MAXX kolomboormachine

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
@Marco: ik zit ook te wachten op de Huvema HU 13 Profi. Besteld op 14 december, maar het komt begin januari. Waar heb jij hem gekocht?
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Ik heb hem besteld bij Hendriks in Uden. Ik wacht vanaf 22 dec en mij is verteld dat hij deze week bij de leverancier binnenkomt en begin volgende week in de winkel.
Waar heb jij hem gekocht?
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Wat ik me afrvaarg bij deze boormachines is of de kolom 180 graden draaibaar is zodat je in principe een veel grotere boorhoogte kan maken? een compacte kolomboor heeft ook wel mijn interesse maar ik ken nog niet goed de mogelijkheden. Ik werk tot op heden met een handboor en een kolom daarvoor. Het werkt maar het kan toch allemaal wel iets beter, strakker met een kolomboor mits deze veelzijdig is.
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
zuma zei:
Wat ik me afrvaarg bij deze boormachines is of de kolom 180 graden draaibaar is zodat je in principe een veel grotere boorhoogte kan maken? een compacte kolomboor heeft ook wel mijn interesse maar ik ken nog niet goed de mogelijkheden. Ik werk tot op heden met een handboor en een kolom daarvoor. Het werkt maar het kan toch allemaal wel iets beter, strakker met een kolomboor mits deze veelzijdig is.

Het ‘blok’ dat bovenop de kolom zit, dus waar de motor aan zit en hendel etc zit vast met een inbusschroef. Als je deze losdraait kan dit blok ronddraaien en kan je hem dus 180graden draaien.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Thnx ik zat altijd op die plaatjes te kijken naar de voet (ergo kolom met kop draaien). Je kunt dus simpel de kop draaien (voet uiteraard verankeren anders kiept hij om). Mooi weer een machineverbetering voor op m'n verlanglijstje.
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Gisteren is mijn tafelboormachine bij winkel binnengekomen en direct opgehaald. Even in elkaar gezet en werken maar. Hij loopt lekker rustig en stil. Tafel is ook goed in te stellen.
Kleine tegenvaller is dat het verleggen van de V-snaar erg lastig is. De motor heeft te weinig speling voor het spannen en dit gaat tevens erg stroef. Verder helemaal tevreden! Kan ik eindelijk haaks boren ipv uit de hand.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Die van mij is gister bezorgd. Het is zeker een mooie machine. Helaas is mijn veerhuis met balansveer defekt (stukje afgebroken van de veer) waardoor de pinole niet vanzelf naar boven terugveert. Ik heb Toolmax al gemaild voor een vervanging. Ik heb van geluk met DOA's.

Hoe is jouw veerhuis?

ps. voor het wisselen van de v-snaar, kun je de motor verplaatsen zodat er meer speling op de snaar komt te zitten. Na het wisselen kun je hem weer terug zetten naar de 13mm speling. Tenminste ik denk dat het zo werkt.
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
ironmikie zei:
Die van mij is gister bezorgd. Het is zeker een mooie machine. Helaas is mijn veerhuis met balansveer defekt (stukje afgebroken van de veer) waardoor de pinole niet vanzelf naar boven terugveert. Ik heb Toolmax al gemaild voor een vervanging. Ik heb van geluk met DOA's.

Hoe is jouw veerhuis?

ps. voor het wisselen van de v-snaar, kun je de motor verplaatsen zodat er meer speling op de snaar komt te zitten. Na het wisselen kun je hem weer terug zetten naar de 13mm speling. Tenminste ik denk dat het zo werkt.

Bij mij is het veerhuis gewoon goed.

Probleem met de v-snaar is dat de motor niet ver genoeg kan opschuiven om hem echt gemakkelijk af te nemen.
 

tuoh

Oud hout
Zit er geen tussenas met riemschijven gemonteerd? bij de grotere machines is dat bijna altijd het geval, je krijgt dan meer toerentallen ter beschikking. Bij het verstellen kan je dan deze tussenas verschuiven evenals de motor om meer speling te krijgen. Er zijn bij deze opstelling steeds twee V riemen aanwezig.

Je moet dan eerst de bovenste drijfriem wegnemen, de onderste van plaats verwisselen, en daarna de bovenste op zijn nieuwe plaats leggen.

Is dit niet het geval dan blijf je klooien tot de riemen wat ingelopen en uitgerekt zijn.

Mvg,

André
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
WR1944 zei:
Nieuwe v-snaren zijn altijd een beetje stug. Na verloop van tijd worden ze soepeler en komt er wat meer rek in. Dan wordt het omleggen een stuk makkelijker.

Goede rede om hem vaak te gebruiken!
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
tuoh zei:
Zit er geen tussenas met riemschijven gemonteerd? bij de grotere machines is dat bijna altijd het geval, je krijgt dan meer toerentallen ter beschikking. Bij het verstellen kan je dan deze tussenas verschuiven evenals de motor om meer speling te krijgen. Er zijn bij deze opstelling steeds twee V riemen aanwezig.

Je moet dan eerst de bovenste drijfriem wegnemen, de onderste van plaats verwisselen, en daarna de bovenste op zijn nieuwe plaats leggen.

Is dit niet het geval dan blijf je klooien tot de riemen wat ingelopen en uitgerekt zijn.

Mvg,

André


Het is maar een kleine machine en heeft maar 1 v-snaar. Ik ga hem gewoon heel veel gebruiken zodat de riem wat soepeler/ruimer wordt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.