Minibench MKI

mastiv

Actieve deelnemer
3 okt 2015
27
0
Ik had natuurlijk pas al eens een stukje geplaatst over het 'concept' miniwerkbank en ik heb besloten om er een te gaan maken en dat met jullie te delen.
Geinspireerd door dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=CIguWLiQHOs
Is dit het idee geworden:







Toen ik begon met ontwerpen dacht ik bij mezelf, 3 bankschroeven en een gaatje of 70 lijken mij wel een goed idee.. Daar ben ik inmiddels vanaf gestapt, dus het ontwerp krijgt een deze dagen even een update. Verder was het idee om het blad van vuren te maken en daar een rand van eiken omheen te lijmen. Het eiken blijft, maar het blad is inmiddels van vrij donker eiken wat ik nog bij mijn ouders had liggen, dit is verzaagd in strips van 20x40x1200mm en die zijn verlijmt tot een blad van 400x1200mm.
De rand die ik om het blad heen ga maken word dus ook van eiken en daarvoor heb ik wat mooie stukken bij elkaar gezocht in mijn vooraadje Frans-eiken parketplanken. Ik kan de naam overigens mis hebben, maar het is van dat witte eiken, prachtig spul!

Verder kunnen jullie in het ontwerp een paar aparte hulpstukken zien. Ik wil een aantal hulpstukken voor mijn werkbank ontwikkelen, zodat ik een gitaar op de bank kan leggen en met behulp van de hulpstukken elke vorm kan ondersteunen.

Ik heb dus het blad al gemaakt en een hoop zaagwerk gedaan, maandag maak ik wat foto's en ik hoop vandaag of morgen een update van het ontwerp te kunnen posten. En als ik echt geïnspireerd raak, maak ik een bouwtekening.

Tot de volgende post!
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Ik vind het er wel interessant uitzien, ook best wel goed getekend. alleen de poten lijken wat aan de lage kant. Ik vroeg me af wat de gedacht hierachter was?
 

mastiv

Actieve deelnemer
3 okt 2015
27
0
Ik vind het er wel interessant uitzien, ook best wel goed getekend. alleen de poten lijken wat aan de lage kant. Ik vroeg me af wat de gedacht hierachter was?

Dat heb je inderdaad goed gezien, deze werkbank is voor op mijn werkbank. Ik merk dat ik voor het priegelwerk aan gitaren behoefte heb aan wat hogere werkbank. Ik wou daarvoor een stabiele basis hebben en vandaar dit idee. Hij word dan ook maximaal 35cm hoog. Ik wou een grote werkbank in mijn werkplaats(2,5 bij 2,5 meter), maar financieel was het niet zo aantrekkelijk om een 'klassieke' werkbank te bouwen, dus dat wil ik hierin integreren om toch dat gevoel te hebben.

Bedankt voor je compliment over de tekening trouwens :)
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Ik heb het filmpje inderdaad niet bekeken, maar dat verklaart natuurlijk een hoop! Het was misschien ook wel vrij logisch bij nader inzien:p
 

mastiv

Actieve deelnemer
3 okt 2015
27
0
Zo, final design! Besloten om toch maar voor 1 bankschroef te gaan. Vind 3 stuks een beetje overdreven.







 
P

Pel

Guest
Om te beginnen mooi getekend, inclusief schaduw.

Groet Pel
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Dat zijn mooie renders! Volgens mij zijn er niet zo veel mensen die hun project zo mooi uittekenen. Het doet een beetje sketchup achtig aan, klopt dit of teken je met een ander programma?
 

mastiv

Actieve deelnemer
3 okt 2015
27
0
Dat zijn mooie renders! Volgens mij zijn er niet zo veel mensen die hun project zo mooi uittekenen. Het doet een beetje sketchup achtig aan, klopt dit of teken je met een ander programma?

Deze tekening is inderdaad met Sketchup getekend, maar ik combineer het vrijwel altijd met Autocad. Autocad heeft wat meer finesse als Sketchup, maar Sketchup tekent wel een stuk makkelijker in 3D.
 

mastiv

Actieve deelnemer
3 okt 2015
27
0
Allright!

Ik heb het blad voor het weekend al verlijmd en gevlakt, dus vandaag kon de beits en de eerste laag lak op het blad. Om het blad ga ik een rand Frans eiken maken die ik blank lak. Om mezelf een hoop afplak werk te besparen heb ik het blad dus alvast gekleurd en de eerste laag lak erop gegooid.



Ik heb nu mooi even een paar dagen de tijd, dus morgen aan de rand en de poten beginnen!
 

mastiv

Actieve deelnemer
3 okt 2015
27
0
Zie ik nou alu C profiel bovenop de lade zijkanten als laderail?

Ha, goed gezien man! Ik heb ergens nog een paar van die rails liggen, maar ik had echt geen zin om die helemaal uit te meten en in de tekening te zetten.. :p
 

mastiv

Actieve deelnemer
3 okt 2015
27
0
Waar is het gat voor in het midden van de werkbank?

Ik heb een lange tijd met een Nooitgedagt werkbank gewerkt en die had een soort bakje in het midden van de bank. Tot nu toe nog geen idee wat de precieze bedoeling was van dat bakje, maar ik vond het altijd erg handig. Legde er aan het eind van de dag mijn duimstok, potlood, etc. in, dus ik vond dat mijn eigen model ook zo'n bakje moest hebben :)
Het is nu overigens inderdaad nog een gat, morgen lijm ik er een bodem in.
 

mastiv

Actieve deelnemer
3 okt 2015
27
0
Ik ben natuurlijk nog steeds bezig, maar zoals iedereen hier begrijpt, komt er nogal eens wat tussendoor wat echt effe eerst moet.. Ik zou natuurlijk het liefst alleen met mijn eigen dingen bezig zijn, maar er moet ook brood op de plank komen!

Ik ga van de week even een fotootje maken want er zitten inmiddels een paar test pootjes onder.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.