Beitels vervoeren

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
213
15
culemborg
Een paar dagen geleden heb ik wat oude Nooitgedagt beitels op marktplaats gekocht.

Heeft iemand een goede tip hoe ik de beitels het makkelijkst kan vervoeren zonder dat ze beschadigen? Ik kan wel wat bedenken maar ik denk dat er hier op het forum veel meer ervaring mee is.

Groeten, Dirkjan
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Meestal zijn beitels van hard staal, dus beschadigen ze eerder de omgeving, toch?

Doug Thompson verzendt beitels in plastic kokers met zacht rubberen dopjes aan het einde vanuit Amerika - zonder problemen.
Ashley Iles giet de uiteinden in een soort van dikke was en verstuurt van uit Engeland - zonder problemen.

Maar als je een stuk rond piepschuim onderin een emmer/bloempot legt en de beitels daarin zet kun je er volgens mij wel een rondje mee lopen zonder problemen.
 
Laatst bewerkt:

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
Ik heb geen foto bij de hand, maar ik heb wel eens een leren hoes/foedraal, speciaal voor beitels gezien. Deze was gekocht, dan wel zelf gemaakt. Een hoes dus, ook nog eens oprolbaar en voorzien van een lange veter om de zaak na oprollen bijeen te houden. Met de naaimachine onderverdeeld in vakjes waar de beitels allemaal een eigen holletje hebben. Zo kunnen ze noch elkaar, noch de omgeving beschadigen.
Rob
 
Laatst bewerkt:

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Voor provisorisch vervoer:krant een paar keer er om heen vouwen en tapen. Een foudraal waar de handvatten om en om zitten is de ultieme oplossing
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Belangrijk is dat het snijvlak niet kan bewegen ten opzichte van datgene waarin het zou kunnen snijden. Dus inderdaad: krant er strak omheen vouwen en fixeren met plakband. En als je echt de ultieme verzendbescherming voor de beitel zelf wilt hebben: afvoerbuis met een dikke prop papier onder- en bovenin.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Ik doe er een stukje oude fiets binnenband om heen. je kunt dit dicht hechten met een draad of met een nietmachine dicht nieten. probeer wel ff fotootje te maken.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Er is lang geleden iets op dit forum gepost
opbergen en transporteren van beitels

Het probleem is niet alleen dat beitels in hun omgeving snijden maar ook dat een scherpe beitel die tegen een ander hard metalen voorwerp (andere beitel, hamer, passer...) komt met zijn snede, niet scherp meer is.
Voor een eenmalig transport gebruik ik ook het krantenpapier. De emmer met piepschuim zal ook werken, enkel opletten dat de sneden van de beitels er goed blijven insteken, dat ze niet loskomen en een andere beitel raken.

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
213
15
culemborg
bedankt voor de reacties. Ik twijfel nog een beetje tussen een gereedschapsfoudraal (of roltas) of zelf iets maken van PVC pijpen met piepschuim onderin. Ik vervoer mijn gereedschap in plastic melkkratten. Daar zou ik mooi op maat gezaagde grijze PVC buizen in kunnen monteren met de zachte onderkant. Dat lijkt me eigenlijk wel handig.
Nou, volgens mij ben ik tijdens het typen tot een besluit gekomen ;). Bedankt voor het meedenken!
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
IMG_1715.jpg
IMG_1716.jpg

Nou, ik moest ook wat hebben om m'n beitels op te bergen. Roltas gemaakt van het canvas van een schildersdoek. Misschien niet de mooiste, maar erg functioneel en goedkoop. Je ziet ook gelijk welke beitels opnieuw moeten worden afgewet of geslepen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.