik heb uiteindelijk toch voor de Emco DB-5 gekozen, omdat deze machine de gebruikelijke as- en centermaten heeft. Ook heeft hij een ruimte van zo'n 95 centimeter tussen de centers. Ik heb ook gekeken naar kleinere machines, (zo'n 60 cm) maar die waren niet te krijgen voor mijn budget. Je hebt ook nog kleinere machines, van die tafelbankjes met een centerbreedte van 45 centimeter, ook goed om mee te beginnen, maar die vond ik te klein omdat je er geen tafelpoten e.d. op kunt draaien.

Ik heb hem gekocht via Marktplaats van iemand die hem al jaren ongebruikt in de schuur had staan en hem nu toch wel eens kwijt wilde. Na flink pingelen kon ik hem krijgen vor € 250.- Kopen op Marktplaats heeft zo zijn risico's want eenmaal in gebruik bleek de meedraaiende center niet goed genoeg, hij danste 1 milimeter op en neer, en zodoende was het onmogelijk om een glad oppervlak te krijgen. Heb toen een nieuw meedraaiend center gekocht voor 42 euro, en ook een setje van 4 Nooitgedagtbeitels die me 10 euro stuk kosten. Die beitels zijn niet de top, kan ook niet voor die prijs, maar ze zijn goed genoeg om er mee te beginnen en ze zijn perfect om te leren slijpen, want erg hard zijn ze niet.

Zo heb ik dus voor ongeveer 350 euro een goed starterspakket om te draaien, en allemaal via marktplaats gekocht.

Het draaien zelf gaat redelijk, gewoon flink oefenen. Ik draai nu nog voornamelijk met kastanje en els, simpelweg omdat we die bomen zelf in de tuin hebben. Ik heb er in ieder geval een mooie hobby bij.
 

De Rocker

Nieuw lid
6 nov 2010
3
0
Beste allemaal,

Ik weet niet of iemand van jullie nog steeds op zoek is naar zo'n Emco DB-5 draaibank, maar m'n pa die heeft er nog één te koop staan. Stuur me maar een PB wanneer er interesse is.

Groeten,

Jesse
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.