MAXX kolomboormachine

Coffee

Nieuw lid
6 jul 2010
7
0
Ik heb een aantal posts hier gelezen over kolomboormachines.
Ik ben zelf opzoek naar een machine en ben uitgekomen bij het merk MAXX.
Volgens diverse doe-het-zelf-winkels wordt dit als een degelijk merk beschouwd. (is dat ook zo?)

Nu wil ik mijn kolomboormachine hoofdzakelijk gebruiken voor het boren van gaten (6mm) en speedboor gaten (12mm) in Watervast MDF.
Nu twijfel ik tussen twee machine's van MAXX
MAXX TBM13 http://www.toolmax.nl/maxx-tafelboormac ... 13578.html
MAXX TBM 16 http://www.toolmax.nl/maxx-tafelboormac ... 13579.html

Uiteraard speelt budget ook een grote rol, dus als ik met de minder zware machine TBM13 ook alles uitstekend kan doen dan wordt dat mijn keuze.
Is het Wattage voldoen en de RPM's?

Dus ik ben erg benieuwd hoe jullie daar over denken.

Groeten Werner
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Het lijkt we een beetje een toolmaxx reklame bericht. Volgens welke dhz winkels zijn het goede dingen? Heb de betreffende boormachine even opgezocht en ik vind het wel een heel klein machientje. Ik zou wat groters kopen voor houtbewerking en met wat meer gewicht.

jaap
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Hallo,

Ik heb ook wel eens met dezelfde soort boormachine gewerkt. (volgens mij was dat ook een MAXX)
Maar het is mij niet goed bevallen, de tafel waar je, je stuk hout oplegt, is onstabiel, het draait alle kanten op zonder kracht te zetten en is heel onnauwkeurig in hoogte te verstellen.
(dus samengevat: ik zal hem mijzelf nooit kopen.)

Ik heb zelf een FLOTT boormachine, een oud maar oerdegelijk ding.
Die bevalt mij super!
Een FLOTT boormachine, of een vergelijkbaar merk (gebruikt) is wel iets duurder dan wat jij in gedachten had, maar dan is de kwaliteit ook veel beter!

Groeten Rudolf
 

Coffee

Nieuw lid
6 jul 2010
7
0
LOL.
De links waren niet bedoeld als reclame, maar dit was wel een site die de meest volledige informatie had en ik dacht dat het wel fijn zou zijn om het te zien in plaats van alleen het type nummer.
De doe het zelf winkels zijn hier de plaatselijke bouwmarkt en matrialen handel.
Dus niet een Gamma of Karwei waar ze zelf nog geen spijker in de muur kunnen slaan LOL.

Thanks voor de info zo ver.
Misschien toch maar verder zoeken naar een ander Merk, maar helaas is het budget te beperkt om ook maar te denken aan een FLOTT.
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Zou je ons/mij later even laten wat voor boormachine je hebt aangeschaft?

Groeten Rudolf
 

Coffee

Nieuw lid
6 jul 2010
7
0
In overleg met de bouwmarkt tot de volgende deal gekomen.

Het wordt toch de MAXX TBM16, dus wel een maatje groter. Maar mocht hij niet bevallen of zijn werk niet goed doen, te licht zijn of al snel afwijkingen gaan vertonen dan mag hij terug want ze hebben nog geen kolomboor in de verhuur dus dan nemen ze hem van mij over.

Aangezien ik een leek ben op het gebied van Machine's is het wel een prettige manier om op deze manier wat ervaring te krijgen.
En wellicht voldoet de machine prima waarvoor ik hem nodig heb.

Mijn budget laat momenteel gewoon niet toe om voor meer kwaliteit te gaan. Zeker ook omdat ik nog niet weet hoe intensief ik hem ga gebruiken, ik heb wat projectjes op de rol staan, en als die aanslaan kan het intensief zijn, zo niet kan het weer snel voorbij zijn. Vandaar dat ik Huvema of Jet nog even op Hold moet zetten.

Maar neem maar van mij aan dat indien ik kan/wil opschalen ik dat ook zeker zal doen met de alternatieven die jullie hebben gepost. Ik denk dat de JET 600 WATT wel een goede optie is.

Als ik de kolomboor binnen heb en gebruikt zal ik even mijn bevindingen posten.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
tja, wat hiervan te zeggen. ik denk als je de boormachine af en toe gebruikt dit best wel redelijk kan zijn. 70 euro is inderdaad niet veel geld. ik zoek ook een kolomboormachine, eentje die ik op kan pakken en onder een tafel kan zetten.
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
Ik denk dat je moet afvragen wat ga je er mee doen, en wat eis je van je machine, heb laatst een parkside afkortzaag gekocht, en direkt het blad gewisseld omdat dit gewoon bagger was. en moet zeggen ben redelijk tevredenover de kwaliteit. ik denk als je echt op de milimeter naukeurig gaat kijken dan zal hij iets van afwijking hebben. maar mocht ik de komende maanden er achterkomen dat hij meer afwijkt dat ik dan toch voor een duurdere machine ga kijken. maar we gaan het meemaken.


Hans
 

Coffee

Nieuw lid
6 jul 2010
7
0
Zaterdag binnengekregen en al half in elkaar gebouwd. Vanavond de rest en de eerste test.
Als ik meer weet laat ik het weten.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Heb je de eerste tests al gedaan? Zo ja....bevalt ie. Ik ben zelf ook aan het kijken welke machine ik moet nemen, dus vandaar mijn interesse.
 

Coffee

Nieuw lid
6 jul 2010
7
0
Na wat opstart problemen, kapotte schakelaar, heb ik hem nu al een paar maanden volledig in bedrijf en ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben. Een stabiele, rustige machine. Dus ik ben erg tevreden.
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Coffee zei:
Na wat opstart problemen, kapotte schakelaar, heb ik hem nu al een paar maanden volledig in bedrijf en ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben. Een stabiele, rustige machine. Dus ik ben erg tevreden.

Fijn dat hij nu helemaal goed werkt.
Ik krijg mijn Huvema HU 13 Profi volgende week binnen. ben erg benieuwd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.