Alweer een projectje

M

Maikie

Guest
Hoi Allen,

Zoals jullie misschien wel weten ben ik sinds kort aan het werken met hout en heb ik reeds 2 lades gemaakt onder het stapelbed van mijn zoontje en heb ik ook een werkbank gemaakt. Deze 2e is naar mijn inzien erg slecht gegaan, maar puur door het gebrek aan materiaal.

Nu is er een kennis die door mij een honden mand / bank wil laten maken, door het slechte resultaat van de werkbank is mijn zelfvertrouwen wel een stuk gedaald maar dit is natuurlijk heel iets anders.

Wanneer het lukt mag ik ook het originele ontwerp maken als bed voor haar dochter :)

Hier is de tekening en meteen ook een vraag erbij.

Ik zie totaal geen schroeven zitten nergens, betekend dit dat er overal alleen maar voor duveltjes is gekozen of zitten er misschien ook schroeven langs de binnenkant?

Attached files .jpg]
 

August

Actieve deelnemer
22 apr 2009
134
0
Schroeven iets verzinken en dan plamuren/schuren gebeurd regelmatig met mdf.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
yep, zo heb ik het ook gedaan voor mijn dochter. het had evt ook met lamello's gekund.
leuk he, zo'n princessenbed. kleine tip : maak dan gelijk een kleine versie voor de poppen. ik kan werkelijk niet meer stuk bij mijn dochter en de pop, hahaha :D
 

WiSpi

Nieuw lid
6 jun 2010
20
0
Zelf denk ik dat in de voor en achterkant een gleuf zit van een 0,5 cm. diepte, waarin de beide zijkanten precies in pas. Daarna met lijm opgesloten. Volgens mij zijn er geen deuvels/schroeven toegepast.
Laat ik het anders zeggen: ik zou het op die manier maken.
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Ik zou er niet wakker van liggen hoe het gemaakt is. Mogelijkheden zat. Maar ik zou het zonder twijfel demontabel maken. En ik ben er redelijk zeker van dat het met dit voorbeeld ook het geval zal zijn. Er bestaan van die verborgen haaksystemen die je kan inwerken op de plaats van de verbinding.
 
M

Maikie

Guest
Hoi Allemaal,

Bedankt voor de reacties al, ik had deze nog niet gezien. ( geen melding via mail ) maar ik ben er ondertussen al aan begonnen.

Maar zoals jullie weten ben ik een beginner en zit ik met een probleem. Ik heb nu 1 zijkant gemaakt en deze tegen de achterkant aangehouden maar ik zag een hele kleine opening, dus ik zou er nog een heel klein stukje af willen zagen. Maar de de vraag is, hoe kan ik dit recht doen?

Ik kan namelijk niet de kant langs de geleiding laten lopen want dan krijg ik weer precies dezelfde snede toch? Want ik volg dan de bestaande lijn.

Hoe doe je zoiets?
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Wat dacht je van de geleider een paar mm dichter bij het zaagblad zetten? ;)
 
M

Maikie

Guest
Ja om er een klein randje vanaf te halen dat weet ik ook wel, maar hoe krijg ik die nieuwe zaagsnede wel helemaal recht? Ik kan toch niet de oude langs de geleiding laten lopen want dan heb ik weer precies zelfde vorm, toch? hij houdt immers die lijn dan aan..
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Als het maar om een paar millimeter gaat kun je het denk ik beter schuren (bv. met een bandschuurmachine)

Groeten Rudolf
 
M

Maikie

Guest
Maar het klopt dus dat je geen rechte zaagsnede meer kunt maken via de geleiding?

De vorige keer had ik gewoon een lat erop gemaakt die wel recht was, en die had ik iets laten uitsteken en dus mee afgezaagd toen was hij weer gewoon recht.

Het gaat in dit geval om +- 5mm wat eraf zou moeten, op die afstand kan ik denk ik geen lat erop maken, want in het andere deel kan ik niet gaan spijkeren of schroeven want dan zit ik met een gaatje
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Als je de geleiding gebruikt loopt het parallel aan de kant wat je tegen de geleiding aandruk/legt.
Dus dat zou niet willen.


Het idee met die lat zou je wel kunnen doen, maar dan in plaats van spijkers dubbelzijdig plakband gebruiken (als je goed plakband hebt en genoeg plakband gebruikt, dan zit dat muurvast en met een beetje moeite kun je het er later ook weer afhalen).

Ik denk dat 5mm schuren toch niet een goed idee is (als het twee mm was zou dat wel goed willen)

Groeten Rudolf
 
M

Maikie

Guest
Ook deze is weer bijna af.. alleen nog een bodem in de lade.

Het lijkt op de foto overigens of de ene kant van de lade langer is als de andere, maar dit is helemaal niet zo :S

Best wel goed gegaan allemaal moet ik zeggen.

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.