Intarsia

Donmike

Nieuw lid
22 mrt 2015
8
0
Hallo, ik ben vrij nieuw op dit forum. Al diverse projecten gemaakt. En wil mij verdiepen in Intarsia.

Mijn vraag is waar kopen jullie de verschillende hout soorten (woonachtig in zeeland) of bestellen jullie het hout via internet? en welk elec figuurzaag hebben jullie. Zijn zoveel merken en type. En de prijzen verschillen ook nogal. Vanaf 100€ tot 500€ en meer.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Ik heb een paar jaar geleden een oude ferm figuurzaag gekocht voor 25 euro. Best wel een degelijk ding eigenlijk en zaagt prima. Het enige nadeel is dat er figuurzaagjes in moeten met een dwars pinnetje aan de boven en onderkant. Ik dacht dat duurdere machines dit niet hebben en daar kun je alles in vast zetten.

Je kan misschien een goedkope tweedehands machine kopen om te kijken of het wat is en of dat intarsia leuk is om te doen. Als het bevalt kun je wellicht een betere machine kopen. Zo ver ik weet zijn Hegner machines een van de beste die je kan kopen, nou is dat wat overdreven maar tweedehands kan je misschien wel wat vinden. Een paar dagen geleden een kolomboor en schuurmachine gekocht en die werken prima.

Mijn hout koop ik via marktplaats of via Masave hout. Het is wel leuk dat je intarsia wil proberen ik ken niet zo veel mensen die dat doen:)
 

Donmike

Nieuw lid
22 mrt 2015
8
0
Bedankt voor je info. Heb mooie dingen voorbij zien komen. Ga eens kijken op internet voor figuurzagen en hout. Gebruiken jullie altijd verschillende soorten hout of behandelen je ze nog met iets om het donkerder te maken.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Ik gebruik zelf van alles en nog wat, beits, verschillende soorten olie, lak, soort beits lak en echte beits. Heb ook wel eens hout gespoten en met inkt lopen klooien.

Standaard doe ik er gekookte lijnolie op en daarna een lak laag of alleen een lak laag. Alleen als ik een nep antiek look wil hebben smeer ik een laag beits op. Dat maak ik dan van het goedkoopste hout dat ik kan vinden, ik vind het soms toch een soort van zonde om er echt mooi hout voor te gebruiken.
Ik heb ooit iets zwart willen maken omdat ebbenhout wel heel duur zou worden en Wenge het ook niet helemaal was. Ik heb eerste oost indische inkt geprobeerd maar in contact met lak gaat dat niet zo lekker. Daarna met spuitlak van de Action overgespoten en dat zag er niet eens zo slecht uit. Ik schat in dat de meeste houtbewerkers hun hout niet kleuren of beitsen behalve als het MDF is.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ik wil me ook al lang aan intarsia gaan wagen, daarom bewaar ik vaak kleine rest stukjes met met een mooie tekening of een aparte kleur.
Het gebrek aan creatieve en artistieke gave weerhoud mij hier alsnog van :rolleyes: ;)
Kleuren van hout voor intarsia vind ik zelf niks, het is juist de kunst om de compositie te maken met de kleur en de tekening van het hout.

Misschien zijn er forumleden die kleine maar mooie restjes die normaal de kachel in gaan willen verzamelen en voor verzendkosten naar je op willen sturen?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Intarsia is een mooie vorm van houtbewerken. Ik ken meerdere mensen die hiermee erg bijzondere dingen maken. Vaak maak ik voor deze mensen een soort verrassingspakket met allerlei hout van dezelfde dikte. 19mm schijnt er populair te zijn.

Qua zaag... Ik heb gezaagd met een Hegner van 500 euro maar ook met een tweehands scheppach machine die iemand voor 100 euro op marktplaats kocht.....beiden deden hun werk goed. Ik heb er te weinig op gezaagd om echt een goed advies te geven.
 

Donmike

Nieuw lid
22 mrt 2015
8
0
Een samengesteld pakket, dat klinkt wel interessant. Als ik evt iets wil maken dan zou je een pakketje kunnen maken.dat is wel handig. Zou ik uw e-mail evt mogen hebben dan?
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Hegners zijn heel nauwkeurig maar de meeste modellen missen met 100W wel wat vermogen voor het wat dikkere intarsia werk. De Proxxon machines zijn leuk om mee te beginnen want ze staan vaak voordelig op marktplaats. Hegners en Proxxons komen door 2cm hardhout maar een Excalibur is meer geschikt voor intarsia, alleen zal je die niet snel op marktplaats tegenkomen.

Goede zaagjes zijn ook erg belangrijk, ik gebruik alleen nog Olson double reverse teeth.

Er zijn veel goedkope elek. figuurzagen te vinden op marktplaats maar de meesten daarvan hebben moeite met dik hout en zijn niet erg handig in gebruik.
 

Donmike

Nieuw lid
22 mrt 2015
8
0
De Hbm, PROXXON zijn inderdaad stukken goedkoper, maar zou graag gelijk een goede willen. Dus zit je snel aan de 400€. Er is zoveel te krijgen op internet.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
@;Donmike, misschien heb je na een paar dagen misschien nu ook een Hegner figuurzaag voor een mooi bedrag te pakken?
Dat zou wel helemaal top zijn als je zo snel aan de Hegner komt.
Kan je mooi aan je intarsia beginnen!

Willem
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Een Hegner zou een hele mooie start zijn voor je hobby, ik hoop dat je de machine kan kopen! Ondanks dat er een afzuig dingetje kapot is, bij die machine is dat sowieso wat minder van belang.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.