Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

Onderwerp: Intarsia

Intarsia

Hallo, ik ben vrij nieuw op dit forum. Al diverse projecten gemaakt. En wil mij verdiepen in Intarsia.

Mijn vraag is waar kopen jullie de verschillende hout soorten (woonachtig in zeeland) of bestellen jullie het hout via internet? en welk elec figuurzaag hebben jullie. Zijn zoveel merken en type. En de prijzen verschillen ook nogal. Vanaf 100€ tot 500€ en meer.

Ik heb een paar jaar geleden een oude ferm figuurzaag gekocht voor 25 euro. Best wel een degelijk ding eigenlijk en zaagt prima. Het enige nadeel is dat er figuurzaagjes in moeten met een dwars pinnetje aan de boven en onderkant. Ik dacht dat duurdere machines dit niet hebben en daar kun je alles in vast zetten.

Je kan misschien een goedkope tweedehands machine kopen om te kijken of het wat is en of dat intarsia leuk is om te doen. Als het bevalt kun je wellicht een betere machine kopen. Zo ver ik weet zijn Hegner machines een van de beste die je kan kopen, nou is dat wat overdreven maar tweedehands kan je misschien wel wat vinden. Een paar dagen geleden een kolomboor en schuurmachine gekocht en die werken prima.

Mijn hout koop ik via marktplaats of via Masave hout. Het is wel leuk dat je intarsia wil proberen ik ken niet zo veel mensen die dat doen
    Tijd voor een ''wijze'' quote:
    ''Alleen de domme ruimen op, de geniën overzien de chaos...''

Bedankt voor je info. Heb mooie dingen voorbij zien komen. Ga eens kijken op internet voor figuurzagen en hout. Gebruiken jullie altijd verschillende soorten hout of behandelen je ze nog met iets om het donkerder te maken.

Ik gebruik zelf van alles en nog wat, beits, verschillende soorten olie, lak, soort beits lak en echte beits. Heb ook wel eens hout gespoten en met inkt lopen klooien.

Standaard doe ik er gekookte lijnolie op en daarna een lak laag of alleen een lak laag. Alleen als ik een nep antiek look wil hebben smeer ik een laag beits op. Dat maak ik dan van het goedkoopste hout dat ik kan vinden, ik vind het soms toch een soort van zonde om er echt mooi hout voor te gebruiken.
    Ik heb ooit iets zwart willen maken omdat ebbenhout wel heel duur zou worden en Wenge het ook niet helemaal was. Ik heb eerste oost indische inkt geprobeerd maar in contact met lak gaat dat niet zo lekker. Daarna met spuitlak van de Action overgespoten en dat zag er niet eens zo slecht uit. Ik schat in dat de meeste houtbewerkers hun hout niet kleuren of beitsen behalve als het MDF is.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008
    Ik wil me ook al lang aan intarsia gaan wagen, daarom bewaar ik vaak kleine rest stukjes met met een mooie tekening of een aparte kleur.
    Het gebrek aan creatieve en artistieke gave weerhoud mij hier alsnog van
    Kleuren van hout voor intarsia vind ik zelf niks, het is juist de kunst om de compositie te maken met de kleur en de tekening van het hout.

Misschien zijn er forumleden die kleine maar mooie restjes die normaal de kachel in gaan willen verzamelen en voor verzendkosten naar je op willen sturen?

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Intarsia is een mooie vorm van houtbewerken. Ik ken meerdere mensen die hiermee erg bijzondere dingen maken. Vaak maak ik voor deze mensen een soort verrassingspakket met allerlei hout van dezelfde dikte. 19mm schijnt er populair te zijn.

Qua zaag... Ik heb gezaagd met een Hegner van 500 euro maar ook met een tweehands scheppach machine die iemand voor 100 euro op marktplaats kocht.....beiden deden hun werk goed. Ik heb er te weinig op gezaagd om echt een goed advies te geven.
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

Een samengesteld pakket, dat klinkt wel interessant. Als ik evt iets wil maken dan zou je een pakketje kunnen maken.dat is wel handig. Zou ik uw e-mail evt mogen hebben dan?

Zoek Masave hier op het forum.
    Staat bijna onderaan het forum.

http://www.masave.nl/
    Laatst gewijzigd door de Haan; 19-12-15 om 17:46.

Hegners zijn heel nauwkeurig maar de meeste modellen missen met 100W wel wat vermogen voor het wat dikkere intarsia werk. De Proxxon machines zijn leuk om mee te beginnen want ze staan vaak voordelig op marktplaats. Hegners en Proxxons komen door 2cm hardhout maar een Excalibur is meer geschikt voor intarsia, alleen zal je die niet snel op marktplaats tegenkomen.

Goede zaagjes zijn ook erg belangrijk, ik gebruik alleen nog Olson double reverse teeth.

Er zijn veel goedkope elek. figuurzagen te vinden op marktplaats maar de meesten daarvan hebben moeite met dik hout en zijn niet erg handig in gebruik.

Misschien is dit nog iets?
    http://www.woodworking.nl/showthread...uurzaagmachine
    lijkt me een koopje

Forum Rechten