Mijn Paulk werkbank

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Ik ga mezelf een Paulk werkbank kadoo doen tijdens de feestdagen :D


Wel, eigenlijk worden het er 2 :p Bedoeling is om er 2 van 175x60 te maken, die zowel samen als apart kunnen gebruikt worden. In de ene wordt mijn afkortzaag gemonteerd en in de ander komt een freestafel. Mijn tafelzaag kan aan beide apart of samen gehangen worden. Dat zijn toch de ideeën, hopelijk lukt het ook!


Ik zal hier regelmatig een update geven van de werkzaamheden.


De schragen zijn net klaar


DSC01233 (853x1280).jpgDSC01234 (1280x853).jpg
 

peterl

Actieve deelnemer
21 sep 2013
126
0
Lekker bezig. Een goede werktafel/bank is onmisbaar. Ook het kunnen uitwisselen van freestafel e.d is erg handig. Zelf ben ik momenteel bezig om m.n boven frees en bandschuurmachine en schaafmachine ieder apart op een losse onderplaat te monteren van de zelfde afmeting zodat ik die makkelijk kan wissellen. Als ik dan in m,n werkbank en nog te maken mftc in het gaten patroon blad de onderlaag uitfrees kun je makkelijk wisselen van machines. Is misschien niet altijd even praktisch maar ja in een klein schuurtje moet wat improviseren.

Gr peter
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
ik ga er wss ook 2 maken van 60x200 of 175 .. maar da nwel met vast voet die ik wss maak van balkjes ( cls ? sls ? )
En daar in zou ik dan ook nog wat opberg ruimte maken .. lades wss .

De berken multiplex staat klaar :--)
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Vandaag eindelijk in verlof, dus er kan wat verder gewerkt worden aan de bank.
De bevestiging om de tafelzaag op te hangen zijn gemonteerd.

DSC01238 (1280x853).jpgDSC01239 (1280x853).jpg

Gelukkig bestaande gaten in het frame van de zaag kunnen herbruiken.

Ondertussen ook een "cross-cut" slede gemaakt

DSC01240 (1280x853).jpg

De ondersteuningen voor de verlengingen van de afkortzaag zijn ook klaar

DSC01241 (1280x853).jpgDSC01242 (1280x853).jpg

Het werkblad en de zijkanten zijn ondertussen ook op maat gezaagd, dus morgen kan ik al beginnen monteren.
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Ziet er goed uit ..hier ligt alles klaar om te zagen ... nu nog effe goed nadenken hoe groot ik hem maak :)

Hoe schroef jij de torsion box in elkaar ?

ik heb net een kreg K5 binnen maar begin nu te twijfeln .. 25MM schroeven zijn net iets te lang voor 12mm multiplex .. moest eigenlijk 19mm hebbben .

Ik las trouwens ook dat Ron Paulk geen pocketschroeven meer gaat gebruiken op 1/2" plywood ..

Ron Paulk 1 jaar geleden
Dan, I don't recall Kreg's call out for ½ " ply, but you should be able to find it in the manual. That being said, I experimented with scrap ply until I got it right. I set the fence for ⅝ " and adjusted the depth until the one inch screw didn't go through. I still had a few screw tips come through when I over drove it, but just sanded them off. Check out the videos on building the Paulk Total Station, I have given up on pocket screws for ½ " ply. BUILDING THE PAULK TOTAL STATION PART 6 ASSEMBLING THE BENCH TOP


En hier maakt hij het Mitre sation en schroeft alles gewoon vast langs buiten . ( wel voorboren )

https://www.youtube.com/watch?v=b7xA3PJ3xUA&list=PLB1ATCukiUGSEvdBc7NnqlmxHAwdx6C83&index=8

PS : zie je dat eventueel zitten dat ik eens kom kijken naar je progress .. koekelare is nie zooover van hier :) Ben vooral benieuwd hoe je de zaag monteerd .. niet met de pijpen zo te zien .
 
Laatst bewerkt:

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
De cross cut sled kan je hier vinden : https://www.youtube.com/watch?v=IRVrq6EUBA0

Vandaag heel wat kunnen monteren, foto's zullen voor later deze week zijn. Ik heb alles van buitenuit gevezen, eerst gelijmd en voorgeboord. Je ziet natuurlijk de vijzen zitten, maar zoveel zitten er nu ook weer niet in, de lijm zorgt wel voor de sterkte.
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Ik heb hier een oude ladenkast in garage zonder metalen ladengeleiders...dus hout op hout. Heb deze eens behandeld met silicone spray...sindsdien gaan die super.
 

peterl

Actieve deelnemer
21 sep 2013
126
0
Kaarsvet er op dan glijd hij butegeweun. Zelf heb ik in de schuur meerdere laden van hout met houten geleiders 1 zit vol schroeven geen probleem
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Ik heb ook een paar sledes gemaakt met merantie geleiders eronder. Beetje meubelwas was meer dan voldoende. Fijne dingen trouwens die sledes!
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
als je hout op je zaagtafel wil laten geleiden dan moet je een middel gebruiken wat geen sporen achter laat.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Ben er ook hard over aan het nadenken om een Paulk werkbank te maken. Enige vordering?
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Bedankt voor de kaars-tip, had ik niet aan gedacht

Ondertussen zijn we vele uren verder met de werkbank, vrees dat ik het werk wat onderschat heb :p

Heel veel tijd verloren met het monteren van de tafelzaag, was niet zo simpel zulle!! Ik had de gaten te laag uitgeboord waardoor de zaag te precies op de buizen moest gehangen worden en het zo bijna niet haalbaar was om de zaag alleen op te hangen. Dus de gaten dan opnieuw geboord in de bank en wat hoger. Stukken makkelijker zo. Sowieso ook rekening houden met het doorbuigen van de buizen, dus niet zo simpel om de zaag vlak met de werkbank te hangen. Maar eens dit gelukt was is het wel super om zo'n handige outfeed te hebben.

DSC01249 (1280x853).jpgDSC01248 (1280x853).jpg

Morgen alle bench-holes uitboren en daarna nog de verlengingen voor de afkortzaag.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.