Festool precisio zaagt in tafelblad in 45gr stand --> is dat wel normaal

koekjes op pad

Actieve deelnemer
Ik bezit al jaren een Festool Precisio CS70, tweede hands gekocht met een tamelijk gehavend tafelblad er in. Ik vermoedde wat slordig gebruik (bij zaagblad in 45 graden zaagblad bijv. goed vergrendelen). Ook was het blad niet vlak, maar dat is op dit forum helaas al vaker geconstateerd --> regelmatig opnieuw stellen bij langszagen of afkorten. Ik wil preciezer werk gaan uitvoeren en dit begon me te irriteren, net zoals dat het toch vaak niet volledig haaks is. Kortom, ik besloot de tafel ter reparatie aan te bieden bij Feston, met als eerste vraag: hangt deze zaag eigenlijk wel echt recht in de tafel, en zo niet --> pas dat aan. Als dat in orde is, dan graag prijsopgave voor vervanging van het tafelblad.
Ik kreeg een prijsopgave, de tafel is gerepareerd en dit heb ik weer opgehaald. Als ik nu de zaag instel op 45 graden zagen, raakt het zaagblad aan de achterzijde de zaagtafel. Het is niet heel erg veel, maar op lijkt me toch vreemd en is op zijn minst niet goed voor het zaagblad. is dit echt normaal? In rechte positie zaagt de zaag niet in het tafelblad maar is de "kier tussen zaagblad en tafelblad aan de voorkant van de zaag iets groter, dan aan de achterkant van het zaagblad. dat lijkt me dus ietsjes scheef, maar misschien is dit normaal? De kier tussen zaagblad en tafelblad is overigens rechts kleiner dan links.
Ik hoop dat er meer forumgebruikers zijn met een Festool Precisio CS70, die hun ervaringen (en wellicht ook de oplossing) willen delen...
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Deels komt me het bekend voor. De precisio vraagt nogal wat werk om steeds "precisio" te werken. Hetgeen jij schrijft is echt bizar, festool heeft het gerepareerd en nu zaag je in het blad ? Dat hadden ze wel mogen controleren. Gewoon terugsturen zou ik zeggen.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Als je zaagblad scheef staat t.o.v. het tafelblad dan hangt de hele motorunit scheef.
Dit komt omdat het voorblad waar de motorunit aan hangt door de jaren heen metaal moeheid vertoont en verbuigt onder het gewicht van de motorunit
waardoor je zaagblad scheef komt te staan.
Ik had een aantal jaren geleden het zelfde probleem, nieuw voorblad besteld, gemonteerd en het zaagblad stond weer recht.
 

koekjes op pad

Actieve deelnemer
Bedankt voor deze reacties! Zo heb ik ten minste het idee dat het terecht is dat ik Feston opnieuw benader (en dat het dus waarschijnlijk ook op te lossen is). Blijft vreemd dat ze dat toch zelf niet opmerken... Ik zal jullie op de hoogte houden of het uiteindelijk bevredigend wordt opgelost.
 

koekjes op pad

Actieve deelnemer
Ik neem aan dat je dan dus onderdeel 233 hebt vervangen? Lijkt met de explosietekening wel te doen (of zijn er valkuilen).

image.tiff
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Ja, onderdeel 233, is goed te doen om dat te vervangen. het lastige is om de motorunit er weer terug aan te hangen.
 

CaPo70

Nieuw lid
29 nov 2015
23
0
Gouda
Werk zelf op mijn werk met een Presicio 70 met alle toeters en bellen, maar ben er niet echt tevreden over, wil je het echt precies hebben dan is het nogal afstellen...
En dat herhaalt zich zeker eens per maand !

Sorry Festool, maar hier slaan jullie de plank totaal mis.
 

koekjes op pad

Actieve deelnemer
ik zal even het verhaal afronden. Ik heb opnieuw contact met de dealer en met feston zelf opgenomen. In eerste instantie wilden ze me wat afschepen "ja, als u de zaag niet goed heeft vergrendeld kan dat gebeuren". Maar ik kon toch opnieuw langskomen met de zaag. Die is vervolgens opnieuw opgestuurd naar Feston en opnieuw (of voor het eerst) afgesteld. Nu zaagt de zaag niet meer in het tafelblad... Gelukkig maar, maar het is wel vermoeiend dat je altijd via een dealer met feston moet praten. op die manier zit er al snel ruis op de lijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.