Startrite 175

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Heey mannen,

Ik zag toevallig een Startrite 175 op marktplaats staan die echt om de hoek is. Hij staat voor €275 te koop. Zo op de foto's te zien mag hij wel een beurtje gebruiken.
Schoonmaken, blad weer roest vrij maken (oppervlakte roest).
Maar over het algemeen ziet hij er redelijk uit.

2 vraagjes, is dat een beetje een redelijke prijs?
En er staat op het id plaatje 220~380V. Betekend dat, dat hij dus op 230 en 380V kan en dit zelf regeld. (Of mss met een klein schakelaartje)

Zat eerst te kijken naar een nieuwe kleine tafelzaag, maar deze heeft wel me aandacht getrokken.

Groetjes Bas
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Yep, thats the one.
Ok, dan eerst me pa vragen of ik dat uberhaut wel heb in huis.
Weet niet wat krachtstroom aansluiten kost. Maar dan heb je het niet over tientjes werk denk ik.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Een startrite heeft net als een wadkin een gewone elektromotor, die met snaren de zaagas aandrijft. Wil je de zaag op enkelfase 220 laten lopen, moet je een andere elektromotor plaatsen. Een nieuwe 220v enkelfase motor van 2 pk kost zo'n 150 euro. Dan heb je een motorbeveiligingsschakelaar nodig en je moet de motorpoelie uit laten draaien, want de originele motor heeft een dunnere as dan standaard din motoren. Als je dit doet heb je een degelijke gietijzeren zaagtafel, waar je kinderen ook nog plezier aan gaan beleven. Voor ongeveer een zelfde bedrag kan je een krachtstroom groep plaatsen. Dan hoef je verder niets te verbouwen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Ik kocht mijn vergelijkbare wadkin voor 300 euro met een 2pk spanenzuiger met fijnstoffilter. Soms heb je mazzel.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Deze kan m.i. alleen mbv een steinmetzschakeling op 220 volt draaien. Het vermogen zie ik niet staan, maar met max 16 A en 230 volt levert dit vaak problemen op.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik heb ooit het vak geleerd bij een meubelmaker op een startrite, echt een ouderwets merk.
Als er niet teveel aan mankeert dan heb je voor die prijs een goede zaagtafel.
Dat beetje roest geeft niet als de tafel verder oké is.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Opzich heb ik heel veel intresse in deze machine. Enige wat me een beetje tegenstaat is het stroom gebeuren. En ik vraag me toch af of zoiets niet te groot is voor in een garage. Misschien is een compacte tafelzaag dan toch beter (alá Dewalt DW745) Geen krachtstroom nodig en wel een stukkie kleiner en makkelijker op te bergen.

Ik ga wel ff navragen wat het totaal kost om krachtstroom te laten aanleggen.

Bedankt voor de input mannen!!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.